Industriak

Mercedes -Benz España - Gasteizko lantegia

Egoitza soziala Madrilen du, Gasteizko lantegiak ibilgailu industrialak egiten ditu (furgonetak).

"Industrias del Motor, SA (IMOSA)" gisa sortu zen 1950eko azaroaren 17an, bost milioi pezetako kapitalarekin. Lehen Administrazio Kontseiluko kideak izan ziren Arturo Echevarría Uribe (lehendakaria; Bilbokoa), Javier Ybarra Bergé (lehendakariordea; Algortakoa), Julio Rentería Fernández de Velasco (zuzendari nagusia; Bartzelonakoa), Eduardo López Sanz (idazkaria; Bilbokoa), Santiago Griñó Rabert (zuzendari kudeatzailea; Gasteizkoa), eta bokal gisa Richard Bruhn, Carl Hahn eta Ernst Krieger alemaniarrak, Luis Olábarri Zubiría, Ceferino Uríen Leicegui eta Agustín Beltrán de Heredia Madinaveitia ("Motores y Vehículos, SA-MOVESA" enpresaren bazkide sortzailea) bilbotarrak, eta Félix Huarte Goñi (Iruñakoa), Pío Sarralde Sáez de Heredia (Legutiokoa), Miguel Guinea Elorza (Madrilekoa) eta Francisco Almirall Castells (Bartzelonakoa).

Hasiera batean, Bartzelonan erregistratu zen, "Automóviles Eucortes, S.A." enpresak zuen lizentziari etekina ateratzeko. 1948tik aurrera, enpresa horrek "Auto Unión G.m.b.H" alemanaren "DKW” modeloaren kopiak egiten zituen eta ordainketa-etendura egoeran zegoen. 1951ko azaroaren 9an, IMOSAk egoitza soziala Gasteizera aldatu zuen; abenduan, lehen lizentzia-kontratua sinatu zuen Auto Unionekin, eta kapitala 43.000.000 pezetan gehitu zuen. Gasteizko Udalaren eta Arabako Aldundiaren laguntzarekin, 140.000 m2ko lursaila erosi zuen Ali eta Gobeo artean, eta 1953an hasi zen pabiloien eraikuntza. 1954ko martxoaren 20an muntatu zen lehen ibilgailua, DKW F 89L modeloa. Hurrengo urtean furgoneten fabrikazio osoa hasi zen. "Industrias de Mendoza, S.A." enpresarekin lankidetzan, 1957ko maiatzaren 3an "Industrias Auxiliares del Automóvil, S.A. (INAUTO)" sortu zuen, bere modeloen karrozeria bereziak egin eta muntatzeko. Gamarra-Betoñu industrialdean kokatu zen, 9.000.000 pezetako kapital soziala izan zuen, eta 13.000.000 pezetaraino hazi zen urtebete geroago. 1959ko urtarrilaren 8an "Comercio e Industria Alaveses del Automóvil, S.A. (CIADASA)" sortu zen, 35.000.000 pezetako kapitalarekin (60.000.000 milioi gehiago 1971n), ibilgailuak saldu eta banatzeko. Santiago Griñóren "Griñó, S.A." enpresak ere banatze lizentzia izan zuen.

1963an 1.841 langile zituen. Urte hartan, Auto Unionek eman zion DKW F 1000 modeloa (3 zilindroko eta 881 cc-ko motorra, tona bateko kargarekin) fabrikatzeko munduko esklusiba. 1964an DKW F 1000 D merkaturatu zuen, Bartzelonako ENMASA sozietateak (INI) lizentziapean fabrikatutako Mercedes -Benz OM636 motorrekin. Hurrengo urtean, ahalmen handiagoko F 1500D aurkeztu zuen, "Sicca Española, SA"-k, IMOSAren filiala, egindako txasisarekin. 1965ean, "Volkswagenwerk AG" enpresak xurgatu zuen Auto Unión, eta IMOSA turismo-fabrika handi bihurtzen saiatu zen, urtean 125.000 unitate ekoitziko zituena. 1966an, Industria Ministerioak ezeztatu egin zuen ekimena. 1967an IMOSAk "Borgward-Iso Española, SA" erosi zuen. Volkswagenek kapitalaren erdia eman zuen 1968-69ko IMOSAren handitzean. 1972an, IMOSA eta haren filialak (CIADASA, INAUTO, Sicca Española eta CIASA) "Compañía Hispano-Alemana de Productos Mercedes-Benz. CISPALSA" enpresarekin batu ziren. CISPALSA 1969an sortua eta Daimler-Benz-ek kontrolatua zen. Horrela sortu zen Compañía Hispano Alemana de Productos Mercedes -Benz y Volkswagen, S.A."MEVOSA". Bere kapital soziala 972.000.0000 pezetaraino hazi zen (Mercedes-Benz ,5; Volkswagen ,5; INI %24, Banco de Bilbao, Banco de Vizcaya, Grupo Echeverría eta beste akziodun pribatu batzuk, gainerakoa).

Furgonetak Gasteizko lantegian egiten jarraitu zuten, eta helbide soziala Madrilen finkatu zen. 1975ean, Mercedes -Benz N 1000 modeloak DKWak ordeztu zituen. 1976an, INIk eta Daimler-Benzek erdibana erosi zituzten Volkswagenen akzioak. N 1300 modeloa sartu zen produkzioan. 1977ko martxoan kapital soziala 1.620.000.000 pezetakoa zen eta 2.524.500.000 pezetakoa 1979an. 1980an, Daimler-Benzek kapital sozialaren %52,13 bereganatu zuen, eta enpresaren kontrola hartu zuen. Hurrengo urtean, MEVOSAk "Mercedes -Benz España, SA" izena hartu zuen, 4.176.900.000 pezetako kapitalarekin (Daimler-Benz %53,85, INI %40,38 eta beste %5,77). CIADASA "Comercial Mercedes -Benz, SA" bihurtu zen, eta "Grupo Volkswagen" taldearen marken emakida utzi zuen. 1983an, "Overseas Lending Corporation" Saudi Arabiako taldea sartu zen gizartean. 8.019.000.000 pezetako kapital berria honela banatu zen: Daimler-Benz %56; INI %25,44, Overseas %15,91 eta %2,65 beste.

Gasteizen karrozerien fabrikazioa eta ibilgailuen muntaketa kontzentratu ziren, eta mekanizazioa Bartzelonara pasatu zen. 1987an, M-B 100D eredua merkaturatu zen. 1989an, Daimler-Benzek kapitalaren %87,55 eskuratu zuen, eta INI atera zen handik. 1995ean hasi zen Gasteizen Vito modeloa egiten, eta, urtean, markaren lehen monobolumena: V. mota.

Jatorrizko artikulua: Aitor González de Langarica Mendizabal

Itzulpena ELIA itzultzailea

Itzulpenaren berrikusketa: Agustin Arostegi