Kontzeptua

Ikastetxeak. Arkitektura

XIX. mendetik aurrera ikastetxeen kopurua handitzen den heinean, tipologia hau eraikin bakanetan antolatzeko eta eraikitzeko usadioa ere aldatzen joango da eta proposamen berriak sortuko dira. Horrela, Europan sortutako eredu horren aurrean, Ameriketan, eta bereziki Estatu Batuetan, ikastetxeak antolatzeko beste eredua sortuko da. Fakultate bakanetan eta erraldoietan antolatu beharrean, ikastetxe eremua eraikin txikiagotan antolatzen da, espezializazioaren arabera. Horren ondorioz, bi eraikin gordetzen dira funtzio orokorrak bideratzeko: ikasgelak eta liburutegia. Gainera, XX. mendetik aurrera ikastetxeak hirien erdialdetik aterako dira eta hirien planoen alboetan ipiniko dira paisaiarekin bat eginez. Horrela eraikin multzo zabal horietan lorategien garrantzia azpimarratzen zen.

Hala ere, antolamendu mota berri hori ez da beti aplikatuko eta gaur egun oraindik unibertsitate asko dira fakultateen eskemaren arabera antolatzen direnak. Gainera, irakaskuntzak berak, adinaren eta biztanleriaren arabera, oso eraikin desberdinak behar ditu -handiak, ertainak, txikiak- eta forma eta funtzioaren arabera aldatzen dira. Gaur egun tipologia guztiz anitza da eta mota askotako eraikinak aurkitu ditzakegu. Hala ere, orokorrean, aipatu beharra dago, tipologia honekin lotuta azken bi mende hauetan askotan aurkitu ahal izan ditugula eraikin moderno eta aurrerakoiak. Bete behar dituen funtzio zehatzak baldintzatuta tipologia hau oso aproposa da proposamen garaikideak burutzeko arkitekturaren esparruan.