Arkitektura

Valdespinako Markesaren Jauregia. Ermua

Estiloari begiratuz gero, Valdespina jauregiaren eraikuntza XVIII. mende erdiko barrokoan agintzen zuten joeren arabera sortuta dago, baina beste garai hartako jauregi batzuekin konparatuta, eredu hau apainketa ugariz dago egina.

Eraikin honek 520 metro karratu inguru eraikita dauka, alde guztietatik libre dago eta, antzinako grabatuen arabera, haren inguruan aurkitzen ziren tamaina handiko lorategi bat, ortu bat ibai batengatik banatuta zegoena eta zubia. Kantauri aldeko probintzietako tradizioari jarraiki, oinplano karratu gainean eraikita dago, ez dauka barruko patiorik, hiru solairu eta ganbara ditu, teilatua lau isurialdekoa da eta nabarmenena da linternadun kupulaz estaltzen dela.

Eraikuntza materialari dagokionez, hondar-harriz egina dago, baina bereiztu behar da fatxada nagusiaren kalitatea, aparailua isodomoz egina eta maila altuz landuta dagoena, eta beste hirurak, harlangaitz zarpeatuz moldatuta daudenak eta kantoietan kuxinduriko harlanduak dauzkatela, erremate gisa.

Bereizketa hau ez da sumatzen bakarrik aparailuan, baizik eta fatxaden egituran ere. Osagai deigarrienak fatxada nagusian biltzen dira. Aipatu den bezala, hiru pisu ditu bertikalean, bost bao horizontalki eta erdiko ardatzari garrantzia ematen zaio. Lehenengo solairuko erdian sarbidea kokatzen da; sarrera hau buruduna da eta lerronahasizko baketoiez apainduta dago, gainera, bi alboetan bi lehio irekitzen dira molduraz eta antzeko apainketaz hornituak. Bigarren eta hirugarren solairuak, balkoidunak dira, moldurez, girnaldaz eta oxkar zatituz hornituak; bi kasutan ardatza nagusia nabarmentzen jarraitzen da. Bao inguruetako apainketa hierarkizatzen da, hau da, gero eta konplexuagoa da, nabarmenduz, hirugarren solairuakoa non balkoiak, apaingarriaz gain, frontoi klasikoez hornitzen dira. Bukatzeko fatxada honekin, kantoietan Orbe eta Larreategitarren bi armarri berdinak, balkoietako forjaz eginiko lanak eta harrizko erlaitzetan apaingarri harburuak ageri direnek aipamena merezi dute.

Atzeko fatxadak, hau da, lorategira eta ibaira begira dagoena, aparteko antolaketa dauka espazio naturalaren gozamenerako. Galeria edo loggia ezberdinak agertzen dira hiru solairuetan. Lehenengo pisukoa puntu erdiko hiru baoren bidez irekitzen da lorategira; bigarrengo solairuko galeria bost baokoa da eta ertz batean hormara itsatsitako harrizko eskailera agertzen zen; goiko solairuko loggiak bost bao ditu eta angeluzuzen lehioekin aldikatzen dira. Bi galeria hauetako ertzetan lehioburu estu eta txikiak irekitzen dira. Antolaketa hau aztertuta, fatxada nagusian ez bezala, bistan da, argiztapenari eta aireztapenari garrantzi handia ematen zaiola baina, estetikari ezertan amore eman gabe.

Beste bi fatxadak zorrotzak eta apaindura gutxikoak dira; bi aurpegietan irekitzen diren baoak, bai lehioak bai balkoiak, angeluzuzenak dira, ia apainketarik gabe. Aipagarria da mendebaldeko aldean agertzen zen bigarren mailako eskailera, fatxada honen antolaketa baldintzatzen baitzuen.

Dena den, estalkia da eraikin honen kanpoko elementu deigarriena. Teilatuaren gainean irekitzen da kupula borobil bat, danbor oktogonal baten gainean kokatuta dagoena; linterna, pinakulu, bola eta haize-orratzarekin errematatzen da multzo guzti hau. Estalki honen osagaiek Santiago parrokia-elizaren kanpandorrearen elementuekin antza handia daukate eta, honi esker, bi eraikinen arteko ezarritako harremana, zuzena izateaz gain orekatua da.