Kontzeptua

San Joan

Elizak ekainaren 24an ospatzen duen santua. Egun horretan eta santuari sinesmen eta erritu ugari lotzen zaizkio, eta horietako asko antzinako festak eta solstizio-kultuak dira. Material multzo nahasia da -esaerak, sinboloak, mitoak eta behaketak-. Elementu batzuk herrialdeko iturriei buruzkoak dira, eta beste batzuk, berriz, biharko San Joan ihinztadei buruzkoak, basoei buruzkoak, zuhaitzei buruzkoak, belardiei buruzkoak, loreei buruzkoak, ereintzei buruzkoak, sutei buruzkoak, etab. San Juan elizetan eta ermitetan, landare eta fruta santu horiei artoa, garia, gereziak, udareak (Oiartzun, Zornotza) eskaintzeko ohitura dute askok. Elizara iratzea, mihilua, lirioa, San Joan loreak edo margaritak eta abar ere eramaten dituzte. (Oiartzun, Zegama, Ataun), apaizak bedeinkatu ditzan; ondoren, etxera itzultzen dituzte. Yerba eta lore sorta horretatik zati bat ate nagusiaren atalasea apaintzeko erabiltzen da, eta gainerakoa ekaitz kasuetan (Bidania, Mendata) erre eta kea sortzeko gordetzen da.

Badira San Joan goizean jende askok bisitatzen dituen iturriak. Esate baterako, Igantziko San Juan-itturri, Murgoitioko San Juan, Ziordiako Urbedeinkatua, San Antonio de Sara, Saniturri de Beorburu, Anocibarko "aingeru-iturri", Damaitanddeinkatua "andere-iturri" eta Iturrisarrain Horietan ura edaten dute, garbitu eta bainatu egiten dira azaleko gaixotasunen bat dutenak edo hori eragozten saiatzen direnak. Batzuek, iturri horien ondoan, bainuaren edo garbiketaren ondoren lehortu ziren arropa edo trapuren bat uzten dute, exboto gisa. Belak ere pizten dituzte.

Dohozt-en, iturria lore-sortekin apaintzen dute, eta etxera ur pixka bat eramaten dute edateko: eguzkia atera baino lehen egiten da hori. Leku batzuetan uste da San Joan goizean, eguzkia atera baino lehen, urak bedeinkatuak direla (Barcus). Horregatik, zalantzarik gabe, Zaraitzu ibarrean asko joaten ziren ibaira garbitzera. Gorozikan gazteek urarekin garbitzen zuten, San Joan goizean, orraztu eta ile pixka bat mozten zuten. Gatikan, Larraunen eta Baztanen ere gauza bera egiten dute: horrela adats eder bat izatea espero dute. Saran aurpegia garbitzen dute iturrian eguzkia atera baino lehen, azaleko gaixotasunak eta buruko minak sendatzeko. Liguinagan, eguzkia atera baino lehen, uretatik ura botatzen dute etxetik eta iturritik ur berria ekartzen dute. Larrabetzun ohitura zen familia guztiak, eguna hasi aurretik, bazka segatuaren gainean atseden hartzea eta San Joan bezperan etxera eramatea. Oro har, ibaian garbitzeko edo San Joan goizean ihintzez kargatutako belar eta trigaletan biluzik edo biluzik paseatzeko ohitura da, sarna, herpe eta azaleko bestelako gaixotasunak sendatu eta saihesteko (Arratia, Zornotza, Beasain, Aezcoa, Salazar, Erribera, Ascain, Doligi, Uhart-Miinaga.

Leku batzuetan, San Joan goizaldean, mendiko arrosaren gainean ibiltzera behartzen dituzte ardiak. Zuhaitzek ere zeregin nabarmena dute udako solstizioko ohitura eta mitoetan. Herri askotan, adarrez zikindutako makal bat landatzen dute plazan edo eliza baten aurrean. Ekainaren 23ko gauean egiten dute lan hori mutilek, eta zuhaitzak ateratzen dituzte. San Juan zuhaitza da, Igantzin, Beran, Oiartzunen, Ataunen eta Zegaman oso ezaguna. Arbola sakratutzat jotzen den arantza albarra elementu garrantzitsua da udako solstizioaren errituetan. Egun horretan, Donibane Garazin, artzainek arantza albarreko arantzak hartzen dituzte tximistaren aurkako preserbatibo gisa. Euskal Herri osoan, arantza zuria tximistorratz gisa erabili izan da. Etxeen izkinetan eta herentzietako hesietan, Saran eta Lapurdiko, Nafarroako eta Zuberoako beste herri batzuetan, arantza-sortak jartzen dituzte. Hezur gurutzeak landatzen dira herentzietan (Ursuaran, Valcarlos, Uhart-Mixe). Sondikan lizarrez egindako gurutzeak sartzen dituzte ateetan, eta hainbat fruitu ematen dituzte zintzilik: artoa, garia, patatak, sagarrak, etab. Horrela, uzta onak izango direla espero dute.'

Corellan, fruituz betetako gereziondo-adarrekin gurutzatzen dituzte balkoiak. Makal adarrekin etxea apaintzen dute Donezteben. Lizar edo haritz adarrek Zallako ateetan jartzen dute. San Joan goizean bildutako intsusa-oak eta intxaurrondo-oak infusioetarako erabiltzen dira. Infusio horiek hainbat eritasun sendatzeko erabiltzen dira (Barcus). Ekainaren 23ko gauerdian, Euskal Herriko hainbat lekutan (Zornotzan, Otxandion, Arabako Urbinan, Larraunen, Aezkoan, Ultzaman, Erronkarin, Donazaharren), egingo dute hernia (Aztikeri). Yerbak solstizio-errituetan erabiltzen diren beste elementu bat dira, baita loreetan ere. Izan ere, ohitura orokor samarra da San Joan goizean elizara jertse eta lore sortak bedeinkatzea. Markina eta Xemeinen arrilete hori ezpataz eta ereinoz egiten dute, gero behien irazkia eta harrien mina sendatzen duten sahumerioak egiteko; Ispasterren, ereinoarekin eta trumoiidiearekin (Osmunda), loreak eta loreak errestearekin, etxejabe baten gainean jarrita;

Nafarroako mendiko herri askotan karduaren lorea etxeen ateen gainean jartzen dute, tximistaren aurka. Igantzin uste dute San Joan gauerdian iratzeak loratzen direla. Zeanurin eta Magunean esaten dute San Joan goizean segatutako yerba ez dela lehortu eta beste egun batzuetan segatutakoa baino zaporetsuagoa dela. Suak ere garrantzi handia du San Joan errituetan. Euskal Herriko herri askotako etxeen aurrean suak pizten dira. Hala, Saran ekainaren 24ko gauean egiten dituzte, sasi eta adar desberdinekin eta aurreko urteko Ramosen egunean ondutako erramu-adarrekin. Etxean bizi diren pertsonek arrosarioa otoitz egiten dute suaren inguruan, sua eskuinean izan dezaten. Gero gazteek —batzuetan baita gazteek ere— suaren gainetik salto egiten dute, esaten duten bitartean: ona barnea, gaixkanpoaldea "barrurako ona, txarra kanporako".

Ondoren, katilu batzuk botatzen dituzte ereindako eta etxeko sabaira, egur horiek bedeinkatuak baitira, erre diren ereinotz-adarrak bezala. Azkenik, harri zapal bat jarri dute errautsen gainean, eta hauxe esan diete haurrei: bihar eguzkia atera baino lehen altxatzen den lehenak San Joan bizarra aurkituko du harriaren azpian. Oiartzunen sasiz egiten dute sua. Ondoren, lastozko kirtenak piztuak dituztela, ereindako jakiak kantatzen dituzte: San Juan del San Juan: gure goiko soruan sorgin begiya galdu da; galdu bada, galdu bedi: sekulan agertu ezpaledi! (San Juan, San Juan: gure goiko zelaian sorginaren begia galdu egin da; galdu bada, galdu: Ez da inoiz agertuko! ). Batzuek argizarizko kandela bat piztu eta ereindakoen erdian jartzen dute, eta bertan, kontsumitu arte argitzen du. Gau berean, Larrabetzun lastozko gabilez etxe bakoitzeko belarrak piztuta ibili ohi da, honako hau kantatuz: Sañoan, Sañoan gaur dala, bier dala Donione, etzi San–biramune. Gure soloan lapurrik da; badaude bere, erre beites. Artoak eta gariak loditu, iraunk, sapoak eta subeak, pisti gustuek erre. (San Juan, gaur San Juan, bihar Donione "San Juan", etzi San Joan eguna.

Gure herentzian lapurrik ez; halakorik bada, gera zaitez. Artadiak eta Guardenseko trigoak, sugegorriak eta apo eta ipurmasailak eta quémense zomorro guztiak). Baztango etxea eta Arakilgo harana lurrintzen dituzte San Joanen belarren kearekin, etxeko animaliak sendatu eta gaixotasunetatik babesteko. Larraunen San Joaneko belarren errautsak (aurreko urtekoak) gordetzen dira. Sutan erretzen dira, haurrei azaletik ematen zaien edozein ale sendatzeko. Zegaman ardo-iletxo bat pizten dute San Juan sutegian, eta mutiko batek makila baten puntan hartu eta ingurutik pasatzen du. Larraunen gauza bera egiten dute eta, gainera, katiluetan jasotzen dute odre berotik eroritako arraina, eta eskuetan dauden arraildurak sendatzeko gordetzen dute. Herri batzuetan San Joan suak egiten zituzten bideen bidegurutzeetan (Anoeta, Ibarruri).

Diman, "herpe" jaurtitzen duten haurrei hiru buelta eman dizkiete errosal baten inguruan, San Joan gauean. Larraunen hiru buelta ematen dituzte San Joan goizean, eguzkia atera baino lehen, etxearen inguruan, zizani izeneko jakiak (sugeak, sugegorriak eta arrabioak) sar ez daitezen. Ekainaren 23ko gauerdian, etxetzar batean kardentxa bat erauzi eta beste bizilagun bati bota zitzaion: horrek aurrerantzean ez du kardinarik izango lehenengoan (Larraun). Zuhaitz batean kargarik ez egoteko, batek biluzik egon behar du eta bertan erre ekainaren 23ko gauerdian (Zeanuri). Aurrerantzean, larre batean iratzik ez sortzeko, San Joan goizean makilarekin kolpeak hartzen dituztenak txikitzen dituzte, eguzkia atera baino lehen (Larraun). Garazi eskualdean azenarioa ereiten dute San Joan egunean: horrela ez dago alferrik galtzeko arriskurik. Liginagan, aldiz, egun horretan ez dela lanik egin behar esaten dute, eta arau honen aurka egiteagatik modu misteriotsuan zigortutako pertsonen kasuak aipatzen dituzte. Esaiozu San Joan eguneko siestak urte osorako erakartzen duela loa (Aezcoa, Lapurdi, etab.). ). Horregatik esaten da San Juanen (Lekeitio) ametsak diren amets luzeez ere. Horregatik, zalantzarik gabe, Aulestin lo egin ezin duten haurrak San Juan ermitara eramaten dituzte.

San Juanen goiz jaikitzen denean, ordea, goiz jaikiko da urte osoan, herrialdean oso zabalduta dagoen ustearen arabera; edo ez du urte osorako lorik izango (Amezketa). Fruta-arbolak ernaltzeko, Liginagan herri arrotzetan egindako harri-koskorrak biltzen saiatzen dira, eta San Joan goizean antzuenen adaburuan jartzen dituzte. Saran, Ithurrotxen, Barcus-en eta Haltsun gauza bera egiten dute. Ekainaren 23tik 24rako gauean, mamuak har daitezke intsektuak edo galtzamotz gorriak dituzten gizon xeheak. Horretarako, kutxatila edo orratz-ontzi bat irekita utzi behar da Solluben, Artxandan edo beste mendi batean. San Juanen goizean, mamuek okupatuta jasoko du, era misteriotsuan hainbat zerbitzu emateko prest beti. Izaki horiek beste izen batzuk ere hartzen dituzte, hala nola mamur, galtxagorri, etsaiak, etab. San Joan egunari lotutako sineste eta erritu gehienak lotura estua dute gaueko jenioekin. Baina eguzki-mitoak ere askotan agertzen dira. Arrazuan ezaguna da San Joan egunean, eguzkia zeruertzean agertzen denean, lurretik galdara bat ateratzen dela Maruelexan -Arrolamendiko gailurra-, eta leku hartan ez dela iratzea sortzen, baina azpian altxor bat dago.

Aiaran diote San Joan egunean eguzkia dantzatzen dela. Zegaman ere esaten dute egun horretan eguzkia dantzan ateratzen dela, baina Aizkorrira igo behar dela ikusteko. Alkizan diotenez, auroratik hasi eta goiz erdira arte egiten du eguzkia. Horregatik, ezbairik gabe, Ipiñako bizilagunak (Zeanuri) Gorbeiara joaten ziren, handik eguzkia ateratzen ikustera. Nafarroako mendialdeko herrietan, eguzkia San Joan goizean dantzan ateratzen delako ustea orokorra da. Gizonak ere jai bat gorde behar du egun horretan. Gameko bat (Camou) artoa jorratzera joan zen. Zerua oskarbi zegoela, tronatzen entzun zuen. Hark zer esan nahi zuen ulertu zuen eta, aitzurra lurrean sartuta, Zihigako San Juan ermitara joan zen familia osoarekin. Han, Otsibarreko leizea dago, zekor gorri baten bizileku dena: San Joan bezperan oilo beltz bat uzten bada, hurrengo egunean urrezko ezten batek (Liginaga) zeharkatzen du.

Erref.: Resurrección María de Azkue: Euskalerriaren Yakintza, I, or. 293-310; Jose Migel Barandiaran: "Paletnografía vasca", Euskalerriaren Alde, 1921, or. 53-57; Lkuska, 3. zk., or. 85-86; 8-9 zk., or. 8; bol. e, 2-6 zk., p. 43-44.