Pintoreak

Paret Alcazar, Luis

Margolari, grabatzaile eta arkitekto neoklasikoa. Madrilen jaio zen, 1746an, eta hiriburu horretan bertan hil, 1799an. XVIII. mendeko espainiar margolari nabarmenetako bat izan zen.

1779an Bilbora joan zen, eta bertan bizi izan zen 1788ra arte. Bizkaitar hiriburuan zegoela, pieza apaingarriak eta urregintza piezak diseinatu zituen hainbat elizetarako, Kortazar jauregian lan egin zuen, Udaletxeko aretoan eta otoiztegian aritu zen, Hiribilduko bi zubi diseinatu zituen, Ibaiadarreko paisaiak margotu zituen eta Larrabetzuko parrokiarako koadro bat egin zuen. 1786an, Karlos III.ak Kantauriko zenbait kai bisitatzeko agindua eman zion, gaur egun Ondare Nazionalaren parte direnak. Horrez gain, erretratuak egin zituen, eta horietako batzuk bilduma pribatuetan eta Ate Ederretako Museoan daude. Azken horretan, ikusgai daude Parmako Maria Luisaren eta Karlos IV.aren -Asturiasko printzea zela- erretratuak.

Urte haietan, Erramuko San Juanen kaperarako apainketa plana diseinatu zuen, eraiki berria zegoen Vianako Santa Maria elizan (Nafarroa). 1787an, sarrerako mihiseak margotu zituen: Anuncio del Ángel a Zacarías eta La Visitación. Kaperako gangak 9 metroko diametroa du, eta, bertan, lau eszena margotu zituen, tenplean: San Juan niño en el desierto, La Predicación del Bautista, He aquí el Cordero de Dios eta El Prendimiento. Figurak tamaina handikoak dira, eta paisaia tradizionaletan kokatuta daude, zeru distiratsuz inguratuta eta luxuzko oihalekin eta metalezko urontziekin hornituta. Txakurraren eta zenbait emakumeren irudietan, Goyaren aurreko popularismo eta jatortasun paretiarrak nabari daitezke. Petxinek Bautistak irakatsitako bertuteak birsortzen dituzte. Tamaina naturalean egindako lau figura dira. Haien ikonografiak Cesar Ripa XVI. mendeko italiar egilearen deskribapenak ditu oinarri. Markoa urreztatutako egurrez eginda dago, eta arrokaia bihurrituz eta floroi neoklasikoz apainduta. Figurek honako lau eszena hauek irudikatzen dituzte: Santutasuna, gurutze baten aurrean belauniko; Jakinduria, uso formarekin agertzen den Izpiritu Sainduari begira; Iraunkortasuna, zutabe bati helduta, ezpata su gainean duela eta Garbitasuna, Kupido zartako batez zigortzen. Koloreek ñabardura ugari dituzte, eta zertzeladak oparoak, irmoak eta arinak dira. Madrilera itzuli ostean, Vianako parrokiarekin lankidetzan jarraitu zuen, baina obra txikiagoetan.

1788an, Iruñean zegoela, Udalak zenbait iturri diseinatzeko eskatu zion, Subitzako urak ekarri izanaren oroigarri. Udaleko Artxiboetan bederatzi marrazki daude gordeta, eta iturri hauek eraiki zituzten: Gaztelu Enparantzan bat, bertatik Oparotasunaren alegoria kontserbatzen delarik; Mariblanca ospetsua, gaur egun Takoneran dagoena; Kontseiluko Plazan dagoen Neptunoren iturria, garai hartan Takoneran kokatuta zegoena; beste bat Nafarreriako Plazatxoan; Fruta Plazan, gaur egun Recoletas Plazan dagoena; eta azkenik, beste bat Kontseiluko Plazan -aztarnek Gendulain kondearen jauregia apaintzen dute-. Nafarroako Museoak Leandro Fernandez de Moratini egindako erretratu paregabea gordetzen du.