Kontzeptua

Pop Rock Euskal Herrian

70eko hamarkada trantsizio moduko bat izan zen 60ko hamarkadako musikarik minimalista eta tradizionalenaren eta 80ko hamarkadako rock-eztandaren artean. Euskal Herriko musika sortzeko hain adierazgarriak diren bi garairen arteko estilo-saioak. Garai hartako data adierazgarri bat dago: 1976ko martxoaren 27a, 24 ordu euskaraz ekimenaren ospakizuna, Donostiako Anoeta belodromoan, 10.000 lagun baino gehiagorekin. Herri Irratiak antolatzen zuen, eta Artze, Bedaxagar, Lete, Knörr, Laboa, Lertxundi, Lupe, Mendibil, Oskarbi edo Peio eta Pantxoa anaiek eta Sakabi eta Egañazpiko trikitiak ere parte hartu zuten.

Nabarmentzekoa da Araban Gorka Knörr badela, nahiko ezaguna bere garaian Araba, Azken agurraren negarra (Morts pour la patrie) edo Zergatik ? abestiekin, hainbat disko grabaturekin (Araba kantari, Nik nahi dudana, Guttunak), berriagoren bat (Gogoaren taupadak, 2000) eta gero gizon politiko gisa ezaguna. Patxi Villamorrek nolabaiteko ospea izan zuen 1977ko Nora goaz diskoarekin, eta 1980an itzuli zen Esperantzarekin, baina oihartzun handirik gabe. Jazcero -rockero Fausto taldea ere Gasteizko musika modernoaren proiektu aitzindarietako bat izan zen. Arabako hiriburutik Ángel Celada bateria beteranoa da. Jazz-abentura serioez gain, mila eta bat rock-esperientzia izan ditu. Bera izan zen 1976an Donostian jaio zen Mondragon Orkestra Primigeniaren bateria, eta eskola sortu du etxean: bere seme Víctor.

Baina popako eszena gasteiztarra, eta, beraz, arabarra, Euskal Herriko hegoaldeko geldoena izan zela dirudi, nahiz eta laurogeiko hamarkadan bultzada benetan izugarria izan: Hertzainak, La Polla Records, Cicatriz, Potato eta abar luze bat.

Muskaria aldizkari algortar aitzindaria 1980an galdetu zen, Eta Gasteiz zer? eta honela amaitzen zuen Zeledonius Monk artikulugilea:

"Zergatik Gasteizen hain mugimendu gutxi? Garrantzizkoa da irratirik ez izatea, gutxikeria, oso gutxi, hemendik ateratzea. gainera, beste leku batzuetako jendearekin egindako kontzertuen gaia: oso gutxi dira, lokal eskuragarrien eskasia izugarria dela eta. Hortik atera diren banakotasunak kontrakorrontean atera dira. Gorka Knörr, Patxi Villamor, Lantzale, Fausto."

Oskorri 1971n Bilbon jaio izanak inflexio-puntua ekarri zuen gaur egungo euskal musika herrikoian, denborarekin talde-esperientzia luzeena eta emankorrena bihurtu baitzen. Bilbon bizi izan da, Felipe Natxoren eta Antxon Latxaren inguruan, nahiz eta hasieratik bertako kide asko beste herri batzuetatik etorri diren. Musikaren bilakaera- eta aberastasun-ibilbidea landu du: fusio-soinuek mendebaldeko merkatua inbaditu baino urte batzuk lehenago, Oskorrik euskal sustrai tradizionalen eta pop edo jazzaren eragin-bide berrien nahasketa praktikatzen zuen. Gabriel Aresti eta Mosen Beñat Etxepare bezalako euskal idazle literarioak ezagutu zituen. Gainera, zaleen gustu musikalean gorabeherak izaten jakin du. Hainbat ekimenek, hala nola Katuen testamentua eta Marijane kanta zan!, The Pub Ibiltaria sagak, Ehun eta hamaikatxo kantu (Elkar, 1990) eta Euripean kantari (2001) kantariek, Oskorri euskal musika herrikoiaren proposamen handienetakotzat hartzen dute. Kepa Junkera trikitiaren berritzailearen lankidetza bikainarekin. Hala ere, hurbileko gaitasunik gabe, Bizkaiko jaurerri zaharrean ia ez dagoelako taldeak bat egiteko beste saiorik, eta, gainera, hain ikusgarriak ez diren beste esperimentu batzuk, hala nola "celta" Lauburu taldearena, bere ilaretan musikari anglosaxoiren bat sartzen baitzuen.

Gontzal Mendibil eta Xeberri izan ziren euskarazko kanta modernizatzeko beste proposamen bat. Mendibilek pop eremua azpimarratzen jarraitu zuen, eta bere azken lanak iraganarekin apurtzen du nolabait, taldeko antzezpen edo lankidetzak direlako, hala nola Iparragirre hegalaria antzerki-ikuskizuna, bere jaioterriko Zeanuri biztanleak protagonista dituena. Maite Idirin edo Lupe izan ziren Bizkaiko emakumezko ahots euskaldun bakanetako batzuk. Joseba Gotzon da beste kantautore bat, eszenan eta noizean behin grabatzen jarraitzen duena. Bere azken agerpenetan koratua, poparen alde erromantikora begira. Mendibil, Gotzon eta Niko Etxart ipartarra munduan zehar ibili dira euskal futbol-selekzioaren aldeko ikuskizun batean. Beste abizen batzuk ere izan ziren: Bittor Egurrola, Joseba Etxeberria, etab. Baina laurogeiko hamarkadetako pop talde handia Mocedades izango zen, eta Los Mitosen esku utzi zuten arrakasta.

Rockeroen, rockeroen eta antzeko aldaeren arteko Bizkaiko taldeak hauek izan ziren: Krisia, Espaloia, Cocktail, Aster, Danger, Amanita, City Rockers, Ustelkeria, Crimen eta Castigo, Cumen, Enbor, Kartoffen, Laster, Mauricio Vicio eta bere Taldea, Leikes, Maldoror, Feet beste asko. Bizkaiko protopunka Las Vulpes, MCD, Nacional 634 edo Eskorbuto izan ziren protagonista.

Bi hamarkaden artean, Antton Valverde, Imanol Larzabal, Iñaki Auzmendi, Urko, Fernando Unsain, Ibai Rekondo, Jon Bergaretxe (ez nahasi izen bereko eta Oiartzungo beste abeslari euskaldun batekin), Antton Haranburu, Miren Aranburu, Aitor Badiola, etab. Guztien sustrai estilistikoa tradizionala izan arren, sorkuntza-arrakalean jarraitu zutenen bilakaera, logikoki, pop, jazz eta beste soinu garaikide batzuekin bat egiteko edo eragiteko eskemetara zabaldu zen. Valverdek oso lan pertsonala egin du, eta Lauaxeta poeta bizkaitarraren bertsio musikala eta Xabier Lete lankide zaharrarekin izandako kolaborazioak nabarmendu ditu. Biek izan dute presentzia publiko irregularra, eta Letek bertsolaritzan sartu du bere kanta herrikoi bikainari. Imanolek, lehenik, Michel Etxegaray bezala grabatu zuen, euskal musikak zentsura frankistarekin zituen zailtasun orokorrengatik, erbesteratu behar izan zuelako. Ondoren, obra luze bat egin du, gaztelaniaz jotzeko azken nobedadearekin. Gwendal bretoietako folk-rockean aritu zen luzaroan, eta, berrikiago, Paco Ibañezekin, Parisko euskaldunak euskaraz egindako grabazioan. Donostiako Joxean Larrañaga Urkok ospetsu egin zituen zenbait - euskal kutsuko himno (Guk euskaraz) edo erromantiko (Maite maitmaitmaitmaitmaitmaitia), eta lan irregular bat aurkeztu du, zenbait kapitulurekin, hala nola bere hiriko aire herrikoiak grabatzea, reggaean sartzea edo José Menazín poeta madrildarraren berrikuspena, Gipuzkoako hiriburuan bere azken urteak eman zituena.

Txomin Artola hondarribiarrak eragin anglosaxoiko folk-poparen eskema tipikoenak betetzen zituen (nahiz eta harmonika ez erabili), bokalki modulatzeko moduagatik eta gitarrarekin batera joateko moduagatik. Hippy kutsuaz eta bere gaiez gain (Walt Whitman poeta naturalistaren bertsio euskalduna barne), Goizeko euri artean abestien minimalismoaz gain (Haizek "poperizatua" izango zen konposizio hori), Artola, Amaia Zubiria eta beste musikari batzuen musika-esperimentu interesgarria, Txominek bigarren eta azken grabazioaren aurretik utzi zuena, Ontzi gaua, haren ondoren. Txominek bere lan garrantzitsu bat, Amaia Zubiriarekin bikoteka egindako diskoak eta bere seme Urbilekin egindako arte-elkarterik berriena bildu ditu. Eibarren Izukaitz jaio zen 1974an, Fran Lasuen eta Bixente Martinezekin (biak ere Oskorrikoak), musika-tresnen zatian, eta Odile Krutzeta ahotsean. Bere folk-pop atsegina Haizeakoaren antzekoa izan zen: bi disko grabatu zituen. Bai Lasuen bai Martínezek hainbat proiektutan parte hartu dute gero: Txatanuga Futz Band edo Eguen Banda, lehena, eta Hiru Truku edo Igelaren Banda, bigarrena.

Andoaingo Iñaki Eizmendik musika-lan labur baina originala egin zuen pop pertsonalaren ikuspegitik, eta haren ahotsaren ahalmen hunkigarria eta hiriko musika-estilo berritzailea nabarmendu zituen Gureak ez diren diskoetan, kale ixileen, bi milagarren samiña eta LP Zaldi erratu hatsa (1981). Gero telebistako produkzio lanetan aritu zen. 70-80ko hamarkadako beste ahots batzuk Mocedades talde bilbotar ezaguna izan ziren —agian, Bizkaiko musika-adierazpen arrakastatsuena espainiar merkatuan—, eta Sergio eta Estibaliz bikotea eta, ondoren, Amaia Uranga, zeinak, helduaroan, Elkar donostiar etxerako disko osoa grabatu baitzuen euskaraz. Patxi Andion, Madrilen kokatutako ahots klasikoko interpretea, izan zen esperientzia pertsonal bat. Bere garaian Iparagirre bardoa berrikusi zuen.

Gipuzkoa eta Bizkaia arteko kostaldeko mugan (Mutrik-Ondarroa), Indar Trabes aditz-taldea sortu zen, eta handik sortu zen Itoiz, lehenbizi estilo sinfonikoan, eta, gero, 70-80ko hamarkadako euskal pop -rockaren adierazle nagusi gisa, eta euskal musika gaztearen bilakaeran giltzarritzat jo zen.

Juan Carlos Pérez izan zen bere abizen nagusia. 1978an grabatu zuten izen bereko lehen diskoa, eta Lau teilatu kanta Euskadiko pop doinu ezagunenetako bat izango zen ordutik. J.C. Gero, Perezek telebistako musikak eta musika klasikoak konposatzen jarraitu du, rock-alderdi autonomoa alde batera utzi gabe. Talde sinfoniko rockero gehiago izan ziren, hala nola Sakre donostiarrak (1977ko Bizitako gauzak diskoarekin) edo Atman donostiarrak.

Hirurogeita hamarreko eta laurogeiko urteen artean, Gipuzkoako hiriburuan, Brakaman rock-zaleek eta, batez ere, Javier Gurruchaga antzerkigileak eta Jaime Stinus gitarra-joleak proposamen anglosaxoi argiak egin zituzten. Brakaman rockeroek LP bat grabatu zuten, eta, batez ere, Mondragon Orkestrak, Javier Gurruchaga antzerkigileak eta Jaime Stinus gitarra-joleak. Ruper Ordorika Oñatin jaio zen, baina Gasteiz eta Bilbo artean bizi zen. Bizkaiko hiriburuan Pott Banda (Jimu Iturralde, Jon Juaristi, Bernardo Atxaga, Joseba Sarrionaindia) osatuko luketen beste adimen urduri batzuk ezagutuko lituzke. Ruperrek 1976 inguruan jendaurrean kantatzea erabaki zuen, bere lehen diskoa grabatu zuen (Hautsi da anphora ) 1980an, eta, ondoren, 1980ko hamarkadako kantautorearen irudi berria pertsonifikatu du: rockerizatua eta instrumentu-talde batekin batera.

Aipatutakoez gain, Etxamendi eta Larralde nabarmendu ziren, besteak beste, Manex Pagola, -Mixel Bedaxagar eta, batez ere, Peio eta Pantxoa. 1975eko disko bikoitzarekin eta Itziarren semearen moduko ereserki patriotikoekin arrakasta handia lortu zuten. Guk taldea (Beñat Sarasola, Joannes Borda, Eneko Labèguerie, Pampi Lakarien), Erramun Martikorena artzain lirikoa eta beste batzuk izan dira kanta ipartarraren izen aktibo gehiago. 70 eta 80 artean Urria taldeak funtzionatu zuen, grabazio pare batekin. Handik aterako zen Beñat Axiary, abeslari esperimentala, proiektu estilistiko independente ugaritan murgildua, eta udan Itxassoun (Lapurdi) egiten diren Errobiko festibala jardunaldi alternatiboen buru pentsalaria.

1974an, Errobi rock-proposamen garrantzitsua agertu zen Iparraldean (Orquesta del Fuego taldearen irteera), Michel Ducau eta Anje Duhalderekin, eta aldi baterako laguntzak eman zituen, hala nola baxu-jotzailearena eta gero Euskadiko hegoaldeko ekoizle emankorrarena, Jean Phocas. Bidasoaren iparraldeko inflexio estilistiko oso bat (Michel, Anje eta gainerako musikariak musika tradizionaletik, dantza-musikatik, jazzetik eta kontserbatorioraino), Bizi bizian zuzeneko diskoa, Tolosan eta Azkoitian 1978an grabatua, eta Euskal Herriko rock-taldeen artean antzeko dozenaka esperientzia errepikatu dituen formula diskografiko baten aitzindaria. Errobi desegin ondoren, Duhalde Akelarre dantza-taldean egon zen, eta gero ibilbide luzea egin du bakarrik. Ducauk Zaldibobo sortu zuen eta Caroline Philips emaztearekin grabatu du.

Zuberoako Niko Etxart rockero ipartarra ere aipagarria da. Parisen hasi zen lanean eta grabatzen, 1979an Euskadin lehen diskoa kaleratzeko. Ximinorak eta Minxoriak bezalako taldeen abiarazlea izan zen, eta, kantari gisa jardunean egon arren, Kilikas grabazio-estudioaren arduraduna da. Ultrapuertoen beste musika-izen batzuk Pantxika eta Gexan, Roger Idiart, Jojo eta Ramontxo, Maddi Oihenart, Pier Paul Berzaitz eta beste batzuen ahots ederra izan dira.

María Ostiz iruindarra pop hispanorik melosoenaren ahots bikaina izan zen, eta Serafín Zubiri nafar eta itsuak azken urteotan popako genero erromantikoaren lekukoa jaso du. Nafarra ere, baina aurrekoen oso bestelakoa, arteari eta ideologiari dagokienez, Joxe Anjel Irigarai bere garaian Ez dok Amairu talde euskaldunean eragin handia izan zuen eta Erribera bezalako abesti herrikoiak grabatu zituen. Ortzadar bezalako talde euskaldunak egon ziren, eta ideologikoki erradikalizatutako kantautoreei entzun zitzaien, hala nola Fermín Valencia (Iruña), Muruzabal (San Martín de Unx) edo Iosu Goya (Erroan -Vera de Bidasoa); denak folk hutsean.

Los Rebeldes bezalako taldeek 70eko hamarkadan melenekiko maitasuna eta hippy postkultura barneratuko zituzten. Navarrería kaleko 29. disko-kluba eta inguruko beste lokal batzuk izan ziren lehenak kanpoko zaratak programatzen, laster Iruñeko gazteek besarkatuta, batez ere rock gogorrean. Talde aitzindarien errautsetatik honako esperientzia hauek aterako lirateke: Zilarrezko Hodiak, Erditzea, Ligarza, Mugre, Kafarnaún, Kaifás, Ligarza, Neron, School, Tocamás eta beste aldagai batzuk, hala nola Burlatako protopunk tentsioa. Magdalenak, rock sinfonikoko taldeak, Lanean sartzen izeneko Nafarroako lehen rock-zalea grabatu zuen Donostiako IZ zigiluan.