Profesores

Jauregi Uribarren, Gabriel

En el segundo capítulo de la introducción, y tratando de disipar los temores que los euskaldunes de esa época -y muchos de la actualidad- compartían, Jauregi transmite su preocupación sobre el euskera y el léxico que emplea a lo largo del libro Pisia. Dice lo siguiente:

Pisi'ko Euskerea Ta Iztegia

- Baña, ik diñoana, euskaldunok aituko ete-yoagu?

- Bai, mutil. Nik euskeraz yagidanean, euskera leun eta garbian egiten yoat. Gañera, esakuntza laburrak erabilten yoadaz. Nik esan bear yoadazan gauzak esateko, itz-barri asko asmau bear izan yoadaz; baña irakurten asi ezkero, laster aituteko lakoak asmau yoadaz. Eta iztegia bertan yarabillat. Eta adigarri asko ipiñi yoadaz; irudi-pilloari begiratuaz bakarrik ulertzeko lez yakardaz gauzak.

Euskeldunei euskeraz idazteko gatxen etorten yakuna, auxe dok: gauza guztiak esateko itz zarrik ez eukitea, eta dagozan guztiak ez yakitea. Baña itxaron apur baten. Aldi gitxi barru, gure gaztediak erdera baño euskera obeto irakurri, idatzi eta itz-egingo yok; eta orduan ikusiko dok, euskel-itz barriak atonduten ibilli gareanon aintza norañokoa izango dan. Eta egun ori laster yatorkuk.

Gazteak nai izatea baño eztok behar; eta gaztediak gura yok:

Laster dator eguna;
Sorkaldetik agiri da
Argi gozo biguna:
Bere aurrean bildurtuta,
Igesi doa illuna.

Nire okerrak, nire ostean datorzenak zuzenduko yoezak."

Gabirel Jauregi hizo gala de una enorme osadía al adentrarse en el mundo de la Física como un auténtico pionero. Le esperaba un trabajo que le llevaría mucho tiempo, como la propia ciencia requiere, en el que tendría que dar pasos tanto teóricos como prácticos, pasar por la criba del experimento, y comprobar mediante la práctica cuáles de las propuestas que lanzaba resultaban adecuadas y cuáles no. Lamentablemente, la guerra que por poco condujo a Euskal Herria a su exterminio paralizó el trayecto de Gabirel, y los vascoparlantes no tuvieron ni el tiempo ni la ocasión de comprobar la calidad de su trabajo. Pero no sólo dejó bien marcado el principio del camino, sino que además nos lanzó la clara advertencia de que si los euskaldunes queremos seguir sintiéndonos euskaldunes necesariamente debemos introducir el euskera en el campo de la ciencia. En ese aspecto -que indudablemente se trata de su aportación más importante- andaba en lo cierto.