Kontzeptua

Orreagako bataila

Nork agintzen zuen Iruñean? Arabiar kronistek Emirra Iruñearen aurka joan zela esatean, ez dute zehazten nor zen hiriko eta mendietako burua. Ikusten den pertsonaia bakarra, besterik ez dakigun bitartean, Enneko batean, Enneko Enneko Ennekez Iruñeko euskaldunen lehen erregearen aita. Ibn Hayyanek eta Ibn Hazmek 820. urtera arte eman diote bizia.' Lévy Provçal historialariak bere genealogian Eneko Enekez erregearen (Iñigo Iñiguez) aita eta senar gisa jarri zuen. Gero, alargun geratu zenean, 788. urtean hildako Musa Ibn Fortún Ibn Kasiren emaztea izan behar zuen. Banu Kasirekin harremanak Eneko aita eta Musa Ibn Fortunen artean hasi behar izan ziren, orduan Huescarako Aragoiko lurrak menderatzen zituztela. Kronika arabiarraren arabera, «En Nuwairi», Banu Kasi taldea Tuteraren jabe egin zen 802-803 bitartean, frankoen (baskoien) laguntzarekin. Horregatik, Don Rodrigo artzapezpikuaren datua, Eneko Bigorrako euskal lurraldetik zetorrena, oso testuinguru horretan agertzen da. Banu Kasirekin harremanak Iruñeko, Zaraitzuko, Erronkariko eta Izatezko lurren ekialdean izan behar ziren. Eneko (aitaren) alarguna Banu kasi Musa Ibn Fortúnekin ezkondu zenean, bi familien artean (musulmana eta kristaua) tratu hurbila zegoela adierazten du. La Crónica del Val de Ilzarbe egunkariak garai hartako albisteak ematen ditu, lehen buruzagi edo errege hori Izabako herrian zegoela esaten duenean, nobletu egin zuen. Idatzi Oibar, Kaseda, Galipentzu, San Martin Unx eta Uxueko herriak gotortu zituen kronika bera. Kronika horren balio zalantzagarria da arazoa. Herri horietako gotorlekuek itxi egiten dituzte Aragoi ibaiaren goiko arroko sarbideak, Jacarantz, baita Iruñerantz ere. Burgiko, Arbaungo eta Iratiko arroilak ez dira behin eta berriz behartzen zailak bailara barrura sartzeko. Lacarrak deigarri egiten duenez, «barruti bateko burua izatetik, Iruñea lurraldean agintzen duen buruzagi indigenaren mende egotera pasatu da, eta hiriak Arba Pampilon izena eman berri dio, eta hango jendea iruindarrak deituko zaie». Baina beste zerbait gehitu behar da: monasterioen eskualdea da, batez ere bi handi eta eraginkorena: Leire eta San Juan de la Peña. Enneko hau, erregea, izan ere, lurralde txiki batean, noizbait izan zitekeen Iruñeko jabea, mendien hiri gisa, Pirinioetako bailaretatik Zubiritik Jakara. Iruñeko hiria franko, baskoi eta musulmanek jokatu zuten, esku batetik bestera pasatuz, godo eta frankoekin gertatu zen bezala. Banu Kasi-Eneko, bi familiek ahaidetasun loturak eta aliantza politikoak ezartzen dituztenean, Iruñea euskal erresuma bateko hiriburu bihurtzen da. Iruñeko hiria, Iruña, kronista arabiarrek aurkezten digute baskoien hiri gisa (baskunis) eta euskal hizkuntzako lurralde bat menperatuz (baskiya). Godoen eta frankoen arteko gerratik, Iruñeak euskal gotorleku arriskutsuaren fama hartu zuen. Godoek eta, ondoren, musulmanek okupatzen zuten bakoitzean, mendizaleak arduratzen ziren hura berreskuratzeaz. Baztanetik Jacara, Orreagatik, haran lurrintsuenak izan ziren euskaldunen babesleku eta indargune. Eneko goitizena, Arista (Aritza), "haritza" edo "gotorlekua" bezainbeste balio duena, Ximen Gotorlekua euskal buruzagiaren ahaidetzat hartzera bultzatuko luke; haren lurrak, dirudienez, Deyerri inguruan zeuden, Lizarraren inguruan. Eta, agian, Ibn Belaontzi enigmatikoaren ahaidea ere izango zen. Haren izena ez dakigu, eta haren lurrak Lizarratik gertu egon ziren, Araba aldera, eta agian ekialdeko muga muturrarekin, Belaskoainen. Horrek ez du esan nahi Arabako Belasca etxearen sustraia eta jatorria Aragoiko gainaldean izan duenik, baina tradizio horren arabera, frankoei lotua. Banu Kasi taldeak lurrak irabazi zituen, Ebro goian, Enneko (semea) garaietara iritsi arte. Garai haietan, Tuteran eta Errioxako lautadetan ikusten ditugu. Dirudienez, Kasi banuaren parekoa da mendebalderako eneka hedatzea. Hala ere, usteak ezin dira gertaera eztabaidaezintzat hartu, eskola pidalinoko gaur egungo historialariek egiten duten bezala. Bada Eneko bat, Enneko Enekezen aita (semea), euskaldunen lehen erregea (824. urtean), bere lurretatik Banu kasiak tratatzen dituena. Eta buruzagi hori, Musarekin zuen alarguna, ez zen edozein buruzagi izan. Rada Bigorratik zetorren. Itzulpenak: «... Bigorciako Konderriko gizon bat, txikitatik gerra eta sarraskietara ohitua, Enecho izenekoa, borroketan gogortasun handia zuela eta, Arista izena eman zitzaiona...» Honela dio: «... Pirinioetako eskualdean hiltzen zen eta, gero, Nafarroako alde lauera jaitsiz, gerra asko izan zituen han, eta, ondorioz, biztanleen artean Printzerria izan zen. ... » Baina Enekok zertaz hitz egiten du hemen artzapezpikuak? Dirudienez, Eneko aitarena da. Zergatik etorri zen Bigorratik? 768 eta 769 urteen artean zatitu zen Euskal Herria Carlo Magnorengatik. Urte haietan, buruzagi independentisten exentzio ugari izan ziren. Horietako bat izan zitekeen. Jazarpen frankora ihes egitea. Eta «pentsatzekoa da —Lacarrak dioenez—, aurreko mendeetan bezala, ez zela buruzagi bakarra egongo, baizik eta batzuk, haran edo eskualde murriztuen mugan mugitzen direnak, eta, askotan, elkarren aurkariak. Zalantzarik gabe, harremanak eta aliantzak dituzte Pirinioetako isurialdeko nagusiekin». (Historikoa R Gabon. I, or. 30). Nolanahi ere -bukatzen du Lacarrak- buruzagi bakarra eta barruti bateko hiri gidaria ez izateak izugarri zailduko zuen musulmanen lana, baita frankoena ere, haiek menderatzeko. Gertaeren datatik urrundu ahala, kroniketan egiaztatu beharreko beste gertaera bat da musulmanak sartzen joatea, bai Iruñeko edukitzaile gisa, bai horren laguntzaile gisa. Hala, Regino de Prumek, ordurako 908. urtean eta Alemanian idatzi zuenak, ez du zalantzarik bere uzkietan Carlo Magnorek Iruñeko musulmanak bota zituela.