Toponimoak

Nafarroa Beherea. Historia

1564an, sinodo kalbinista bat egin zen Pauen, eta, besteak beste, Euskal Herrian Itun Berria euskarara itzultzea erabaki zen. Lan hau egiteko aukeratu duten pertsona Joannes de Leizarraga apaiza da, lau ministro protestanteren batzordearekin batera. Iesus Christek gure Javnaren Testamentv Berria, Abc edo Christinoen instructianea eta Calendrera Arroxelan agertu ziren 1571n. Bitxiena zera da: Leizarragak, proselitisten kezkez gain, hizkuntzalaritza ere izan zuela, eta esan daiteke hizkuntza bateratzeaz kezkatutako lehen euskal literatoetako bat izan zela, Heuskalduney hitzaurrean frogatzen duen bezala. Juan de Cheverry, Rive edo "le petit basque" en ere deitua, Saint-Palaisera bidali zuten 1562an, Tartasekin batera, erlijio berritua euskaraz predikatzeko. 1568an ihes egin behar izan zuen Luxe jaunaren tropa katolikoen aurrean. Geroxeago, erreginak Tardetseko ministro kalbinista bat ezarri zuen Ostabaten.

Leizarragak bere itzulpen nagusian Testamentu Berria aipatzen du, eta hainbat nafar -a lanean adoretu zituzten, besteak beste, Antonio de Gramont, Belzunze eta Méharin jauntxoak eta abar. Martín de Vizcayk dio lau noble bakarrik bihurtu zirela kalbinismo. Labastide-Clairencen, non Leizarraga kultura kalbinistaren ministro baitzen 1567az geroztik, tolerantzia nagusitu zen, eta erritu katolikoaren eta erreformatuaren arabera egin ziren ofizioak bere elizan. Baina kalbinismoa ez zen zabaldu Nafarroa Behereko herrian, eta noizbehinka eta ez oso modu iraunkorrean egin zen, Zuberoan gertatu ez bezala. Béarn-en zeremonia erabakigarria izan zen, Frantziak eta Espainiak gainerako euskal lurraldeetan izan zuten eragina bezalaxe. Kontuan hartu behar da, halaber, Euskal Herriko bando-banaketa zaharra, edozein desadostasun zela medio "balea nork baino gehiago", gerra zibilaren ernamuina. Baina, hala ere, eta ondorengo jazarpen gogorrak gorabehera, Leizarragaren bi dozena ale oso ondo gorde dira gaur egun arte.

Nafarroa Behereko ohiturazko legeak, esan bezala, 1608ko martxoaren 14an Enrike iii.ak (Frantziako IV) emandako agindu baten bidez kodetu ziren. Batzorde hori Auguste Gallard-ek osatu zuen, Estatuetako 4 ordezkarik aholkatuta: Baionako Gotzaina Kleroak, Echauz jauna Nobleziako Nobleziako Jaunak. Navarre Defa-Ports avec'estil et aranzel dedit Royaume du izenburua Fors et Costumat deu Royaume. Orthezen argitaratu ziren, askoz geroago (1645). Berritasun nagusia, nafarrek berehala talka egin zuena, zuzenbide publikoari buruzko legerik eza izan zen, eta horrek askatasun handia ematen zion erregeari.

Enrike iii.ak aurretik beste bilduma bat egin zuen, bere baimenik gabe egina zela aitzakiatzat hartuta, baina Estatuek ez zuten onartu ohiturei leial eta leial ez zitzaien idazketa. Luis xiii.ak (1611ko apirila) protesta guztiei aurre egin zien. Idazkera honetako I. artikuluan, Kantzelaritzak 1622ra arte erregistratu ez zuena, foruen zin egite errealari dagokion zatia kentzen da. Formula hori monarka berberek ikusi zuten eta Estatuek baztertu egin zuten. Style edo Aranzel ere argitaratzen da, erresumako kantzelaritzako araudia, 1607koa eta 1632an erreformatu zena. Hala ere, aurrez azaldutako arrazoiengatik, eta subiranoak erreguarekiko eta bere erakundeekiko duen betebeharra anbiguoa edo daturik ez izateagatik, foru-kode hori ez da nahikoa, eta, espero izatekoa zen bezala, Estatuko botere publikoak gero eta gehiago sartzen dira 1620tik aurrera.

Nafarroako edo Nafarroako Seigarren Merindadeko Oroitidazki batean, Iruñeko Gorteetako Beheitian, 1685eko urtarrilaren 8an, herrietako diputatuen botereen azterketari, estatuetako lehendakarien zin egiteari eta abarri buruzko informazioa eskatzen da. Urtebete geroago, 1686ko azaroaren 8an, estatuek eskaera bera egin zuten "beren artxiboetako eskubideak eta askatasunak ezagutzeko" eskatuz, eta Behe Nafarroa Behereko kezka berretsi zuten, zuzenbide publikoko legerik ez zegoelako. Beren eskaeran diote

"lege hauetatik, ideia arin batzuk besterik ezin ditugu izan... eta hortik sortzen da gure eskubideen ziurgabetasun tristean bizitzea. Izan ere, eskubide horien gainean abantaila bat daukagu: ezer ez jakitea eta haietan gordetzea. Izan ere, zuen aldetik, Erresumako basailu guztiek hiriko artxiboetan dituzten titulu komunak izanik, ezagutzen ez ditugun askatasunak dauzkazue, eta horietako argiren bat izan nahi izanez gero, gure inbidikoa bidali dizuegu. ""

1752an, oraindik ere, Iruñeko matrize naturalari aholkularitza eskatzen zitzaion.

Fenomeno periodikoa, Europako gizartea krisian dagoen une bakoitzean azaleratzen den fenomenoa, sorginkeria Nafarroa Beherean agertzen da oso goiz, agian Euskal Herriko goiztiarrena. 1329. urtean, Arnaud Sanz de Achak, Labastide-Clairenceko ordezkariak, enboskada bat egin zion leprosa pobre bati, Joanari, nigromantea leporatu eta haurtxoetan ulertuta. Horretarako, 17 gizon armaturi eta inguruko gizonezkoari erabiltzen zaie. Handik gutxira, bost emakume hil ziren Bastidan: Juana la leprosa, Peyrona de Posac, Dominica de Burban, Arnauda de Bose eta Juana Fillola. 1450eko urriaren 7an Mixeko gortean, Garriseko gazteluaren aurrean, Ostabarreteko baionarengatik sorginkeria-praktikak leporatu zizkioten emakume bat epaitu zuten.

Ostabarreteko 16 diputatuk egiten duten galdeketan, emakumea errudun deklaratzen da eta egin dituen ekintzak kontatzen ditu, eta heriotza-zigorra ezartzen diote. Baina badirudi berragerraldi orokorra izan zela Enrike iii.aren garaian (Frantziako IV. mendea) erresuma hiltzen duten gerra erlijiosoen aldi luzean. Mixen ere hasten da, eta haren prokuradoreek idazki bat bidaltzen diote estatuetako presidenteari zabarkeriagatik magistratuei eta hainbat konjuru eta maltzur egiten dituzten sorgin eta igarleen herrialdea inbaditzen uzteagatik, bereziki "lapurretak egiteko gaizkia" delakoari. Amendeuixen agertu zen "gaitz" hori, eta han hainbat azti sartu ziren. Mixeren gainerakoetan, gizon eta emakume gehiago atxilotu zituzten, sortilegiez eta uztak hondatzeaz akusatuta.

Arnaud de Foixek prokuradore nagusiari akusatuen aurka egiteko agindu zion, 1587ko ekainaren 27an. 1594an, baxenabarroko haran guztiak dira ia protesta egiten dutenak; irailaren 12an, Mixe, Arberoa, Ostabarret, Irissarry, Ossès, Baigorry eta Labastide-Clairenceko prokuradoreek kexa bat aurkeztu zieten Estatuei, "sorginak eta zorte-sortzaileak" itsasaldiagatik. Aurrera begira, gizon onak eskatu zituen, Hainbat auziren ondoren, estatuek proposamena onartu dute (Saint-Palais, 1594ko irailaren 15a). Labeko sorgin-prozesuan. 1609 Nafarroa Behereko herri askok lagundu zuten belagileen jazarpenean. Labastide-Clairencen, 1647ko urtarrilaren 6an, batzar orokor batek 1.800 librako jesapen bat bozkatu zuen, eta bi sindiko izendatu ziren bost emakumeren eta magia-praktikengatik kartzelaratutako gizon baten aurka hasitako eginbideei jarraitzeko. Akitaniako jesuiten probintziak klementzia gomendatuz bidalitako bi jesuita euskaldunek 1614an saiatu zuten bakegintza alferrikakoa izan zen.

Haranen hondora soil-soilik mugatutako labore bati artzaintza ekoizteko modua gainjartzen zaio beste guztien gainetik, herrilur ugariren gozamen mugagabearekin. Hori dela eta, bi Nafarroen arteko harremanak larre-lurrek mugako etengabeko liskarrekin areagotzen dira, erresumaren zatiketatik hasita. Goierriko haranak -Baztan, Erro, Aezkoa, Valcarlos, Ronkal eta Zaraitzu- lehian dabiltza batetik, eta baxenabarroak -Baigorry, Mixe, Cize- eta baita zuberotarrak ere. Gorabehera horien ondorioz, 1610. urtean, Baigorrin sartze bat izan zen; zenbait borda erre ziren. Handik hiru urtera, Baionako gotzaina, Bertrand de Echauz, kide zuen batzorde batek araudi bat egin zuen, eta akordio bat sinatu zen Arnéguyn.

Hala ere, Pirinioetako Itunak erregelamendu hori berretsi zuen arren, Baigorriko eta Erroko haranen artean izaten jarraituko dute gertakariek. XVII. eta XVIII. mendeetan Baigorritik datozen artzainek artzaintzarako lur hauek kolonizatu zituzten. Baxenabarroak arriero eta merkatari gisa nabarmentzen ziren mende honetan. Diruzainak Iruñeko Comptos Atalari 1604an aurkeztutako kontuen arabera, badakigu artilea eta astoak zirela merkataritzaren artikulu nagusia, Frantzia eta Gipuzkoarako.

Bertako produktuak -sokak, larruzko gaiak - eta hexagonoaren gainontzekoak-, botoiak, goarnizioak, barrenak, almuazak, lanigorda, artilezko artilea, soka, burdinazko txufletak, sarrailak, burdinazko koilarak eta abar saltzen zituzten biarnesek ere trafikatzen zuten. Ikusten denez, bigarren mailako merkatariak dira, landa-eremuan erabat ainguratuak, Hernani, Otsagabia, Vera, Tutera, Lizarra, Iruñea, Uztarrotz, Izaba eta Gardeko aduana hurbiletan babestuta, besteak beste. Bizitza gogorra da; erlijio-gerrek ekonomian duten arrastoa gainditzeko zaila den trauma bat izango da, 30 urteko europar gerraren ondorioek larriagotzen dutena (1618-1648).

(1610-1660). Nafarroa Behereko subiranotasuna galtzean bi mugarri daude: 1620 eta 1789. Ez dago Enrique eta bere lehen erreinua, Luis xiii.a, lotzen zituen lokarri sentimentalik, haren eta bere bigarren emaztearen (María de Médicis) semeak, Nafarroa elkartuko du eta Béarn-aren bilera Frantziako koroari egingo dio. Nafarroako batasuna prestatzeko lanetan, erresuma zaharreko herritarren arteko oposizio estua sortu zen. Protesten artean, 1617ko urtarrilaren 20an Saint-Palaisen datatutako opuskulua nabarmentzen da, Responce d'un gentilhomme navarroisá la lettre d'un seigneur de sur l'unión du royaume de Navarre et souverainé de Béarná la couronne de France se que se en el que se.

Béarn, bestalde, Frantziako erregearen kontra dago erabat asaldatuta, zeren erregeak errestaurazio katolikoa ordezkatzen baitzuen; 1617ko iraileko ediktuaren bidez, kalvinistak behartuta zeuden eliza konfiskatu zuten ondasunak itzultzera. Horrek, espiritu independentistari batuta, Béarn Borboien zentralizazioaren aurka jarri zuen hasieratik. Béarneko estatuek ez dute ediktua erregistratu nahi, erregearen komisarioa ebatsi egin dute... Luis gazteak atzera egin behar izan zuen, baina 1620an benetako armadak bearnes gune berrira jo zuen. Ezustean, Navarrenx hartu zuen, eta Kontseiluak ediktu bat erregistratu behar izan zuen (urria), Nafarroako erresuma eta Béarn, Andorra eta Donnezango subiranotasunak Frantziarekin batzen zituena. Eskualde horien egoera estrategikoa, Enrike iv.aren nahia, Nafarroa Beherea "itzultzeko" arriskua, Nafarroan lege salikorik ez dagoelako... aipatzen dira batasunerako. Loturaren formulak hau zehazten zuen:

sans déroger aux fors, franchises, libertés, pribileges et droits appartenant aux istrs dudit royaume de Navarre et Béarn, que nous voulons leure inviolablement et entretenus

hau da, "Nafarroako erreinu horretako eta Bearneko herrialdeetako herritarren foruak, frankiziak, askatasunak, pribilegioak eta eskubideak indargabetu gabe, Guk nahi dugu ezinbestean gorde eta mantentzea".

Nafarroa Behereko estatuek ez zuten ediktu honetara pasa (azaroa), nahiz eta protestak, uler daitekeen bezala, ez zuen ezertarako balio izan. Foru horiek 1789 arte mantendu behar ziren; Nafarroako erregeen titulua monarka frantsesek izan zuten 1830 arte, errepublikaren parentesi iraultzailearen ondoren. Estatuek etengabe egiten diote protesta Frantziara sartzeari, eta haren formulazio teorikoa 1673ko eztabaida honetan laburbil daiteke:

Les royaumes de France et de Navarre sont divers, différents et indépendants l'autre. Baina ez da gauza bera gertatzen, eta ez da hala izaten.

Nafarren erregeari omenaldi publikoa egin aurretik, Foruen zin egiteko formula gorde da, nahiz eta batzuetan zeremonia atzeratu egiten den Pariserako bidaiaren gastuak saihesteko eta erregearen bidaiaren bat aprobetxatzen den, Luis xiv.ak Lapurdira egiten duen bezala. Esan daiteke, 1620tik aurrera, Nafarroako Estatuen zortea botata dagoela; monarkek Foruak babestu eta ez estutzeko aukera ematen zuen Nafarroako formula zaharra Europako absolutismoaren aurka dago, eta borroka horretan Estatuek gero eta askatasun mugatuagoak defendatzen dituzte.

Nafarroako Txantzelaritza, Saint-Palaisen, erresumaren subiranotasunaren egoitzan kokatua, 1620ko menpekoak Béarneko Kontseilu Subiranoari batu zion. Baxenabarroek erregeari eskatu zioten nafarrek epaileek epaitu ahal izateko duten eskubide sekularra, biarnes eta protestanteekiko aldea, Paun prozesuetarako interpreteak aurkitzeko zailtasuna, euskaraz, etab. Luis xiii.ak, neurri batean, baimena eman zien Nafarroako Kantzelaritzako funtzionarioei Saint-Palaisen justizia egiten jarraitzeko (1622ko ekainaren 30a). Baina ez Behe Hegoaldeko enbaxadek -Belzunceko eta Arouniko jaunen bisita, urdaiazpiko-sorta bat Ebetara bidaltzea- ezin izan zuten hurrengo urrats zentralizatzailea egin: bi justizien behin betiko lotura-ediktua (1624ko ekaina), baxenabarra eta biarnesa.

Nafarroako Kantzelaritzaren eta Bearneko Kontseilu Subiranoaren bat-egitearen ondorioz sortutako erakundeak Nafarroako Parlamentuaren izen deferentziala jaso zuen, Zuberoako justizia batu zitzaion eta egoitza Pauen izan zuen. Txantzelaritzako ohiko hizkuntza, gaskoia, frantsesak ordezkatu zuen. Behe-nafarreraren subiranotasunaren mutilazio hori garrantzitsuagoa izan zen, Estatuen ikuspegitik, Frantzian sartzea baino, botere publikoen galera nabarmena baitzen, monarkia frantsesa errespetatuko zuela agindu baitzuen. Baliabide urrietako nafarrak arintzeko, Satnt-Palais Nafarroako Parlamentuaren mendeko seneskalia buru bihurtu zen (1639ko uztaila). Hemendik aurrera, Nafarroa Beherearen historia probintzialismoz lotzen da, eta 1789ko abuztuaren 4ko gaueko gertaerek behin betiko zigorra ezarriko diote.

Frantziarekin bat eginda (1620), desagertu beharreko Errege Etxea zegoen, baina 1632an zegoen artean, urte horretan lehengo funtzionarioei soldatak eta kalte-ordainak ordaintzen jarraitzen baitzuen.

Absolutismo frantsesak behin betiko arrakasta izan zuen Richelieu-ren gobernuan (1624-1642), baina, hala ere, Luis xiv.aren erregealdian agerian jarri zen Nafarroako politikarien atsekabea, indar handiagoz, 1685-1686 urteetako etengabeko iraultzara iritsi arte. Luis xiv.ak 1660an zin egin zuen Nafarroa Behereko Foruak (Donibane Lohizune); monarka horretatik aurrera, zina ez da erabiliko, erregearen betebeharra isilduko da eta herritarren leialtasun-betebeharrak azpimarratuko dira. Horrek ez du esan nahi parte hartzeko modu oro erreprimitua denik; Nafarroako agintarien erresistentziari eta mesfidantzari askotan uztartzen zaio benetako politika bat, eta, horri esker, erregealdiaren lehen zatian, bizimodu zahar eta berrien arteko bateraezintasunak ez du izaera gatazkatsu nabarmenik hartzen. Baina 1685ean zergen gorakadak, batez ere gabelak eta tabakoaren gaineko zergak, matxinadekin egiten du topo Estatuko lurralde osoan, Nafarroan barne. Aurten bertan, Saint-Le-Vieux elkarteko emakumeak tumuluz agertzen dira. Cize bailaran protesta egiten du, Aincille gatzagak (haranekoak) Estatuari anexionatzeko benetako asmoagatik.

Tumultoak handiak dira, batez ere Portuko Donibanen; horren ondorioz, bi burualde eraitsi eta beste bi erbesteratu egiten dira. Horretara iritsita, Parisek amore eman zuen, baina behe-nafarreraren artean autoritarismoak eta fiskalizazio absolutistak gogortu egin dute erresuma galtzetik hainbeste bereizten dituen zuntz independentista zaharra. Nafarroa Garaiko Austria espainiarren erregimenari ere begiratzen zaio, inbidiarekin. 1685eko urtarrilaren 8an

Nafarroako Seigarren Merindadeko edo Nafarroako Behe Merindadeko Memoriala, Iruñeko Gorteei Nafarroako Gobernuak herrietako diputatuen botereen azterketari buruz, haien zina eta Besoetako lehendakariek hitz egiteko duten moduari buruz ikusten zutenaren lekukotza eskatuz. Hala ere, merindadeak Nafarroako Gobernuak Gorteetan egindako Borrokak zituen lege, erabilera eta ohitura berak zituela zin eginez.

1686an (azaroaren 8an) Nafarroa Behereko Gorteek Altako Foru Aldundiari idazten dioten gutuna monarkia eta pidien batean garai batean izan zuten lotura aipatuz, eta artxiboek zituzten eskubide eta askatasunei buruzko berriak emanez, kezka handia sortzen da, Nafarroa Behereko San Juan de Pie de Puerto auzoaren betearazpen bikoitzaren ondoren. Pirinioen Itunak (1659) Frantzia, Espainia eta auzotar boteretsuak elkarrengana hurbildu zituen; Luis xiv.ak betiko uko egin zion Alta Nafarroaren aldarrikapenari, Herbehereetan abantailen truke Baja eskaini ondoren. Felipe de Anjou 1713 Espainiako tronura etortzeak ez ditu jokoan Aldudesen auzian Behe Haranetako interesak. 1691n Comptos Errealen Ganbera Nafarroako Parlamentuan sartu zen, egoitza Pauen zuela.

Monarkia absolutuko funtzionario batek, Le Bret intendenteak, euskal txoko txiki horren ikuspegia eskaintzen digu, argien mendea zabaltzean. Le Bret intendentea, Nafarroari eta Béarni buruzko memorietan (1700), ezin da desusatzaileagoa izan, Behe Haraneko herrien egoera honela laburtzen duenean:

"Nafarroan ez dago bidaiarien arreta merezi duen ezer. Hiriburua, San Juan de Pie de Puerto, erabat suntsitutako herria da, eta 80 eta 90 etxe arteko kale bakarra du... Saint-Palais etxeak kale bat besterik ez du eta antzeko etxe kopuru baten inguruan; seneskalia biltzen den eta alkateek eta epaimahaikideek beren jurisdikzioa duten tokiari gaztelua deitzen diote, arrazoia jakin gabe, eta eraikinaren fisionomiak, etxe partikular baten antza duenak, ezin du asmatu. Garris herria beste biak baino txikiagoa da oraindik; bertan gaztelu zahar bat dago, Nafarroako erregeena izan zena eta haren sorrera ez da ezagutzen. Labastide-Clairence hiribildua Garris baino handixeagoa da, eta Larceveaurena, Ostabarreten, etxe gutxi batzuetara mugatzen da, nahiz eta beste garai batzuetan Nafarroako erregeen bizileku izan".

80 0 90 etxeko kale horretan, San Juan de Pie de Puerton, humanitateen irakaskuntza ematen duen eskolaniak funtzionatzen du. 1787ko memoria batek, bestalde, 87 urtean aldaketarik izan ez balitz bezala deskribatuko digu eskualdea:

"herrialde menditsua, merkataritzarik gabea, ia manufakturarik gabea, gutxi ekoizten eta kontsumitzen... Pirinioetako txoko txikia, oso pobrea eta ia antzua".

Azken kalifikatzailea ahal den neurrian zergak saihesteko erabiltzen den arren, ezin da zalantzan jarri Nafarroa Beherea, XVIII. mendearen amaieran, errendimendu eskaseko lurralde bat dela, artzain-ekoizpena oraindik ere nagusi dela nekazaritzaren gainean, eta kobre eta burdina erauzteko bost edo sei zentro - Miéguy-ko burdinola, Cize-n, Bidarray Scon-en, Baixe-n Burdinolarik garrantzitsuena Baigorrykoa zen —kilometro bat inguru biltegi, galeria, garbitegi, galdategi eta abarretatik, ibiaren ertzean—, eta zilarra eta burdina ematen zituen, baina batez ere kobrea. Mende horretan sartzen dira basoak, larreak eta, oro har, herrilurrak.

"Araudi zaharren aplikazioak eta epaimahaien administrazioak denbora luzez lortu zuten basoak eta larreak babestea eta ezinbesteko harmoniari eustea. Baina garai batetik aurrera, ezin izan zitzaion eutsi faktore berrien bultzadari: XVIII. mendearen bigarren erditik aurrera, itsas armadaren beharrak, Colbertek burdinaren eta artilearen industriei emandako pizgarriek kitzikatutako interes pribatuak; azken batean, gero eta lur gehiago eskatzen zuen populazioa handitzeak, gero eta sastrakak kendu eta laborantza jartzeko, basoak babestea bermatzen zuten ohiko neurriak sartu zituen. Izan ere, artzaintza- eta mendi-ohiturek, basoak suntsitzearen arrazoi nagusia izan ez arren, basoa suntsitzeko eta husteko lanak konpontzea eragotzi zioten naturari".

(Navarre bere XVIII. mendeko vallée bat, Etchev–Ainhnart: "E. Yakintza", 1947).

Herrilurrak oraindik ugariak dira, batez ere Baigorrin eta Ossesen, baina nekazaritzako produkzio moduak aurrera egin ahala, interes pribatuak zelaiak ixten ditu... Komunikazioei dagokienez, Luis xiv.aren eta xv.aren erregealdietakoak dira herrialde txikia San Juan de Pie de Puertoraino gurutzatzen duten lehen errepide edo ibilbide errealak, XVII. mendeko azken hamarkadetan Vaubanek gotortua zena. Luis xv.ak, erregealdiaren hasieran, zubi eta bideen zerbitzu bat sortu zuen. Zerbitzu horren eskulana errege-etxe zaharrak ematen du, eta zerbitzu hori derrigorrezkoa da auzotar guztientzat, bide berria pasatzen den herritik hurbil.

Jakina, hori herrigunetik gutxi aldentzen bada ere, herritarrek erregearen alde lan egiteari utziko diote, eta hortik dator "bideen auzia", monarkiako funtzionario modernoak eta foruak ureztatutako komunitate zaharrak auzitan jarri zituena. Nafarroa Beherean, Baigorriko harana da betebeharra ezkutatzen gehien oztopatzen duena. Auchen orokortasunak, Iparraldeko Nafarroa barne, bi errepide garrantzitsu eraikitzea proiektatu zuen XVIII. mendearen amaieran: Lapurdikoa, Mendatetik Baionara zihoana Hasparren eta Béarnetik, San Juanetik Saint-Palaisera, Zuberoa eta Béarnera. San Juanetik, zati komun batek Arnéguy irabaziko luke. Baigorryk 1783tik 1788ra Koroarekin auzia egin zuen eta azkenean galdu egin zuen. Iraultzaren bezperan, bada, herrialdea pobretuta dago, basoak eskortuta, herrilurrak murriztuta, benetako ordezkariekin izandako auziengatik eta zerga gero eta handiagoengatik zorpetuta. Gizartearen atsekabea nabaria da; herrialdeko herri nagusietan, emakumeak bizitzaren garestiagatik agertzen dira behin eta berriz, eta indar publikoak San Juan de Pie de Puerton eragindako 1748ko manifestazioa nabarmentzen da. Zenbait karguren etorrerak, elizako hamarrenak, gestioen ordainak, haranetako epaimahaien soldatek itzal astuna eragiten diete nekazariei, eta itzal hori intendentearen isunei eta estatuen ezarpenei gainjartzen zaie. Baina hiru gertaera nagusi izango dira, hesitu horietan giroa Iraultzara prestatuko dutenak eta behe-nafarrera garai hobe eta bidezkoago batean zain utziko dutenak: Baigorryren prozesua (1783-1784), Elizondoko Ituna (1785) eta 1787-1788ko Parlamentuen Krisia.

Bernard de Echauz Baigorriko bizkondearen eta Jean de Harismendy Baigorriko burgesaren arteko borrokak oihartzun handia izan zuen Nafarroa Beherean, tradizio alodialez harro baitzegoen. Harismendyk modu nabarmenean ehizatu du Etxuz gazteluaren inguruan; bizkondeak armak garraiatzea, plebeia ehizatzeko debekua haustea eta, azken batean, eraso-saiakera leporatu dio. Gero, Etxuzek eskubide feudal zaharrak, anakronikoak, askatzen ditu, hala nola, erroldaz gain, bi gorbe. Harismendy felón eta abar deklaratzen ditu.

Kontuan hartuta prozesua Frantzian 1760 eta 1789 artean gertatzen den jauntxo-erreakzio argiaren esparruan gertatzen dela, ez da harritzekoa arrazoia berehala politizatzea uneko gorabehera politikoen berri zuten abokatuen eskuetan. Burgesari buruzko subiranotasunaren froga gisa, Echauzek honako hauek aipatzen ditu: liéveak, 1700eko ikerketa, bizkondearen errenta-adierazpenak, bi kontratu -bata 1655ekoa eta bestea 1746koa -, bizkondearen amak egindako eta 1770ean berretsitako feudo-zerrenda bat...

Zoritxarrez, epaia ez da ezagutzen, baina ez dago zalantzarik erresonantzia sakona izan zuela, ez bakarrik Nafarroan, baita Pirinioetako Frantzia osoan ere, nagusitasun alobal handikoa.

Estatu-arbitrariotasun gutxik eragin dute baxenabarroen artean Nafarroako bi artzainen arteko liskarrek sortutako hitzarmen honen sinadurak baino desadostasun handiagoa. Gogora dezagun oraindik ez zuela belaunaldi bat egiten Baigorriko 1.000 gizonek, fusil, aizkora, makila eta makilez armatuta, Orreagako eta Burgeteko usategiak hainbat herrikide zauritu zituztela. Baina liskarrak lurra ezagutzen zuten jendeak konpontzen zituen. Oraingo honetan, Aldudes bailara Ornano Lerrotik abiatzen da, bi zatitan: bata Erroibarren eta bestea Baigorrin, interesdunen iritzia kontuan hartu gabe. Estatu frantziarraren eta espainiarraren arteko harmonia onaren emakida izan zen.

Euskal Herrian elementu berri, moderno bat agertu zen, erabileren eta ohituren munduan: muga. Bi Nafarroen arteko larre zatiezin tradizionalen (fazerien) instituzioa ezabatu zen. Fazeriak indargabetu ziren, Ondarrolle eta burdin meatzea Espainiara eraman ziren, Aldudes banatu zen... Baigorriko protesta aho batekoa eta zaratatsua izan zen. Haraneko diputatuak kartzelan sartu zituzten. Erregeak tratatua indarrean jartzea atzeratu behar izan zuen 1787 arte. Gero, Iraultzaren ozeanoan galdu zen... 1787ko maiatzaren 14an, ibarreko idazkariak erregearen hitzaldia azaldu zuen euskaraz Notables-en Batzarrean (1787-iv-23). Hori da Baigorriko Gorte Nagusiko aktetan jaso daitekeen Frantziako egoera orokorraren aipamen bakarra. Gainerakoa Aldudes, Harismendy eta Legebiltzarra da.

1787. eta 1788. urteen artean, krisi larria hasi zen estatu frantseseko parlamentuen eta gobernu zentralaren artean. Iraultza baino urtebete lehenago, Nafarroako Parlamentua, egoitza Pauen duena, matxinatu egin zen 1620ko mozketaren ondoren artean zeuden eskubide zaharrak galtzeko mehatxuaren aurrean. Bitxia da ikustea nola, baxu ilustratuen ahoan, protesta tradizionalak errodaje rusoniarrarekin nahasten diren:

Hommes peu instruits désignent sous les nombre vulgaire de coutumes est le plus authentique des droits de ce pays. C'est renouvellement de son contratas social originate avec les stipulations également obligatoires de la nation assemblée d'une part, du prince de l'autre...

Gizarte-maila guztietako nafar eta biarnesek Parlamentuari babesa ematen diote protesta bortitzean, 1788ko maiatzaren 8ko errege-ediktuetara joatera behartu baitute.

Parlamentua ordena errealean ixten da. Béarn osoko mendizaleak Pauera joan ziren orduan (ekainaren 19an), Legebiltzarra berriz ireki, okupatu, legislan, etab. Nafarrek ez dute jada modu irekian obeditzen. Nafarroa Beherean, asaldura handia izan arren, ez du zerga gehiago ordaindu nahi 1788tik. 1789tik aurrera, zerga guztiak. Azkenean, parlamentariek diktaminatu dute zerga bat ere ezin dela ezarri edo handitu Nafarroan, erreinu honetako estatuen baimenik eta onespenik gabe, haiek baitira zergen gainean eztabaidatzeko eta haiek onartzeko legezko izaera duten bakarrak. Navarreko Trés-humbles et trés-respectueuses Remontrances adressées au Roi par le Parlement batzuk ere bidali dituzte. Nafarroako Luis V.ak (Frantziako XVI. mendea) Estatu Orokorren deialdia egin zuen.