Pintoreak

Muniategiandikoetxea Markiegi, Manu

1966an Bergaran jaiotako artista gipuzkoarra.

Euskal Herriko Unibertsitateko Arte Ederretako Fakultatean egin zituen ikasketak, eta 1990ean lizentziatu zen pintura eta eskultura espezialitateetan. Ikasketekin jarraitzen du: Estanpazio Ikasketak Algortan 1985-1987 eta Ordenagailu bidezko Animazio Ikastaroa Bilbon. Besteak beste, Adolfo Schlosser, Joan Hernández Pijuan, Pepe Espaliú, Jürgen Partenheimer (1991-1993) eta Ángel Badós eta Txomin Badiolaren (1995) Artelekuk Donostian antolatutako tailerretan izan zen.

Azken hamarkadan euskal arteak sartu duen belaunaldi-segmentuaren irudi giltzarrietako bat da. Bere apustua mende amaierako modak hainbeste laidotu duen ingurune batetik abiatzen da, pintura bezala, muturreko prozesu estrategiko berezi baten oinarri bezala. Itxuragabeko dikzio baten azpian, haren proposamenek artikulazio konplexu bat ezkutatzen dute, zeinean ikono eta motibo objektibo jakin batzuek egitura- edo eraikuntza-faktore gisa, irudi edo detonatzaile alegoriko gisa jarduten baitute, bereizi gabe. Artistak utopia konstruktiboaren meditazio krepuskular ironiko baten inguruan ardazten duen erakusketa honetan islatutako lan berrien zikloan, funtsezko elementu batzuk eskultura exentu gisa bikoizten dira, eta eskalaren arabera, garai bereko beste muntaietan anbizio eszenografiko bat lortzen dute.

Pintore honetan, bere irudikapen-unibertso gehiena errealitatearen irudietatik edo berari interesatzen zaizkion beste artista batzuen obren argazkietatik abiatzen diren formak dira (mahaiak, aulkiak, kuboak). Koadroetako batzuetan gainazalak oso landuta daude, gainjarri egiten diren pintura-geruzen bidez, pixkanaka-pixkanaka trazadura geometriko bat osatuz; beste batzuetan, berriz, exekuzioa garbia eta zuzena da, eta irudi osoa ebazten duen irudi bakarra du protagonista. Duela gutxi, inprimaketa digitalaren munduan murgildu da, baina bere lan nagusia pinturan kokatzen da.

Beste artista grafiko batzuekin batera (José Ramón Amondarain, Javier Balda; Néstor Basterretxea, José Miguel Corral, Pello Irazu, Jesús María Lazkano, E. López, A.I. Roman, Dora Salazar, Ricardo Ugarte eta José Luis Zumeta), "Trilogías Diversidad y Sinergia" izeneko arte-karpetetan, serigrafiatutako eta serie mugatuan erreproduzitutako obra grafikoko trilogia bat jasotzen dutenetan, ELKARRIK argitaratua.

Hainbat lehiaketa eta sariketatan aktiboki parte hartzen du, eta aintzatespen ugari jasotzen ditu. Bilboko Aire Zabaleko Pintura Lehiaketan (1986 Lehen Saria), Gasteizko Arte Plastikoen Lehiaketan (1987 Bigarren Saria), Osakidetzako Horma-irudien Lehiaketan (1989 Akzesita) eta Sestaoko Pintura Lehiaketan (1990 Lehen Saria) parte hartu zuen, besteak beste. Urte bete beranduago, Bizkaiko Foru Aldundiko Hirugarren Saria jaso zuen Bizkaiko Artean; eta Lehen Saria Gipuzkoako Artista Berrien Lehiaketan ; 1995. urtean, Gipuzkoa Foru Aldundia-Gipuzkoako Foru Aldundiak Sorkuntza Artistikorako Beka bat eman zion; Germinations beka Delphosen (Grezia). 1996an Lizarrako Museo Gustavo de Maeztu Pintura Bienaleko Lehen Saria jaso zuen; Cambre-ko Kontzejuko Lehen Saria eta Valentziako Bancaixako Lehen Saria; 1997an Futbol Profesionaleko Federazioaren IV. Kultur Lehiaketako Lehen Saria; 2000an Caja Madrid Generazioko Lehen Saria; 2005ean Gure Artea Arte Lehiaketako Bigarren Saria.

Bi urtez behingo hainbat sariketatan hautatu dute, hala nola: Bizkaiko Artea'89 ; Ertibil (1991); Gizarte Gaietako Ministerioaren X. Gazteen Arte Erakusketa Obra eskuratzea (1994); Coruñako Unión Fenosa erakusketa. Obra erostea eta Vitoria-Gasteizko Lehiaketa Obra eskuratzea (1995); eta VI. Pintura Bienala "Ciudad de Pamplona". Obra eskuratzea (1997).

1989an hasi zen Bizkaiko Artea'89 erakusketa Bilbon, eta harrezkero erakusketa ugari egin ditu, bai banakakoak, bai taldekakoak.

Horrela, 1995. urtean Donostiako DV Galerian "Manu Muniategiandikoetxea. Azken lana" (katalogoa Madrilgo Galería Emilio Navarrorekin lankidetzan); 1996an, Gasteizko CM2 Galerian; 97an, Basauriko Kultur Aretoan; eta 1998an, Madrilgo Galería My name's Lolita Arten eta Donostiako Galería DVn.

2002an, hutsaren ideiari buruzko pintura- eta eskultura-proiektu bat aurkeztu zuen Iruñean, Moisés Pérez de Albéniz galerian:

"... proposamen plastikoa, espazioaren eta hutsaren ideiaren inguruko euskarriak (marrazkia, pintura, eskultura eta bideoa) txandakatzen dituen lana, aulkia bezalako eguneroko objektu bat erreferentziatzat hartuta. Manu Muniategiandikoetxeak Iruñeko galeriako espazio guztiak hartzen dituen erakusketa honetan, formatu handiko marrazki eta olioak zintzilikatzen ditu, ondoren eskultura handien forman garatzen dituen maketen ondoan. Sortzaile honen ibilbide piktorikoa, joera konstruktibista eta abstraktuei lotuago dagoena, orain figurazioari irekitzen zaio, modu gutxi-asko nabarmenean pinturetako batzuk jendeztatuz doazen pertsonaiekin, zeinetan erreferentzia kontzeptualago gisa ideiak ere sartzen diren".

Alicia Fernandez arte-kritikariak idatzi bezala, Manu Muniategiandikoetxearen pintura:

"bere egituren barruan sartzen da, eta espazioa ordenatzen du, aldatu egiten duelako. Ordenak, perspektibak, itxura geometrikoek edo materiaren keinuek bidea irekitzen dute sakontasunaren, lerroen, planoen eta irudikapen-mekanismoen ondorioetarako. Hutsunea beste espazio bat bezala erabiltzea da".

Valentziako Galería My Name's Lolita Art aretoan, urtebete geroago, "Hirekin, hiretako (zuretzat, zurekin)" erakusketa aurkeztu zuen, eta, 2003ko azaroaren 21etik 2004ko urtarrilaren 25era, "Ohiz kanpoko egoera" aurkeztu zuen Madrilgo Espacio Minimon.

"...Espacio Minimo galerian egin duen lehen erakusketa indibiduala da. Muniategiandikoetxeak pinturaz, marrazkiz, eskulturaz eta hiru dimentsioko objektuez osatutako instalazio bat sortu du, elkarrekin komunikatzen, erkatzen eta osatzen direnak. Izenburuan iragartzen den inflexio-puntu garrantzitsu bat da erakusketa hau. Duela urtebete baino gehixeago lanean hasitako aldaketa- edo berritze-borondate geldiezina behin eta berriz estutzen du, eta horren lehen sintomak ikusi ahal izan genituen ARCOren iazko edizioan gure standean aurkeztutako piezetan. Erakusketa hau osatzen duten Manu Muniategiandikoetxearen lanek azken urteetan bereizi dituzten ezaugarri asko mantentzen dituzten arren, ez da zaila orain horietan berrikuntza garrantzitsuak arakatzea, hala nola, askatasun handiagoa pinturari aurre egiteko, zeina narratiboagoa, ludikoagoa eta konplexuagoa bihurtu baita, eta ez baitu ezkutatzen beste lengoaiekiko edo sorkuntzako beste arlo batzuekiko (hala nola zinemarekiko) mendekotasuna. Bere koadroak sekuentzialagoak bihurtu dira, objektu bera zatikatuz edo errepikatuz, mugimendu-aldaketa txikiekin, keinu zinematografiko nabarmen batean. Objektuak, bestalde, gero eta protagonismo handiagoa hartzen du eta, batez ere, berria da giza irudiaren agerpen indartsua, lehen susmatu besterik egiten ez zena".

"Ni ez naiz hemengoa" bakarkako erakusketa 2004. urtean egin zen Bilboko Rekalde Aretoan. Bertan, guztira paperean egindako 300 artelanen marrazki sorta zabala aurkeztu zen, baita taula gainean egindako zenbait horma-irudi, formatu erdiko mihiseak eta zenbait eskultura-objektu ere.

"Orain Errekalden aurkezten den erakusketa, modu honetan, zerbaiten amaiera eta hasiera bezala irakur daiteke. Obra osoa hiru urteko lanaren emaitza da, eta ingurunearen berezko hiztegiarekin, formarekin, kolorearekin, figurarekin zerikusia duten gogoeten inguruan biratzen da, baina nozio horiek zabaltzeko aukerarekin, pintura inguratzen gaituen errealitatea irakurri ahal izateko aukera bihurtzearekin".

Aurten ere "Larrugorrian. Manu Muniategiandikoetxea" Leioako Campuseko Liburutegi Nagusiaren Eraikineko Erakusketa Aretoan eta "Orain, Berriz, Gulliver" Miamin.

Madrilgo Galería Espacio Minimon erakutsi zuen 2005ean eta 2006an. 2007an bakarkako hiru erakusketa egin zituen Marisa Marimón Galerian (Ourense), Tomás March Galerian (Valentzia) eta Caja de Burgos Arte Zentroan.

"Manu Muniategiandikoetxea : Behar gorria. Primavera azul" 2008an Koldo Mitxelena Kulturunean aurkeztuko da eta hurrengo urtean Madrilen "Manu Muniategiandikoetxea : etxe gorrian" berriz ere Galería Espacio Minimon. 2009an eta 2010ean, "Manu Muniategiandikoetxea: etxe gorrian" erakusketa jarri zen Ceutiko (Murtzia) kontserba-lantegian, eta 2011n, Jorge Oteiza museoan, "Interpretazioak: Rod 9. zk."

Besteak beste, bere lana erakusketa kolektibo hauetan dago ikusgai: 1980-1991 urteetan "Gipuzkoako Artista Berrien Lehiaketan" parte hartu zuen, Euskal Autonomia Erkidegoko zentroek bultzatuta. de Gipuzkoa; 1984an, Erriberriko Nafarroako Jaialdien Lehiaketan; 1989an, Europako Arte Ederren Fakultateen II. Kongresuan, Anberesen (Belgika); 1990ean, Nafarroako, Iruñeko eta "Bizkaiko Artea" Jaialdien Lehiaketan, Bilbon; 1991n, Ertibilen, Bizkaiko Foru Aldundiko Kultura Sailean;

Bere lanak hainbat kolektibotan jarraitzen du presente Euskal Herrian, hala nola, 1995ean Angel Badós-Txomin Badiolaren Tailerraren erakusketa Donostiako Artelekun, martxo-apirilean; "Plastika Garaikidea = Plastika Garaikidea" Gasteizko Antzinako Ur Biltegian, eta "Uztaro'95" Aranburu, Carcó.-rekin. "Sorkuntza artistikorako bekak 1994-1995" Donostiako Artelekun; 1996an "Dibujar", Donostiako DV galerian; 1997an "Ciudad de Pamplona" Pintura Bienalaren VI. Bienala, Iruñeko Udaleko Arma Aretoan; Tolosako Aranburu Jauregian, José Ramón Amondarain, Iñaki Graceros Fuenearekin. Bizkaiko Foru Aldundiaren funtsak, 1985-1997. Rekalde Aretoa, Bilbo eta "Live in rio. The Alma Band", José Ramón Amondarainen eskutik, Bilboko Errekalde kaleko 2. gunean; 1998an: Valentziako My names's Lolita Arte; Donostiako DV.

1999an, Tolosako Aranburu Jauregian eta Caja Madrideko "Figuraciones del Norte"n egin zituen erakusketak berriro, Madrilgo Casa de Velázquez-en egindako "Universidad Nacional de Educación a Distancia" IX. Pintura Lehiaketan. Happy birthday". The alma Band (Jose Ramon Amondarainekin batera) ONN. Bilbo; 2000. urtean "Generación 2000" Caja Madriden, Bilboko Windsor Kulturgintzan, "S-292" Bartzelonan, Marisa Marimón de Ourensen; IX. Bienal Nacional de Arte Ciudad de Oviedo; "Colección para una Oficina" (14/11-12/12/2000) Sevillako Cavecanem-en.

"erakusketa kolektibo honetan Espainiako hainbat lekutako artistek hartzen dute parte, eta proiekzio handia dute Espainian eta nazioartean. Hauek dira izenak: J.R.Amondarain, Teresa Moro, Manu Muniategiandikoetxea, Luis Manuel Fernández, Jesús Cánovas, eta Javier Alkain, Alberto García-Alix, Ciuco Gutiérrez, Pierre Alechinsky, Karel Appel, Hernández Pijuan eta Antonio Saura. Bildumazaletasun pribatua sustatzea da galeriaren helburua. Enpresa batek bulego bat dekoratzeko egindako enkargu baten ondorioz sortu zen, eta Cavecanemek hori baliatu du zenbait lan erakusteko, zeinetatik abiatuta enpresa horrek bere bilduma pribatua hasiko bailuke".

"90eko hamarkadako 6 margolari espainiar" Santa Beatrizeko (Peru) Espainiako Kultur Etxean, Sara Huete, Álvaro Machinbarrena, Ángela Nordenstedt, Marina Núñez eta Oscar Secoren lanekin; "Eguzki begia. 2001 una odisea del espacio" Bilboko Windsor Kulturgintzan.

2001ean Santanderko Ontziralekuaren Jauregitxoan "L'Oreal Pintura Saria Bilduma", A Coruñako Itsas Estazioan "Arte emergentea" eta antzeko erakusketa kolektiboak egin ziren, España Nuevo Milenio Estatuko Elkarteak antolatuta. Aurten Bartzelonan (Centre d'Art Santa Mònica 15.11.2001-07.01.2002) eta Santiago de Compostelan (Galiziako Auditorioa 25.01-31.03) egingo den "Gure Artea'2000" erakusketan parte hartu du. 2002). Hurrengo urtean "Plural. El Arte Español ante el Siglo XXI en el Senado de Madrid" izenburupean, Kultur Oroitzapenen Estatuko Elkarteak antolatu du, Senatuaren laguntzarekin (Senatu demokratikoaren 25 urteak ospatzeko egiten da, eta hamarkadako eszena artistikoan sartzen diren Espainiako belaunaldien zerrendako figura adierazgarrienen ikuspegia proposatzen da). 2003an Pragako Bienalean parte hartu zuen.

2004an, Kilometroak'04 zela eta, pintura-erakusketa kolektibo batean parte hartu zuen Zarauzko "Kaia" galerian.

Bere azken erakusketa kolektiboen artean 2010ean "ArteSantander 10", "Contemporany 10: begirada pribatuak" Iruñean daude. ARCOmadril_2011, Artea Oinez'11, eta ARCOmadrid 2012.

Bere lanak Espainiako Bankuaren, Caja Madriden, Extremadurako Juntaren, L'Orealen, Unión Fenosaren, Arabako Arte Ederren Museoaren, Coca-Cola España Fundazioaren, Murtziako Autonomia Erkidegoaren, Iruñeko Udalaren eta Gasteizko Udalaren Bildumetan daude, besteak beste.


Art Aretoa

Bere lanaren lagin bat Euskonews aldizkariaren 446. zenbakiko Art Aretoa sailean ikus daiteke.