Kontzeptua

Euskaldunak Amerikaren konkista eta kolonizazioan (1978ko bertsioa)

Errenteria eta Etxeak II. Erabakigarriak izan ziren Las Casas presbiteroaren geroagoko destinoko epai ikaragarri horiek. Berak dioenez, indiarren miseria eta zortasunari buruz pentsatzen hasi zen, Pak Santo Domingon predikatutako sermoia gogoratu zuen. Antonio Montesinos, kontzientzia onez ezin zitezkeelakoan, eta beste fraide batek, arrazoi beragatik, uko egin ziola absoluzioa emateari. Egun batzuk igaro ondoren, pentsamendu horietan murgilduta, eta zuzenbideari buruz irakurtzen zuenaren eta gertaerari buruz ikusten zuenaren arabera gero eta gehiago ziurtatuta, eta bata besteari aplikatuz, sinetsi egin zen "injustua eta tiranikoa zela indiarretan egiten zen guztia". Hori baieztatzeko, esan eta esan zuen geroago, "ezjakintasun haren ilunpeak baztertzen hasi zen lehen ordutik, inoiz ez zuela irakurri liburu bat latinez edo erromantzez, berrogeita lau urtean infinitu izan zirenik, non ez duen aurkitzen edo ez duen arrazoirik edo autoritaterik pertsona haien justizia frogatzeko edo berresteko, ez eta egin zaizkien bidegabekeriak eta kalteak kondenatzeko ere". Bere hitzen bidez ikusten da bere arimaren astinaldia erabatekoa izan zela bertso biblikoetan. Errenteriarekin urte askoan egunero izandako elkarrizketek, zalantzarik gabe, lurra prestatua zuten, eta are gehiago horren adibidea. Montesinosen hitz ahaztuak ere azaleratzen ziren, nork daki nondik, Pentekostesen egun honetako indar misteriotsua kobratuz. Beraz, Pazkoko sermoia indiarren banaketaren aurka predikatzea ebatzi zuen; baina, mandatua zuenez, Diego Velázquez Kubako gobernadorearen esku uztea erabaki zuen, berak egin zuen bezala. Baina mandatua berea ez ezik, gure herrikide Renteriarekin ere bat zetorrenez, eta Errenteria Jamaikan ez zegoenez, anaia bat zuen han, eta uhartean falta ziren hainbat gauza erosteko asmoz joan zen hara, Velázquez gobernadoreari eskatu zion ebazpena ezkutuan gordetzeko. "Eta gauza berezia! -exclama Las Konexioak -. Renteria San Frantziskoko monasterio batean jasota dagoen garizesma batean dagoela, "pentsakor egiten dio pentsamenduari pertsona haiek zer pentsamendutan zeuden, eta nolako bizitza tristea zuten, eta egokia litzateke erregearen konponbideren bat bilatzea, nahiz eta denak ez izan, behintzat haurrak, -izan ere, pentsamendu hori ateratzen du pentsamendu horrek, izan ere, denak epaituko lirateke errege, eta denak libratu beharko lirateke errege, ala. Pentsamendu horiekin bizkortu egin zuen Errenteriak Kubarako itzulera, eta bidaiatzen ari zen karabela iritsi zenean eta, Las Casasek ikusita, kanoa batean jaso zuen. Ontzira igo zen, eta Errenteriako teilatuan zegoela, besarkatu egin ziren "ondo maite zuten pertsonak bezala", eta esan iezaiozu Errenteriak elizgizonari: "Zer idatzi zenuen Gaztelara joateaz? Ez duzue joaterik izan behar, nik baizik; izan ere, joan beharreko 10. Hori jakitean, nik bide hura hartzea baretuko duzue". "Ondo da -testuingurua-, goazen lurrera, eta Gaztelara joateko asmoa zein den jakiten duzuenean, nik badakit ondo hartuko duzuela ez joatea, ni joatea baizik". Errenteriari harrera egin zion lehorrean gobernadoreak eta "denak plazer handiz bisitatu zituen, denetatik oso maitea baitzen"; eta gauean, Las Casas eta bera elkarrekin igaro ziren beren bularrak. Indiarren etorkizuneko Babesleak —jarraitzen du Ispizuak— luze eta zabal kontatzen du bien arteko elkarrizketa; nola Errenteriak, indiarren egoera tristeak atsekabetuta, adierazi zion, neurri batean bada ere, gaitz haien konponbideari ekiteko zuen asmoa, ikastetxeetan haur indigenak bilduz; nola uste izan zuen, Errenteriako hitz horien aurrean, herri hura "ondo ordenatua" zela. Las Casasen hitzak entzun ondoren, gozoz bete zen "Errenteriako ona" (Babesle izango denak beti bere lagunari egiten dion esaldi maitekor eta familiarra), eta honela erantzun zion: "Orain esaten dut, Aita, ez nik, zuk baizik, joan egin behar duzue, eta komeni da Gaztelara joatea eta erregearen ordezkari izatea gertatzen diren eta behar den konponbidea eskatzen duten pertsona horien gaitz eta galera guztiak, jakingo baituzue hobeto zer esaten duten letratu gisa; horretarako, hartu gure ogasuna eta karabela horretan nik ekarri dudan guztia, eta egin itzazue erremedio horiek guztiak. Indias, II, or. 358-360). Errenteriak, karabelan, amildegi eta suge asko ekartzen zituen, bai eta "nazkatuta balio zuten" beste gauza batzuk ere, eta horietatik eta beste batzuetatik Aitak kopuru handian eraman zituen dineroak egin ziren, eta, beraz, Gortean egon ahal izan ziren urte haiek, "Espainiako erresuma haien karestia gertatu eta askoz gutxiagorekin". Ondoren gauzen balioa Mexiko eta Peruko meategien ondorioz sortzen zen numerario-ugaritasunagatik igo izanaz ari da Las Casas. Historiak ez du berriro aipatu Errenteria hain on hori, eta Quintanak arrazoiz erreparatu dio Las Casasen bizitzari: "Egia esan, geroagoko oroitzapenen bat merezi zuen, eta Las Casasen asmo bertutetsuan hainbesteko eragina izan zuen gizon batek zer egin zuen eta zer ondorio garrantzitsu izan zituen jakiteko". Las Casas en la Corte (bere erabakia hartuta) eta Errenteriakoaren ibilerak ez ziren gelditu Indietako erreforma-lege berriak lortu arte. Lege horiek natiboen egoera barbara gozatuz joan ziren, askatzea lortu arte. Fernando Katolikoari, gero Cisnerosi eta, azkenik, Karlos V.ari egindako gestioek alternatiba dramatikoak izan zituzten. 1516an "Indiarren Babeslea" izendatu zuten Indiak Erreformatzeko Plan ospetsua egitean. Karlos V.aren aurrean egin zituen gestioak gortesauek egin zituzten: Fonseca, Conchillos, Fernández de Oviedo eta beste batzuk. 1521ean Cunamara itzuli zen, eta porrot egin zuen bere planekin. 1522an, domingotarretan sartu eta Indietako Historia famatua idatzi zuen, hainbat datu eman baitizkigu. 1536an, konkista baketsuko saiakera bat probatu zuen. 1537an, Paulo iii.aren Erroman, Sublimis Deus bulda lortu zuen, indiarren nazionalitatea eta eskubideak aldarrikatzen dituena. Funtzionarioen ustelkeria salatu du Carlos V.ak.' 1542an Lege Berriak aldarrikatu eta Indiak Suntsitzeko Harreman Laburra amaitu zen, eta Cuzcon gotzain bat eskaintzeari uko egin zion. 1543an Chiapasko gotzaindegia onartu zuen, eta han berari eta Lege Berriei harrera egin zien. 1546an, Las Casasek lortutako legeek Peru eta Nikaraguaren matxinada armatua eragin zuten. 1547an Gortera itzuli eta R lortu zuen. C. bere kudeaketak onartzen dituela. Sepulveda eta Las Casas kolonialista borrokatzen ari dira, konkista eta esklabotasuna indargabetzen dituen Lascaseko proposamena onartzen duen batzorde baten aurkako tesiak aurkeztuz. 1550ean gotzaindegiari uko egin zion misiolariak errekrutatzeko. Gortera itzuli da borroka egiteko eta arma legal berriak lortzeko. 1556an hil zen Madrilgo Atocha komentuan. Errenteriatik inoiz ez da ezer jakin. 1516, 1517 eta 1518ko xedapenetatik aurrera, indiarraren bizitza errespetatzen hasten da, baina ez da lortzen Las Zierbena-Rentería lana gauzatzea harik eta Cisneros Zuazoko Alonso lizentziadun arabarra Indietako agintarien epaile izendatu arte. Salaketak distira eta energiaz salatzen ditu abusu eta ustelkeria guztiak, eta justiziaren eta ordena moralaren printzipioak berrezartzen ditu. Las Casasen lan iraunkor eta pazienteak porrot egin zuen Venezuelan, baina bere fruitua eman zuen Vera Pazen, itxaropen handiak sortuz. Zerbait gertatu zen, historialariek isiltzen dutena, eta, horren ondorioz, indiarrek kolonia baketsu eta errespetuzko saiakera oparoa suntsitu zuten. Gertaera tamalgarri hori 1556an gertatu zen. Indietako Lege Berriek izugarrizko interesak kaltetzen zituzten eta kontzientzia zikin asko iraultzen ziren. Komentarista moderno batek, Enrique de Gandía argentinarrak, Francisco de Vitoria y el Nuevo Mundo lanean, emaitza hori aipatu du. "P. Las Casasek enperadoreari idatzi zion Lege Berrien aurka zeudenak torturatu eta zatikatzeko, baina oposizioa hain handia izan zen, eta Karlos V.ak ez zuen beste erremediorik izan, teologoen, apaizen, legelarien eta konkistatzaileen aurka, haien erregeordea mozten baitzuten; 1545eko urrian, Lege Berriak ezeztatzea baino, hiru urte geroago. Las Casasek mandatuen aurka egindako ahalegin guztiek porrot egin zuten. Errealitate "indigena" arrazonamendu teologikoak baino indartsuagoa zen. Enrike Gandia oker dago, bere grina kolonialistagatik ez baitu akatsik ikusten. Esan behar zuen errealitate kolonialista arrazoibide teologikoak baino indartsuagoa zela.