Zuzendariak

Usandizaga Soraluce, Ramón

Orkestra zuzendari eta konpositore gipuzkoarra. 1889ko martxoaren 24an Donostian jaioa eta hiriburu berean hila, 1964ko ekainaren 28an.

Jaioterrian egin zituen musika ikasketak. José María ahaztezinaren anaiak, hau hil eta La llama opera osatu gabe utzi zuenean, amaitzen lagundu zuen, eta Las golondrinas lan lirikoak opera bihurtu zuen; bertsio honetan Bartzelonako Lizeoan estreinatu zen 1929an. Donostiako Orfeoiaren urteko "Memorias" lanean Ramón Usandizagaren lan batzuk daude inskribatuta, koru masa horren errepertorioa osatuz, besteak beste: Salbea, Nesken abestia, Lo, lo, Trigulun trena, Itzaga, Anton Habanara joan zen, etab. Donostiako Musika Hamabostaldi batean Marcos Redondok eta beste kantari entzutetsu batzuek arrakastaz estreinatutako La capa del diablo zarzuelaren egilea da, baita bere garaia izan zuten motiboei buruzko Suite orkestra-konposizioarena ere.

1941ean Donostiako Musika Kontserbatorioko zuzendari izendatu zuten, Elemental izatetik Goi Mailako Kontserbatorio Profesional izatera pasa zen, eta Hezkuntza Ministeriotik, garai hartan balio akademikoa eta Udalerritik, irakasleentzat, Teknikari kategoria lortu zuen. Zentro horretan, Zuzendaritza Talde Instrumentaleko eta Musikaren Historiako eta Estetikako katedrekin batera aritu zen 1963 arte, urte horretan erretiroa hartu zuen arte. Zinemarako musikaren konpositore gisa, ¡Qué contenta estoy! Filmaren soinu-banden egilea da. (1941) eta El doctor Cañamón (1942), biak ala biak Julio Flechnerren filmak. Kontserbatorioko Orkestra Sinfonikoa sortu zuen, eta bere zuzendaritzapean hainbat kontzertu eman zituen Donostian eta beste hiriburu batzuetan, egitarau garrantzitsuekin, horietako batzuk lehen entzunaldian, eta bakarlari, abeslari eta orfeoi ospetsuen masa instrumentalarekin lankidetzan, Donostiarra sarritan, Beethovenen Bederatzigarren Sinfoniarekin, eta orkestra eta abesbatzentzako beste sorkuntza handi batzuekin. Behin baino gehiagotan zuzendu zituen lan lirikoak, horietako bat Jose Maria Usandizagaren Mendi-Mendiyan.