Toponimoak

Argentinan. Euskal etorkinak 1840-1920

Argentinako historiografiak gaiari buruz izan duen bilakaerari dagokionez, duela gutxi migrazio-fenomenoaren ikuspegiak berritzen hasi ziren, bereziki 70eko hamarkadatik aurrera. Gizarte-zientzietako analisi-eredu klasikoen krisiaren ondoren etorri zen hori, eta azalpen makro-sozial handien interesa ikuspegi mikro historikoen eremura eraman zuen. Ezinbestekoa zirudien, besteak beste, kontsul- edo gobernu-bulego bateko funtzionarioak immigrazioaren fenomenoari buruz emandako ikuspegiarekin eta estatistikaren mezu hotzarekin bat ez etortzea. Iturriak berriro itaundu behar ziren; galdera motak eta lortutako datuen balorizazioa birpentsatu; laburbilduz, protagonisten ikuspegira gehiago hurbiltzen zen errepertorioa osatu. Testuinguru horretan, migratzaileek beren egokitze-estrategiak formulatzeko duten gaitasunean eta nazioen eta eskualdeen arteko desberdintasunetan oinarritutako migrazio-esperientzien ideiak garrantzia hartzen hasi zen. Arrazen arragoari buruzko teoria pitzatzen hasi zen; kultur aniztasuna pixkanaka espazioak irabazten hasi zen. Giro historiografiko berrian, integrazio-esperientziak ulertzen zituzten ereduak egiten saiatzen ziren, bai eta esparru teoriko horiek funtsean kontzeptualizatzen zituztenak ere. Orduan, oso azterlan puntualak agertzen dira, taldeak nazionalitateen eta eskualdeen arabera bereizten dituztenak, eta, aldi berean, etorkinek praktikan jarritako mekanismo espezifikoak aztertzen dituzte. Arreta berezia piztu zuen, adibidez, kate-migrazioaren fenomenoak, hala nola integrazio-prozesuan kolektibitate desberdinek abian jarri zituzten kohesio formaleko saiakerek.

Gizarteratze-esperientziei dagokienez (fenomeno hori ezin da bereizi gizarteratzetik), bilakaera historiografikoa antzekoa izan zen. Historialarien interesa oso goizetik bereganatuz eta azterketa txikiagorantz eboluzionatuz, gai horretan espezializatutako ekoizpen historiografikoak etekina atera zion datuak kuantifikatzeko eta neurtzeko tekniken hobekuntzari.

Bestalde, erabilitako informazioa zuzenagoa da, ez hain ezkutukoa; errolda-zedulek lanbideak eta langile-kopurua islatzen dituzte (beraz, bertatik atzerritarrak banandu daitezke); estatistikek eta erregistroek prezioen eta soldaten bilakaerari, alokairuei, lurrerako sarbideari eta abarri buruzko informazioa ematen dute. Arrazoinamendu bera gertatzen da egindakoaren balantzeak egiteko unean. Gizarteratzearen inguruan jokatzen duten mekanismoak sotilagoak dira, eta gaur egun arriskatzen ditugun teoriak geratzen dira ahal dugun neurrian eguneroko jarrerak ulertzeko; gertu edo urrun, nork daki, protagonisten pentsamoldean benetan sartu ote diren. Horrela, integrazioa bezalako laneratze-esperientziak berreskuratzeko, azken hamarkada eta erdian immigrazioari buruzko azterlanek leku garrantzitsua izan dute Argentinako historialarien kezkan, eta horietako gehienak 1870-1930 urte bitarteko "immigrazio masiboaren" aldira bideratu dira. Hala ere, 30eko hamarkadaren amaieratik, baina bereziki hurrengo hamarkadan, irlandar, euskal herritar eta daniar probintzien etorrera garrantzitsua gertatu zen. Immigrante uholde hori, "immigrazio goiztiarra" bezala ezagutzen dena, talde etniko horietako batzuek bizitako prozesuak aztertzera bideratutako lan sendo batzuen gaia izan da (eta izaten ari da).

Euskal esperientzian sakondu nahi dugunon kaltetan, ez dira asko, aurreratu dugun bezala, XIX. mendearen azken laurdena baino lehenagoko etapa "goiztiarra" deritzon agertoki hartzailea duten lanak. Hori ez da kasualitatea, dokumentazioaren urritasunak (Buenos Aires hiriko Lehen Errolda 1855ekoa da, eta Lehenengo Errolda Nazionala 1869koa) eta haren bereizgarri diren nazionalitateen mosaikoak (euskaldunak, irlandarrak, eskoziarrak, frantsesak, italiarrak, daniarrak), garaiaren zati batean inongo talderen nagusitasun kuantitatibo nabarmenik ez dutenez, historialarien arreta ez da bere azterketara masiboki irauli. Era berean, ez dugu antzeman etaparen azterketa piztuko duen lanik, hurrengo aldiarekiko salbuespenezko bereizgarri gisa iradokiz; bai, ordea, etapa horretan aurrera egiteko oinarrizko lanak (lan-merkatua, lur-politika, Rosas-en gobernua, abeltzaintzaren hedapena, eta abar).