Kontzeptua

Pop Rock Euskal Herrian

Marasmo ruidista eta erradikalaren artean ere egon zen denbora -laurogeita hamarreko urteetan, honako hauentzat: rockabilly elvispresano, rock and roll tupé eta ondorengo deribazioak, hala nola garaje rock, sicodéliko eta beste etcéter batzuk. Bizkaitik asko hitz egin zuten Dinamita pa Los Pollos diskoekin edo General Lee diskoekin. Iruñean Errefuxiatuak nabarmendu ziren, baita disko grabatuak ere. Gipuzkoak rockanrolera eferbeszentzia garai bat bizi izan zuen, Zarauzko konexioarekin -Donostia-Hernani -Irun gune geografiko eta izen aktibo gisa: Humedecidos, OK Korral, The Covers, Lusty Men, Labanak, etab. (denak disko grabatuekin). Donostiar Waltonsek La Piel n birmoldatutako pop latinoa ekarri zuten, Madrildik diskoetxearekin eta une loriatsu batekin. Garaje-uhin batean, Bizkaitik (eta, bereziki, Ibaizabalen eskuinaldetik) talde-zerrenda bat sortu da, batzuk aipatuak: Sekta, Los Clavos, Los Extraños, Los Ranos, Atom Rhumba, Safety Pins eta beste batzuk. Rockabilly eta hots-hotsak entzun dira Bizkaian, Billy el Niño eta Los Fantasmas del Pasado, General Lee edo McGomez. Aspaldi honetan, Bizkaian ere, Zoidikoak eta Pinball Rock diskoa bezalako esperientziak finkatu dira.

Akordeoi melodikoaren eta trikitiaren munduak astinaldi larriak izan ditu. Joxan Goikoetxea hernaniarra funtsezkoa izan da lehenengoaren bilakaeran, bakarka edo soinu-ikerketetan, Juan Mari Beltran musikariarekin eta etnologoarekin batera (Txanbela taldean egon zen). Batez ere Gipuzkoan errotuta zegoen trikia, eta polemika handiak izan zituen 1986an Joseba Tapiak Donostian urtero egiten zen lehiaketa garrantzitsua irabazi zuenetik, eta bigarrena Kepa Junkera bilbotarra izan zen. Inpostante berritzaileenetako bi izan ziren, eta pop-rockaren inguruko formula erritmikoak eta beste aldaera batzuk sartu zituzten. Junkera (Oskorriren ohiko kolaboratzailea izan da) ikerketa-bideetan sartu zen, eta Bilbao 00:00 edo Maren bezalako disko bikainetan parte hartu du, nazioarteko kolaboratzaileen zerrenda luze batekin. Tapia eta haren panderojole Leturia izan dira trikitiak rock edo mugako tex-mex amerikarrerantz egin duen bilakaeraren buru, bikote gisa, baina batez ere Tapia ta Leturia Band gisa. Hiriki-pop eta triki-mex soinu horiek laurogeita hamarreko hamarkadan iritsi ziren bere zenitera, Maixa eta Ixiar (oraintxe bertan Maixa bakarrik), Gozategi edo Alaitz eta Maider gipuzkoarrekin, eta antzeko esperimentuen zerrenda luze bat, batez ere erromerietara eta barazkietara bideratuak.

Joseba Tapia, berriz, Zaldibobo (Errobi Mixel Ducau ohia), Hiru Truku (folk izaera duena) eta bakarkako esperientzia bereziak bezalako proiektuetan aritu da. Araban, Kontrairo trikitia eta, batez ere, Araiako Joselu Anaiak izan dira, dantzaldira bideratuak eta euskarazko arrantxerak grabatzen aitzindariak (Araiatik Jaliskora, 1989, IZ). Ondoren, Egan lankideak etorri ziren, eta tex-mex deribazioak arrakasta izan zuen, dozenaka dantza-talderen artean edo trich-mex musikako taldeetan.

Txalapartak krisi handiko urteak izan zituen, eta ahalegin handiak egin ziren, hala nola Usurbilgo Joxean eta Jexus Artze anaiek, bigarrenaren eta Andoni Aleman donostiarraren arteko elkarketak, Hernaniko eskolak, Juan Mari Beltran eta beste ekarpen batzuen ardurapean, eskola eta eszenatoki berri bat sortu du Takbeti Arabarekin.

80ko hamarkadan folk talde berrituak suspertu ziren bereziki, batzuk garbiagoak eta beste batzuk soinu garaikide berrietara behin betiko irekiak. Gipuzkoak proposamen gehiago pilatu zituen, besteak beste, Txanbela, Ganbara, Azala, Kazkabarra, Xaximiku eta beste, denak ere hainbat disko grabatuz. Bizkaian Lauburu egon da, orientazio zeltoidekoa. Benito Lertxundiren ingurutik Olatz Zugasti hernaniarra sortu zen, bere diskoekin eta bere arparen berritasuna ekartzen zuena. Bizkaia eta Araba artean 7 Eskale jaio zen, Hertzaianak Josu Zabala ohiak eta Durangoko Igor Elortza eta Unai Iturriaga bertsolariek osatua, disko grabatuekin.

Iparraldean, eta Maddi Oihenart-en ahots bikaina azkenean zenbait diskoetxetan inplikatzen den bitartean, milurteko berriaren belaunaldi-erreleboa Argitxu Esain, Gaëlle Larroudé, Amaia Riouspeyrous edo Aines Achiary-ren ahotsak dira nagusi.

Nafarroan esperientzia puristagoa izan da, besteak beste, Etorkizuna (bertatik aterako litzateke Barricada izeneko lehen korapilo-sorta), Izugarri, Koiuntura Folk Taldea eta beste. Kontrapartida estilistikoa Pottoka baztandarrak irudika dezake, bere hartzekoan disko batzuk dituen nekazaritzako rock-jokalaria. Sorotan Bele kostako gipuzkoar eta arrakastatsuetatik atera dira Mikel Errazkin HF (oso modu lasaian) edo Gorka Sarriegi rockeroa. Rhune (ex Guinness) Irungo bizilagun geografikoak dira. 2002an hasi ziren, oso ideologizatuta zegoen disko batekin, eta Valladolideko Celtas Cortasen antza du.

Eta Irunen Jabier Muguruza ere bada (Fermín eta Iñigo rockero ezagunen anaia), konpositorea, instrumentista eta bokalista (baita idazlea eta bere garaian Les Mecaniciens bezalako esperientziak bildu dituena ere), bere disko serioak ditu eta Iñigorekin lan egin du Joxe Ripiau hirukote koloretsuan. Kantautore gisa izan duen esperientzia bat dator 90eko hamarkadan generoa biziberritzearekin, Mikel Markez errenteriarra, Krispinen agerpen iheskorra, Jon Txurio oiartzuarrak eta Jon Bergaretxe, Bittor Aiape casedano-iruñerria, hainbat diskoz hornitua eta Pedro Garazpicanoriario de la taller bizkaiera. Gazte eta popero gehiago proposatu ditu Alex Ubago donostiarrak, 2002an diskografikoki estreinatu baita.

Emakumeen aldetik, Anari (Urola), Labrit (Usurbil) eta Ana Pozas (Altza, Donostia) bezalako kantari euskaldunak nabarmendu ditu, denak gipuzkoarrak eta disko grabatuak dituztenak. Ezagutza publikora jauzi egin duten beste neska kantari batzuk, talde-formatuan, Sorkun Rubio errenteriarra, adibidez, Kashbad taldearekin (hainbat diskorekin) lehenik eta Fermín Muguruza Dub Manifesten orain. Jauko Barik emakumeen hirukotea ere bai, DonostiaSan Sebastián eta Pasaia artean, joera zaratatsua eta disko grabatua duena. Edo Aihora Renteria kantaria, Zea Mays bizkaitar taldearen burua, hainbat diskorekin.

Reggaeko erritmo jamaikar tentagarriek eta ska edo dub bezalako soinu anaiek harrera ona izan dute beti euskal herritarren artean. Bere garaian generoaren inguruko hurbilketa txikiak egin ziren (Puskarra, Itoiz) Kortatuk borrokarako eskatalogoa zabaldu zuen arte, Baldin Bada Irundarrak edo Korroskada gasteiztarrak bezalako jarraitzaileekin, eta gaur egun batez ere Skalariak edo Ttak iruindarrek defendatzen dute.

Gasteiztik Potato, euskal reggae talde handia, izan ziren. Hiriburu berekoak dira Betagarri berrienak ere. Gerora egin diren reggae proposamenak Ke Rule eta Ke No Falte, Doktor Deslaï, Akatz edo, Iparraldetik, King Mafrundi, Skunk eta Yassa izan dira, horietako batzuk lehenago aipatuak. Joxe Ripiau, aipatu eta gaur egun disolbatuta dagoen Irungo hirukotea, rockeroen eta latindarren arteko muga aberats eta mestizoan kokatu zen. Haren aholkularia, Iñigo Muguruza, Sagarroi taldearekin soinu laburragoak egiten hasi da. 1986an, Skalherria Punk LP kolektiboak Virus de Rebelión, Vómito, Txorromorro eta Korroskada bildu zituen.

Udako lau jazz-jaialdi handiengatik (Getxo, Gasteiz, Baiona eta Donostia; ordena horretan uztailean egiten dira) interes publikoaren eta urteko gainerako jazz-jardueren artean neurriz kanpoko aldea dagoela jo izan da beti. Nolanahi ere, tokiko jazz-eszena etengabea izan da, Pedro Iturralde (Faltzesekoa, Nafarroakoa), Vladimiro Bas bilbotarra, Michel Portal baionatar-hauslea eta Javier Garayalde iruindarra abiapuntu hartuta.

Halaber, aitzindariak izan ziren Alen eta Zubipeko Swing bizkaitarrak (bluesaren eta jazzaren artean), Eiderjazz donostiar bikotea (Gonzalo Tejada baketadun kontrabaxua bertatik aterako litzateke), Kursaal, Triptikoa, Táiruña, Pork Pie Hat, Zango, Opertura, Labelin, Euskadi.

Gasteizen beti egon da jazz-zirkulu berezi bat, lehen Faustotik, Angel Celadatik, Alberto de la Casatik eta beste batzuetatik. Celada bateria estatuko pop talde handiekin joan da (Último de la Fila, etab.). ), bere jazz-trebeziak La Noche bezalako taldeetan islatu ditu eta bere seme Víctor Celada baterian ere arrastoa utzi du.

Gipuzkoan, aipatzekoak dira Iñaki Salvador piano-jolearen edo Gonzalo Tejada haren kideen lana —lehen aipatua—, eta Sorkunde Idigoras piano-jolea, Patri Goialde gitarra eta Armarri taldea. Co, besteak beste, horiek guztiak ere -Jazzle eskolari lotutakoak. Gipuzkoan, Renato Baleruz erdialdeko kontrabaxu-jotzailea edo Dixiecleta Jazz Band kale-izendegia ere bizi da, eta Argot hirukotea bezalako taldeak egon dira, disko grabatu bat utzi zutenak.

La Bilbaína de Jazz botxoko zaleen elkartea da, eta Víctor De Diego saxofoi-jotzailea bezalako musikariak ere bertan dira. Iruñekoak dira Josetxo Goia-Aribe saxofoi-jotzaile geldiezina (hainbat disko propioekin) edo Iñaki Askunze lankidea, grabazio propioarekin. Kanpoko abizen batek (adibidez, Andrzej Olejniczak poloniarrak, Euskadiko Orkestrako musikariak) protagoismoa izan du jazzera lokalean, Bartzelonako jazzarekin oso lotuta.

Benetako jazzak urriak izan dira, eta emakume-deitura nabarmenagoak dituzte, hala nola Itxaso González bizkaitarra (Feel bokala) eta Miren Aranburu ipartarra (Iparraldea, Luc Hargous ere soplatzailearen ondoan aritzen da). Eta Golden Apple Quartet donostiarrak jazzaren eta ahots-swingaren adibide onak dira, ia beti umorez.

Blues-eremua jazzarena baino txikiagoa dela dirudi. Izen aipagarri gutxi ditu, hala nola Zubipeko Swing edo Bizkaiko Merkatu Beltza, Blues Stop donostiarrak, gero Lau Behi-ra eta Lau Behi-ko rock-plano hutsean, Josi eta Los Javis (Zumarragatik eta bi disko grabatuagarekin), Whammer Gazteler Jaialdiaren esparruan sar liteke Iparraldeko gitarra-joleari jazz-Marie Ecay. Bere garaian Itoiz taldeko kidea izan zen eta 2002an World Energy Blues rock-aren diskoa grabatu du.

Ezohikotzat jo daiteke euskal udako eszena. Talde ugari daude aktibo eta esperientzia oparoetan, hala nola Akelarre, Egan, Joselu Anaiak, dagoeneko desagertuta dauden beste talde batzuk, hala nola Minxoriak ipartarrak, Nafarroako saga (Egunsentiko Orkestra eta bere bokal femeninoak, Los Clan eta Leselanoide Dúo. ), trikitilariak (Imuntzo ta Beloki, etab.). Beste izen aipagarri batzuk Lizartzako (Gipuzkoa) Kaxiano hildakoa eta negartia izan dira, hainbat diskorekin. Baita Drindots, Trabuko, Trakets, Urgabe eta abar luze bat ere, milurteko berriaren lehen urte hauetan erabat aktibo dagoena.

Pop -rockera eszenarekin ahaidetuta, latinetik zuzenean bideratutako esperientziak agertu eta desagertu egin dira, hala nola Erritmoaren Barbaroak, Sonido Candela, Sonido Caribe, Mal de Ojo, La Ferretería del Son, Barraca Selva, Txatanuga Futz Band, Erreka eta antzekoak. Azken talde horretakoa izan zen Rafa Villafraña kubatarra, 2002an Euskadi tropical diskoa kaleratu duena. Latinezko beste afinitate batzuk dira, adibidez, Los Morochos nafarren tangoa edo Mal de Ojo donostiarren inklinazio estilistikoak, hainbat disko grabatu dituztenak eta Adrian kantariak Haragi Gordiña bere proiektu euskalduna plazaratu berri duena.

Euskal Herriko flamenkoa Sabicas gitarrista ijitoan eta iruñekoan izan zen, eta Estatu Batuetan (AEB) bizi eta hil zen. ), eta Iruñeko Udalak hil ondoko testigantza eman zion, nazioarteko ospea. Azken urteetan, balio gazteak sortu dira, hala nola Soniquete donostiarrak, Donostiako Amara auzoan peña flamenkoa sortzearekin eta Gipuzkoako hiriburuko Udalak berak antolatutako jardunaldi flamenko batzuekin batera.

Musikagile instrumentalen euskal eremu ezkutuak eta zinemarako, telebistarako edo irrati musiketarako soinu-bandekin harreman berezia izateak balio original batzuk eman ditu. Adibidez, Itoiz ohia eta Juan Carlos Perez rock-kantari autonomoa, telebistarako lanen edo antzekoen CDko bilduma batzuekin. Pascal Gaigne ere, konpositore eta gitarra-jole euskaldun honek Beñat Axiaryko Urria baionatarrekin, Amaia Zubiriarekin eta beste hainbat kiderekin lan egin zuen, eta zine-musika konposatu zuen (El sol del mebrillo, Víctor Erice) antzerkirako edo pieza autonomoetarako. Gasteiztik Bingen Mendizabal konpositore zinematografikoa nabarmendu da (bere garaian Hertzainak taldearen kolaboratzailea izan zen, eta orain Mikel Urdangarin kantautorearena), eta Alberto Iglesias donostiar musikagilea balio handikoa da Espainiako soinu-banden munduan.