Literatoak

Gracia Armendáriz, Juan

1965ean, Iruñean jaio zen idazle nafarra.

Gaztetan, Mexikora joan zen, eta han egon zen 1981etik 1983ra. Han Universidad Iberoamericana izenekoan komunikazio-ikasketak, hasi zituen eta, 1989an, Nafarroako Unibertsitatean amaitu zituen. Handik, Madrilera joan zen, eta han lan egin zuen "El Mundo" egunkariko gertakarien kronista gisa. Lan hori eta Filologia eta Arteen Estetika ikasketak uztartu zituen, Madrilgo Universidd Autonoma-n eta Universidad Complutense-n  lizentziaturak lortu zituen.

Diario de Navarran, Heraldo de Aragónen eta Radio Iruña-Cadena Ser-en kultur ataletan, El Mundon, Diario 16-eko Culturas gehigarrian eta Río Arga (zenbait urtetan honetako erredakzio taldekoa izanik) Elgacena eta Espainia mailako Ínsula  eta Cuadernos hispanoamericanos kultur aldizkarietan argitaratu zituen bere iritzi artikuluak. 1991n kazetaritza utzi eta Madrilgo Universidad Complutenseko Informazio Zientzien Fakultateko Hizkuntza eta Literatura Espainiarreko Sailean hasi zuen doktoretza. 1993an doktore-gradua lortu zuen,  El artículo diario de Francisco Umbral (1957-1990). Análisis y documentación. izeneko tesiarekin. Irakasle laguntzailea izan zen hiru urtez, eta, ondoren, Espainiako Literatura Garaikideko eta Dokumentazioko irakasle titularra Humanitateetan, Bibliotekonomia eta Dokumentazioko Unibertsitate Eskolan. Zeregin horiek literaturarekin bateratu zituen.

Literatur sorkuntzarako laguntzak jaso ditu, bai Nafarroako Gobernuaren (1985) aldetik, baita Kultura Ministerioaren aldetik ere 1993 Manchas en la pupila kontakizun sortarengatikLiburu hau, 1992an, Jaen Kontakizun Sarian bigarren geratu zen. Urte horretan bertan idazle gazteentzako "Francisco Ynduráin"  Letra saria jaso zuen. 1994an finalista izan zen Agoizko "Tomás Fermín de Arteta" Narratibaren Nazioarteko Lehiaketan, eta 35 urtetik beherako autoreentzat Nafarroako Letren Saria lortu zuen. 1997an finalista izan zen NH Hoteles kontakizun-lehiaketan eta "San Fermín" Nazioarteko Kazetaritza Sarian; 1998an Nafarroako Gobernuaren Literatur Sorkuntzaren Saria jaso zuen, narratiba modalitatean. 

1992ko Jaén Kontakizunen Saria liburu kolektiboan (Jaen, Kultura eta Turismo Zinegotzigoa, Argitalpen Zerbitzua, 1994) parte hartu zuen, berrogeita bi kontakizunek osatutako Manchas en la pupila izeneko idazlanean. Bere literatura-lanak 1994an argitaratutako bi titulu ditu: Como al otro lado latiera (Madril, Endymion, 1994) izeneko poema-bilduma eta Noticias de la frontera (Libertarias/ProdhufiMadril 1994) kontakizun-liburua. "Lehenengoak, erreferentzia mistikoekin, poesia kontzeptuala biltzen du,; bigarrenak lerro gutxi batzuek osatutako mikrokontakizunen bilduma bat ematen du, non poesiatik eta elementu fantastikotik hurbil dagoen iradokizuna haien funtsezko osagaiak baitira". (Martín Nogales 1994). Poema-liburua idazteko, autoreak Nafarroako Gobernuak 1989an emandako laguntza erabili zuen. Maitasunaren gaia nagusitzen da lehenengo zatian, "erritu eta liturgien airearekin" -dio Matak - "non nabaria baita ekialdeko poesiaren eragina". Batzuetan, poemak adierazkortasun eta aberastasun lexiko handiko bi edo hiru bertso iradokitzailetan baino ez dira kondentsatzen (Mata, 1999). Bestalde, Jaime Silesek hau esan du hitzaurrean: "Graziaren poesia ez da irakurketa batzuetatik sortzen, irudien hitzezko finkapenetik baizik". Liburuak oso garai desberdinetan idatzitako olerkiak biltzen ditu eta, beraz, autorearen ibilbidea ongi jasotzen du. Lehenengo zatia magikoa eta ludikoa da, eta munduaren aurrean begirada xaloa du. Bigarrenean, hermetikoagoa da poesia, mitologiari buruzko erreferentziez eta zoriari eta norbanako pertsonalari buruzko gogoetaz josia. Hirugarrena eta azkena serioagoa, soilagoa eta gogoetatsuagoa da.

Noticias de la frontera, berriz, lirismo nabarmeneko 71 kontakizun laburrez osatutako bilduma dago; horietako batzuk bizpahiru lerroko mikro-kontakizunak dira. Hortik dator, izenburuan, "Berriak" (Noticias) hitza, flashak edo irudiak balira bezala, eta “mugaren” (de la frontera) osagarria, gizakiaren pentsamendu nahasgarrienak, ernagarrienak eta inkoherenteak bizi diren giza gogoaren mugako lurralde hori aipatuz. Kontakizunek ezusteko bat ematen dute azkenean, eta, maiz, fantasiazko espazioak sortzen dituzte, non ezezagunak errealitatea hartzen baitu, Borgeens, Onettreni, García Márquezen edo Bioy Casaresen antzera. Askotan, osatu gabeko istorioak dira, eta irakurleak horiek birsortu eta osatu beharko ditu. (Mata, 1999)

1999an, Graciak ipuin-liburu berri bat argitaratu zuen, Queridos desconocidos (Nafarroako Gobernua, Hezkuntza eta Kultura Saila, Iruñea, 1999) izenekoa, aurreko urtean Nafarroako Gobernuak antolatzen duen Literatur Sorkuntzaren Saria irabazteko balio ziona. Hamabi kontakizunek osatzen dute, eta hainbat gai eta tratamendu lantzen dituzte, hala nola intimismoa, testigantza errealista edo hausnarketa. Liburuak kutsu narratiboagoa du eta ez hain lirikoa, eta kontatutakoak alde batera uzten du arlo fantastikoa ere, egunerokoa besarkatzeko, baina betiere kontatzen diren gertaeren ikuspegi osatu gabe edo zehaztugabe batetik. Hamabi kontakizun independente ditu, zeinen izendatzaile komuna iradokizun irekia baita; tentsio bera guztietan, ezagutzen denaren eta ezagutzen ez denaren artean.

2001. urtean El artículo diario de Francisco Umbral (1957-1988): análisis y documentación [Baliabide elektronikoa] (Madril, Madrilgo Universidad Complutense, 2001) izeneko azterlana argitaratu zuen, bere doktore-tesiaren emaitza, eta 2003. urtean bere lehen eleberria argitaratu zuen: Cazadores (Aoiz (Nafarroa), Bilaketa, 2002). Bertan hamaika urteko mutiko baten gorabeherak azaltzen ditu, eta haurtzarotik nerabezarorako sarbide zail eta erabakigarri horretan sakontzen du. "Agian, nobedade zurrunbilotsu bat ere izango du, tribu batzuek iniziatua, haurtzaroa utzi eta helduarora pasatzeko, piztia bat ehizatzera behartzen duten bezala." – esan zuen Graciak lanen aurkezpenean. Eta hau erantsi zuen: "Ikuspuntu narratiboa hamaika urteko haur baten begiradara egokitzea erabaki nuen, denbora eta espazioa erreferentzia nagusi eta absolutuak izan zitezen; horrek, aldi berean, narratzaile horren sentsibilitateari eta ikuspegiari egokitutako hizkuntza eskatzen zuen: tentsioa, lirismoa, berehalakotasuna. Cazadores idaztea erronka atsegina izan zen. Herri-ipuinen irakurketak ematen duen plazer enigmatikoa ere berreskuratu nuen, kontakizun honen erroek mitoaren sugestioa bilatzen baitute."

Haren poesia-lanaren zati bat, kontakizun batzuk bezala, antologietan eta talde-lanetan jaso da, hala nola Antología poética vasca (Madril, Ediciones VOSA,1987); Poesía Vasca Contemporánea (Malaga, Costa, 1995); Quince LíneasRelatos hiperbreves (Tusquets, Bartzelona 1996); Antología Bilaketa de Narrativa, (Agoitz, Bilaketa Kultura Taldea, 1996) eta Antología Bilaketa de Poesía (Agoitz, Bilaketa Kultura Taldea, 1997).

--

Jatorrizko testua: Cristina Aznar Munárriz

Itzulpena: ELIA itzultzaile automatikoa

Itzulpenaren berrikusketa: Joseba Rodriguez Zuazua