Toponimoak

Argentinan. Euskal etorkinak 1840-1920

"Osaba Domingorekin lau bat urte bizi izan nintzen (1860ko hamarkada). Gero La Chumbiadara joan nintzen, Azucenatik gertu. Han, beste osaba batek, Juan Chaparrek, negozio-etxe bat zuen Alchourrutekin. Gotorleku bat zen; bertan, inguruko jendeak indiarren amarrurik txikiena hartzen zuen, 1867an gertatu zen bezala.  Baina indiarrek ez zuten erasorik egin, eta Lastra jaunaren behorrak lapurtu zituzten. 1870ean, basatien beste erasoaldi bat izan zen: El Cristianon, Ríosen, merkatari-etxe bat lapurtu zuten, jabea eta ama hil, eta emaztea eta bi seme-alaba eraman zituzten, ume txiki bat eta 14 urteko neskato bat. Etxekoandreak, berriz, ihes egitea lortu zuen umearekin lasto artean ezkutatuta egon ondoren, eta hiru egunez noraezean ibili eta gero, iritsi zen Khumbiadara.

Gogoan dut negarrari eman niola emakume gaixoaren itxura ikusita. Neska gaztea Azul izeneko eremuan erreskatatu zuten geroago... ". (Andrearen oroitzapenak Mariana Fitere de Esmenotte, Tandlen, Astekari Ilustratua, I. urtea, 17. zk., 1929/05/29).

Duela gutxi, Raul Mandrini eta Miguel Angel Palermo bezalako antropologo eta historialariak informazio iturri horiek -ofizialak- berrinterpretatzen hasi dira. Iturri horietatik abiatuta, indiarra bizi zen "basamortuaren" okupazioaren gertakari justifikatuak onartzen ohituta geunden. Egile horien ikuspegiak hemen errepikatzeko asmorik gabe, eta hiztegi batean "basamortua" hitzak adierazten duena kontsultatu gabe, bi alderdi garrantzitsu azpimarratu behar dira, etorkinak iritsi ziren agertokiaren alderdiak alda ditzaketenak, batez ere euskaldunak bezalako aitzindariak. Lehenik eta behin, Panpako eremu honetan kokatutako talde aborigenen konplexutasun ekonomiko, sozial eta politikoa, lan tradizionalek adierazten zituzten "mozkor, alfer eta lapur" taldeen ikuspegitik urrun dagoena. Adjektibo haiek ezin ziren beste batzuk izan, beren konkista eta batzuetan sarraskia justifikatu behar zuten jeneralengandik zetozelako. Bigarrenik, aborigenek Panpan zehar lortutako heterogeneotasun sozioekonomikoa eta kulturala. Indiar adiskideen eta indiar “iles” izeneko karakterizazioa, gizarte zuriarentzat eta, oro har, aborigenentzat berekin zekartzan ezberdintasunekin. Hirugarrenik, eta aurrekoaren ondorioz, muga-lerro zurrun, zeharkaezin bat desitxuratzea. 1980 baino lehenagoko historiografian, muga bi mundu bereizten zituen lerro bat zen; ikuspegi berrietan, berriz, iturri berberetatik abiatuta, lehenago lotzen dituen zerrenda bat marrazten da.

Zurien eta indiarren arteko merkataritza-tratuari buruzko informazio-iturriak soberan daude, bai kanpaina-saltokietan, bai herrietan bertan. Rosas-en gainbeheraren ondoren harremanak gogortu diren arren, minimizatu egin beharko genuke, huts egiteko beldurrik gabe, gure azterketaren ia aldi osoan mugara joateko irudi beldurgarria. Gertakarien ikuspegi berria oso interesgarria da gure azterketarako; izan ere, euskaldunen ezaugarria izango da aborigenek okupatutako lurraldean goiz sartu direla. Hain zuzen ere, ikusiko dugun bezala, horietako askok mugako merkataritza errentagarriaren aldeko apustua egin zuten: pilaketa, indiar lagunak eta gotorlekuak hornitzea, adar orokorren biltegiak -indiarrek ere salerosten zutenak-, elementu eta mekanismo batzuk hasi ziren paisaia hura osatzen, seguruenik Buenos Aires edo Rosario bezalako hirietako kanpoaldearen bezain arriskutsuak edo gutxiagokoak.

Baina eremu berri batera, mugara, joateak zekartzan arrisku-eskalaren ikuspegitik, oso litekeena da indiarrek lehen tokia ez hartzea. Garai hartako atzerritarren kontakizun askok, hala nola Tandileko Juan Fugl danimarkarrak, agerian uzten dute haien arteko liskarrak -armak tartean- bertakoekin zirela, eta ez indiarrekin. Zalantzarik gabe, alderdi hori alde batera utzi da immigrazioari buruzko azterlanetan. Duela ez asko arte, etorkinak txotxongiloak bezala mugitu dira historiografian agertoki huts batean.

Zer pisu izan zuen indiarrak erabakiak hartzerakoan edo etorkin haien eguneroko bizitzan? Sarrera arin honekin ez dugu frogatu nahi etorkinek ez zutela harremanik izan aborigenarekin; baina bai, ordea, haiek isolatuak izan zirela eta, kasu horretan, beste arazo bat zirela, beste askoren artean. Beharbada, ez dugu inoiz hautemango aborigen arriskuak Panpako lehen biztanleentzat zuen benetako dimentsioa. Tentatuta gaude pentsatzeko, hala ere, indioen maloi haiek herri baten gainean salbuespena izan zirela -baina dokumentatuta geratu zirenak dira-, eta ez araua, eta herriko jendea uste baino "lasaiago" bizi zela. Horrek ez du esan nahi, atalaren hasierako aipuan ikusi genuen bezala, arriskua ezkutuan zegoenik, batez ere herrigunetik urrun bizi zirenentzat; esate baterako, Panpa hezean baserri bat berreraiki zutenentzat:

"Handik pixka batera Calefuquen eta bere eskolta aurkitu nituen Tandileko kale batean, jan denda baten aurrean. Machado koronela agurtzera joango zela esan zidan, eta gero nire etxera joango zela bisitan... handik denbora gutxira hil egin zuten, beste indiar batzuekin, Azul izeneko garnizio militarrarekin izandako liskar batean " (Juan Fugl).

Zoritxarrez, eta espero zitekeen bezala, gaiari buruzko kronika urriek oro har indarkeria-uneak aipatzen dituzte, eta "bizikidetza" -edo tolerantzia-aldi luzeak, berriz, halakorik ez egotetik aurrera sumatu behar dira, salbuespenak salbuespen. Baina protagonistek berek gertaerak berreraikitzeko bide malkartsuan aurrera egin ahala, ondorio bat ateratzen da, lehena -eta ia bistakoa dena. Etorkin guztiek ez zuten jarrera bera izan indigenen presentziaren aurrean. Domingo Aguerre, euskalduna, 1854an iritsi zen herrira, eta bilobari idatzitako gutun batean fenomenoaren alderdi eta dimentsioak agerian uzten ditu:

"1864an ezkondu ginenean, zure amona Mariana euskal herritarra zen, eta ez zekien zer esan nahi zuen urte haietan Panpan barneratzeak... Gure ezkontzaren urte berean, Buenos Aires probintziako fiskoari okupatzen zuen zelaia erosi ondoren, nire lehen material-etxea eraiki nuen arrantxo zaharraren ondoan. [Lur hura] errentan hartu nuen 1864. urtera arte, gobernuak ez baitzuen saltzen muga-lerrotik kanpo geratzeagatik. Auzoko herrixkatik (maiatzak 25) bi legoa eta erdira geunden. Urte haietan muga gure etxebizitzatik zortzi legoara igarotzen zen. Mugako biztanleak beti asaldatuta geunden. Alarmak funtsik gabeak izaten ziren maiz, irudimen arrakastatsuaren gain (sic) ondorio, baina ia beti, zalantzaren baten ondoren, gure ondasunak uztea erabakitzen genuen".

Mende erdiko bidaiari britainiar batek ere iradokitzen zuen bezala, fikzioak elkarbizitza-aldi luze posibleen errealitatea gainditzen zuelako inpresio hori:

"Hurrengo goizean Azulerantz jarraitu nuen. Hau indioekin trukatzeko mugako puntua da. Mugaz haraindiko bidaiaren arriskuei buruz esan zidaten guztia sinetsi izan banu, segurtasun neurri asko hartuko nituzkeen. Baina eskualde honetan, biztanle gutxi horietan guztietan bezala, arriskuak beldurrak eta zurrumurru zirkulatzaileek sortuak dira askotan, eta, beraz, desagertu egiten dira haiengana hurbiltzen garenean” (W Mac Cann).

Dirudienez, etorkinek indigenen presentziaren kontzientzia osoa zuten, baina presentzia hori – errespetatua izan arren – gainditu beharreko beste oztopo bat besterik ez zen. Etorkin bakoitzak, elkartzen den unearen, lekuaren eta indiarren arabera, bere erara konponduko luke. Juan Fugl danimarkarrak, adibidez, 1855eko ustekabeko erasoaldiaren ondoren, itzultzean aurkitu zuena kontatzen digu bere oroitzapenetan, ehunka tandilarrek Dolores hirira ihes egin zutenean:

"Nire jabetza, herrikidea zen Pedro Stagsvold zaindu zuen, Danimarkaren eta Alemaniaren arteko gerran soldadu izan baitzen 1848/50ean, eta iruditzen zitzaion oso erraz defenda zezakeela bere burua lantza txar batzuk besterik ez zituzten indiar biluzi gaixo hauengandik. Indiarrak bizpahiru egunez ibili ziren gotorlekuan. Goizetako batean, Stagsvoldek eguerdi inguruan esan zidanez, indiar talde bat agertu zen, errekara hurbildu zen eta bi taldetan banatu zen. Batek ura zeharkatu zuen Gaebeler euskal-frantsesaren negozio-etxea lapurtzeko. Beste taldea nire etxerantz abiatu zen. Euskaldunak, herritik [Gotorlekua] jabegoa erasotzen saiatzen ari zirela ikusi zuenak, konnazional armatu talde bat bildu zuen, eta bosgarreneraino zeuden 400 edo 500 metroak azkar estaliz, eta 20 edo 30 tiro inguru bota zizkieten indiarrei. Hauek ihes egin zuten eta berehala desagertu ziren. Tandileko maloi handi horretan, bere gotorlekuan, zenbait bizilagun geratu ziren ahal zena defendatzera; 40 euskaldun, besteak beste. Argi dago atzerritar bakoitzaren esperientzia "militarrak" paper erabakigarria jokatzen zuela; ziur aski Independentzia Gotorlekua defendatzera geratu ziren 40 euskaldunek – Stagsvoldek, esaterako – Gerrako parte hartzeren bat izan zuten, beharbada lehen karlistaldian”. 

Lau urte geroago, gogoratzen du beste garaikide bat, Suarez Garcia espainiarrak:

"1859an, indiar eraso bati aurre egitera zihoan Machado koronelaren indarrekin bat egin zuten Tandiletik beren bizitzak eta interesak defendatzera joandako boluntarioek; besteak beste, Jose eta Sulpicio Gomez estantziariek eta kolonia frantseseko bizilagunek, bere buruzagia Luis Arabehety zela, Juan Dhers, Setzes, Chanfreau, Aizaguer eta beste askok". 

Atzerritarren eta indiarren arteko topaketa batzuk ez ziren hain heroikoak izan, baina horregatik ez zuten arriskurik izan. Gaur egun ere Necochean bizi diren euskal potzugileak eta zangagileen taldea gogoratzen da, zulatzen ari ziren putzutik indiarrak hainbat orduz harrika eduki zituena.

Nola edo hala -eta minimizatu badaiteke ere-, gure herrialdera emigratu zuten atzerritar askok bi edo hiru hamarkadaz partekatu zuten agertokia aborigenekin. Haiekin zerikusia zuten gertaera batzuek garrantzi handia hartzen zuten. Horrela gogoratzen du Domingo Aguerrek bere biloba Jose M. Gartziarenaren idatziaren bidez:

"1872ko maiatzaren 8ko San Carlosezko borrokaren ondoren, Rivas jeneralak Calfucurá garaitu zuenean, 80.000 behi eta 16.000 behor geratu ziren, jabe bakoitzak baztertu eta berreskuratu beharko zituenak. 500 gizon baino gehiago, 30 egunez etengabe urruti egon ginenak. Eguna bukatu eta nekatu arren, beti ematen genuen tarte bat sutegien inguruan. Eta gure musika ere bagenuen borroka hartan ibiltzen ginen hogeita hamar euskaldunok. Domingo Elisiri, Asparrengo txistulariak, txistua bere gerrikotik atera eta Lapurdi zaharraren aireak abesten zituen, besteok koru eginez... ".

Aguerre euskaldunaren aipamen honek indigenen presentziaren garrantzia txikiagotzen duela dirudi. Beste adibide batzuk aipa genitzakeen arren – Pedro Luro eta bere langileak ganadua biltzera joan ziren, baita indiarren batekin biltegi eta bolintxetan izandako borrokak ere –, ezin izango genuke berreskuratu indiarrek etorkinentzat irudikatzen zuten dimentsioa -izurriteekin eta era guztietako beharrekin batera-. Baina esan bezala, aipamen horiek guztiak mugan izandako gogortze-uneak dira. Nahiz eta ez diren hain ugariak -garaikideentzat garrantzirik ez dutelako-, beste elkarbizitza mota bat margotzen duten kontakizunak ere geratu dira. Harreman horietako bat Mac Cann ingelesak ikusi zuen naturaltasunez 40ko hamarkadaren amaieran, Urdina eta Tapalquen herrien artean:

"Abiatu nintzen eguneko arratsaldean, abeletxe edo txakra batera iritsi ginen, eta han gelditu ginen gaua pasatzeko. Jabea inguruko herrietan gehien kontsumitzen ziren gaiez ondo hornitutako biltegi baten jabea ere bazen. Arratsaldetik gauera arte indiarrak iritsi ziren, batzuk eskatzera, besteak erosketak egitera eta beren produktuak zatitzera".

Konfiantza horren ondorioz, Tandileko Independentzia izeneko gotorlekua  desegiteko erabakia adostu behar izan zen 1860/61ean, baita garai berean gutxi babestua zegoen Azulgo gotorlekua uztea ere. Baina bizikidetza posible horren froga sendoagoa da eremu hauetarako migrazio-korrontea ez zela inoiz eten. Jendea prest egongo zen -psikikoa eta materiala- tentsio-une bakan horiei aurre egiteko; besteak beste, ikusi genuen bezala, etxeak defentsekin indartzea erabakiz, erasoei aurre egiteko. Eraikin horiek ez ziren batere apartekoak Buenos Aireseko hego-ekialdean, eta argi eta garbi adierazten dute indigena ez zela legenda bat Saladotik hegoaldera 1870. urtea baino lehen finkatu ziren etorkinentzat. Baina, era berean, agerian uzten du indigenen balizko arriskua ez zela adierazgarria; ez zen oztopo, azken batean, immigranteak aurreratzeko eta Panpako zati batez "jabetzeko".