Toponimoak

Argentinan. Euskal etorkinak 1840-1920

Euskaldunek, beren osaerari dagokionez, ez dute alde handirik gainerako etorkin-taldeekin; gauza bera gertatzen da aurreko mendearen erdiaren eta amaieraren artean beren joerekin. Bere osagaia Panpako osotasuna adierazten duten lau edo bost tokitan ikusten badugu, adin piramideek, adibidez, 1869 inguruan adin gaztetako gizonezkoen ehuneko handia erakusten dute, batez ere mugako herrietan, hala nola Tandil eta Loberian. Chascomusen (probintziaren erdialdean), eta, bereziki, Hego Barracasen (establezimendu goiztiarragoa eta ez hain arriskutsua), nabarmen handiagoa da emakumeen kopurua beste tokietan baino.

1895ean, migrazio-fluxuak aurrera egin bazuen ere, emakumeak gora egin zuela egiaztatzen da, eta, aldi berean, baita taldearen "zahartze" orokorra ere. Azken data horretan, ohikoagoak diren lehen kontingenteetan, interesgarria da nabarmentzea haur euskaldunak (0tik 10 urtera bitartekoak, eta batez ere emakumeak) gutxitu egin direla – desagertu ez bada –. Pentsa liteke gero eta normalagoa dela euskal familia osoen partida – 50 urteko emigrazio-fluxuari esker, landa-eremuak eta hiri-eremuak deskonprimatu ahal izateko aukera eman du –. Ameriketara anaia zaharrago batekin edo osaba batekin elkartzen jarraitzen duten gazteek adin aurreratuagoak dituzte, nahiz eta gero eta gutxiago izan.

Hurrengo koadroak, bestalde, argi eta garbi islatzen du euskaldunen sexu-banaketa Buenos Airesko probintzian.

Euskal komunitatearen banaketa, sexuaren arabera, Buenos Aires probintziako bost tokitan (1869)
Iturria: Errolda Zedulak, Lehen Errolda Nazionala, 1869, X aretoa, AGN
Lekua Gizonezkoak Emakumezkoak
Ipar Barracas % 64,57 % 35,43
Hego Barracas % 64,79 % 35,21
Chascomus % 74,89 % 25,11
Tandil % 6,31 % 23,69
Loberia % 8,11 % 11,89

Azpimarra dezagun emakumeak gero eta gutxiago direla portutik urrun dauden herriak ikusten ditugun heinean. Barracas aldeko emakumeen kopuruek senarrekin batera etorri diren emakumeen egoera islatu dezakete – eta, ziur aski, orain bakarrik zeuden, ezkontideek hegoalderantz jarraitu zuten bitartean –, baina baita, batez ere, bikotekiderik gabe emigratzen duen euskal emakumeen talde txiki horrena, nahiz eta senideen bila ibili. Emakume horien kopuru handi batek umeei erantzuten die, portu-hirian finkatzea erabaki duten edo probintzian zehar ibiltzen diren neskei, gero haiei deitzeko..

Euskal komunitatearen osagai sexuala Buenos Aires probintziako hiru tokitan 1895ean
Iturria: Errolda Zedulak, Bigarren Errolda Nazionala, 1895. X aretoa, AGN.
Lekua Gizonezkoak % Emakumezkoak %
Chascomus 571 70,49 239 29,51
Tandil 5.- 66,44 255 33,56
Loberia 379 74,75 128 25,25
Guztira 1.455   622  

Mendearen amaiera aldera, kopuru horiek nabarmen aldatu dira. Esan bezala, lanerako aukera paregabeekin batera, 80ko hamarkadaren aurreko mugikortasun geografiko-okupazionalak nabarmen egin du behera. Indigenen arriskuak ere desagertu egin dira, eta bideak eta garraioak hobetu egin dira urrutiko lekuetara bidaiatzeko, hala nola Tandilera.

Euskaldunen egoera zibila Buenos Aireseko lau tokitan 1869an eta ehunekoak
Iturria: Errolda Zedulak, Bigarren Errolda Nazionala, 1869, X aretoa, AGN
Lekua Ezkongabeak % Ezkonduak % Alargunak %
Hego Barracas 631 45,99 669 48,76 72 5,23
Chascomus 522 57,17 € 356 38,99 35 3,83
Tandil 65 61,03 92 36,34 9.- 2,63
Loberia 69 74,15 24 23,76 2. 2,08
Guztira 1387 50,3 1141 43,12 euro 118 4,44

Aurrerago ikusiko dugun bezala, sexu-osaera eta egoera zibilak bat datoz gizon ezkongabeek probintziaren barrualderantz duten aurreratze-mailarekin; ondoren, portutik hurbilen dauden puntuetako eremu guztietan izango dira antzekoak (gizonak/emakumeak eta ezkongabeak/ezkonduak) eta, ondorioz, arrisku gutxien duten zenbaki bidezkoenak. Joan den mendearen amaieran, badirudi Chascomusek ez duela kontingente berririk jasotzen, baizik eta, beharbada, emaztegaien edo emaztegaien banakako etorrerarekin berdintzeko joera duela, hau da, ezkonduen eta ezkongabeen arteko desberdintasunekin.

Euskaldunen egoera zibila eta sexua Buenos Aires probintziako lau puntutan, 1869 eta ehunekoak
Iturria: Errolda Zedulak, Lehen Errolda Nazionala, 1869. X aretoa, AGN.
Lekua Ezkongabeak Ezkonduak Alargunak
Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak
Hego Barracas 493 138 356 313 40 32
Chascomus 456 66 206 150 20:00 1.-
Tandil 148 17:00 52 40 3.- 6.-
Loberia 64 5.- 17:00 7 2. -
Guztira 1161 226 631 510 Euro 65 3

Tandil eta Loberia ere hasi dira kopuruak hurbiltzen, baina oraindik gizon gazte eta ezkongabeen polo hartzaile gisa aurkezten dira. Leku guztietan, ziurrenik, garai goiztiarretan iritsi zirenen zahartze naturalagatik -baina baita garaiko eta ohiko gaixotasun eta istripuengatik ere-, alargunen kopuruak gora egin du.

Euskaldunen egoera zibila Buenos Aires probintziako hiru puntutan, 1869/1895 eta ehunekoak
Iturria: Zedula Zentsalak, Lehen Errolda Nazionala, 1869. X aretoa, AGN.
Lekua Ezkongabeak Ezkonduak Alargunak
Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak
Hego Barracas 493 138 356 313 40 32
Chascomus 456 66 206 150 20:00 1.-
Tandil 148 17:00 52 40 3.- 6.-
Loberia 64 5.- 17:00 7 2. -
Guztira 1161 226 631 510 Euro 65 53

Euskal herritarren eta nazioko beste talde batzuen artean aldeak egon baziren, litekeena da desberdintasun horiek taldearen osaeran bilatu behar ez izatea; ziurrenik, lehentasun edo joeretan egongo dira, bizileku bat aukeratzeko unean, adibidez.

Euskaldunen egoera zibila eta sexua Buenos Aires probintziako hiru tokitan, 1895
Iturria: Errolda zedulak. Bigarren Errolda Nazionala, 1895, X aretoa, AGN.
Lekua Ezkongabeak Ezkonduak Alargunak
Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak Gizonezkoak Emakumeak
Chascomus 281 24 259 177 31 38
Tandil 252 44 213 175% 22:00 28
Loberia 219 9.- 153 107 7 1.-
Guztira 752 77 325 459 60% 78

Espazio oso espezifikoak osatzen dituzten salbuespenak alde batera utzita, argi eta garbi adierazten da landa-eremuetan egiteko joera dagoela, batez ere XIX. mendearen amaieran.

Euskaldunak eta haien landa- eta hiri-kokalekua, 1869
Iturria: Errolda zedulak, bertako lehen errolda,1869, X aretoa, AGN
Lekua Landakoa Hirikoa
Hego Barracas 28,64 71,36
Chascomus 53,72 46,28
Tandil 70,68 29,32
Loberia 100% -

Eremu espezifikoez ari garenean, Loberia edo Barracas bezalako lekuez ari gara iparraldean; azken horretan, 1855ean, 357 euskaldunak bizi ziren eremu posible bakarrean, hiri-eremuan. Euskal Herriaren abeltzaintza-tradizioaren eraginak badauka hemen arrazoizko azalpena. Izan ere, baserrietatik lursail propio bat izateko aukerarik ez izateagatik edo anaia zaharrago baten morroi ez geratzeagatik joan ziren ehunka bigarren haiek, aukera berri bat aurkitu al zuten Panpan? Oso posiblea da, baina ziurrenik ez da iristen euskaldunek hiriaren kanpoaldean finkatzeko duten joera orokorra azaltzeko. Izan ere, Euskal Herritik etorritako artisau edo hiri-langile askok laster ikusi zuten ekoizpenaren sektorea, non azkarrago kapitalizatu ahal izango ziren.

Euskaldunak eta haien landa- eta hiri-asentamendua, 1895. Ehunekoak
Iturria: Errolda zedulak, Bigarren Errolda Nazionala, 1895
Lekua Euskaldunak Euskaldunak
Landakoa Hirikoa Landakoa Hirikoa
Chascomus 70,16 29,84 73,70 26,30
Tandil 53,87 46,13 45,11 € 54,89

Mende amaiera aldera, probintzia homogeneoki okupatuta dagoen garaiotan -bertako herriak ugaritu egin dira ia eremu osoa hartuz eta horietan biztanleriaren eta eraikuntzaren kontzentrazioaren gorakada nabarmena gertatzen da-, euskaldunek landa-eremuetan kokatzeko joera areagotu egiten dute. Ez dugu ahaztu behar "hiri- edo landa-eremuak" esan nahi zuena edozein datatan. 1895ean, oraindik ere, txakrak eta kintak ditu Tandilek – ziur aski, landa- eta hiri-oreka disimulatzen duena –, baina hirigune gisa erroldatu zituzten.

Euskaldunak eta alfabetismoa. Portzentajeak, 1869
Iturria: Errolda zedulak. Lehen Errolda Nazionala, 1869, X aretoa. AGN
Lekua Euskaldunak Euskaldunak
Alfabetoak Analfabetoak Alfabetoak Analfabetoak
Ipar Barracas 39,05 60,95 38,07 61,93
Hego Barracas 40,02 59,98 39,84 60,16
Chascomus 39,58 58,42 39,56 € 60,44
Tandil 41,93 58,07 40,66 59,34

Pentsa daiteke bizitegi-lehentasun horretan ezkutatzen den fenomenoa euskal herritarrek Euskal Herrian bizi izandako antzeko bizimoduarekin jarraitu nahi izatea besterik ez dela. Hala izan bazen, eta eskema deduktibo tradizionalei jarraituz, hein handi batean analfabetoz osatutako talde baten aurrean egon beharko genuke. 1869an, euskal taldea gure azterlanaren 2 puntutan ikusita – bata hirikoa eta bestea landa-eremukoa/hirikoa –, premisa hori betetzen da nolabait.

Nolabait esatearren, Iparraldeko Barracas bezalako "hiri-eremu" batean -hamar urtetik gorakoak hartuta- 537 euskaldun analfabeto, 258 alfabetatu eta 20 irakurtzen baina idazten ez dutenak aurkitzen ditugu. Urte berean, Chascomus bezalako eremu landatarrago batean 409 euskaldun alfabetatu agertzen dira, 532 analfabeto eta 25 irakurtzen dute baina ez dute idazten. Kokalekuagatik diskriminatzen dugunean – eta hiriguneak askorentzat pasabide izan zitezkeen arren –, orduan agertzen da landa-eremua ez zela babesleku "kultural" gisa aurkezten, non irakurtzen eta idazten ez zutenen ehuneko handiena ostatu hartzen saiatuko zen.

Euskaldunak eta alfabetismoa. Portzentajeak, 1895
Iturria: Errolda Zedulak, Bigarren Errolda Nazionala, 1895
Lekua Euskaldunak Euskaldunak
Alfabetoak Analfabetoak Alfabetoak Analfabetoak
Chascomus 60,58 39,42 € 65,56 € 34,44
Tandil 57,93 42,07 66,66 33,34
Loberia 64,5 35,5 65,8 34,2

Bertakoen eta, oro har, gizarte-espektroaren zati handi bat analfabetoa izateaz gain, portuko hiriko auzoetan alfabetatze-maila handia eskatzen ez zuten lan-aukerak zeuden; bestalde, Buenos Aireseko eremuak ez zuen oraindik -aurrerago ikusiko dugun bezala- gizarteratzeko aukera mugagaberik uzten. Mende amaiera aldera, euskal taldearen egitura produktiboa eta osaera nabarmen aldatuko dira.

Euskaldunak eta alfabetismoa sexuaren arabera, 1895
Iturria: Errolda Zedulak, Bigarren Errolda Nazionala, 1895
Lekua Emakumeak Gizonak
Alfabetoak Analfabetoak Alfabetoak Analfabetoak
Chascomus 126 86 340 190
Tandil 137 98. 329 166
Loberia 72 47 244 123
Guztira 335 231 913 479

1869an irakurtzen eta idazten ez dakiten euskaldunak dira nagusi, batez ere nekazarien hasierako irteerarekin bat datorrena (ziur aski bigarren mailakoak); 1895. inguruan zenbakiak irauli egin ziren, zeren -eskolatzeak Euskal Herrian ere aurrera egin zuenetik- euskal migrazio-fluxua gehienbat artisauek edo industrializazioarekin sortutako arazoei ihes egiten dieten herri eta hirietako jendeak osatzen bait.