Udalak

Bilbo. XIX. mendeko hirigintza XXI. mendearen hasieran

Bigarren proiektua 1900 inguruan prest zegoen. Baina ikusita Udalak 1898ko mugetara itzultzea erabaki zuen. Gehiegizko eskumenik nahi ez zuten planetan sartutakoen presioagatik edo Udalak ez zuelako gehiegi bereizi nahi urbanizatzeko gaitasuna; kontua da mugarik laburrenak arrakasta izan zuela. Baina Herri Lanen irizpenak, Madrildik plan guztiak kontrolatzen zituenak, ekimena baliogabetu zuen. Batetik, muga zabalenak finkatzeko agindu zuen, eta, bestetik, lehiaketa publiko bat egin behar zela legezkoa izan zedin. Horrela, Epaltzaren bi planak ez ziren paperetik pasatu. Hala ere, Epaltzak datu garrantzitsua eman zuen. 1897an, Alzolak 1924rako kalkulatu zituen 74.000 bizilagunengana iritsi zen biztanleria, eta haren zabalgunea ez zen erdira ere iritsi.

Plan berriak 76 hektareako azalera okupatuko zuen, eta, Alzolaren planeko 158ei gehituta, 234 hektareakoa zen, Amado de Lázarok kalkulatutakotik oso gertu. 1903an lehiaketa deitu zen. Pedro Guimónek eta Ricardo Bastidak osatutako taldeak Federico Ugalderi aurre egin zioten. Bi planak erabat desberdinak ziren planteamenduetatik. Ugaldek etxesail itxian jartzen zuen arreta eta bere proiektua diseinatzen zuen aprobetxamenduaren definizio xehatutik abiatuta, puntu horretan ahalik eta etekin handiena ateratzen saiatuz. Guimon eta Bastida zirkulazio-eskema ona ezartzeko beharretik abiatu ziren, eta sagarrondoen forma lurraren irregulartasunetara egokitu beharra zegoen, bilbe erradialen bidez. Ondorioz, eraikigarritasuna ahuldu egiten zen eta hirigintzako aprobetxamendua txikiagoa zen. Lehiaketako epaimahaiak saria Guimon eta Bastidari eman bazien ere, Udalbatzak erabakia aldatu eta Ugaldeko planarekin geratu zen. Baina Bastidak frogatuta zuen ia Arkitektura Eskolatik atera berria zela Alemaniako hirigintzaren zirkulazio-teoriak ezagutzen zituela, eta zabaltzearen ideiatik ateratzen saiatzen zela; ideia hori merkatuaren erregulazio huts bihurtu zen, eta ez zen gelditu hiria horrela eraikitzeak sortuko zituen arazoak kontuan hartzen.

Ugalderen plana indarrean sartu zen, baina ez zuen eraikuntza motelaren arazoa konpondu. 1920ko hamarkadan, zabaltze-lehiaketa egin eta ia hogei urtera, eraikitakoa Eliptika plazaraino bakarrik iristea lortu zuen. 1876ko Planaren bigarren erdia eta 1904ko azalera osoa, Ugalderen kontura, zelai eta baratzez josia zegoen. Beste behin ere, eskaintzan lurzoru-poltsa handi bat sartzeak ez zuen zabalgunearen eraikuntza bizkortu, ezta lurzoruaren prezioa jaitsi ere. Hala ere, Bilbon inoiz baino intentsitate handiagoa zuen udal mugapea zabaltzeko eta itsasadarrean zehar urbanizaziorako lurzorua arautzen jarraitzeko beharrari buruzko eztabaidak. San Antondik Abrara doan eskualdeko Bilbo aukera politikoa zen hiriburuaren eta inguruko elizateen arteko borrokarako. Errepublikanoek eta sozialistek anexio-politika bilatzen bazuten, nazionalistek eta haien inguruneak lehentasuna zuten eragindako elizateen independentzia juridikoa eta nortasuna zaintzea. Bi taldeek eskualdean hausnarketa egiteko beharra zuten. Hori zela eta, etorkizuneko Bilbok itsasadarrean zehar zabaldu eta elementu egituratzaile gisa aprobetxatu behar zuen. Baina ez litzateke gauza bera izango anexioen metodoarekin eta udalerri independenteen mankomunitate baten eraketarekin.

Testuinguru horretan, Foru Aldundiak, atxikimenduei aurre eginez, Ricardo Bastidari eskatu zion "Bilboko eta inguruko herrien arteko loturen plana". Bastida udal arkitektoa zen Eraikuntza Zibilen atalean, baina hirigintzaren arloan ospe handia lortu zuen. Gainera, berari gauza bera ematen zion anexioa edo mankomunitatea erabiltzeak, eta horrek aholkulari baliagarria bihurtzen zuen bi taldeentzat. Bere Loturen Plana Eskualde Planaren forma ezkutua zen.

Foru Aldundiak errepideen arloan dituen eskumenetan oinarrituta, eta etorkizunean hirigintza-garapen jasangarria eta gobernagarria ahalbidetuko zuen zirkulazio-eskeleto bat definitzea funtsezkoa zela oinarritzat hartuta, jurisdikzioen eztabaida gainditu zezakeen. Baina dena ez zen errepide-plan batean geratzen. Nahikoa zen dokumentu grafiko batean lehen aldiz zonaka edo zonifikazioka erabilerak esleitzea. Hau da, eremu egokiagoak bereizten zituen industriarako, bizitegirako edo aisialdirako. Jakina, une hartan indarrean zegoen antolamendu juridikoak, 1892ko Zabalguneko Lege Bereziak, ez zuen zonifikatzeko aukerarik ematen, jabe bati erabilera jakin bat ezartzeak jabetza-eskubidearen edukia murriztea esan nahi baitzuen. Legez ezin ziren erabilerak planetik definitu. Non eraikiko zen eta non ez esan zitekeen. Baina, hortik, lurzoru horren jaberik gabe erabakitzera iritsi zen han zer eraikiko zen, etxebizitzak edo industria-nabeak edo parkeak, mundu bat tarteko ote zen. Jabetza liberaleko eta hemeretzigarren mendeko eskubideak indar gehiegi zuen murrizketak onartzeko.

Bastidak bazekien, batez ere 1921eko Londresko Hirigintza Kongresura joan ondoren, hirigintza-lege berri bat aldarrikatzen ez zen bitartean, ezarritako zonifikazioa mugatuta egongo zela. Hala ere, ideia bikaina izan zuen. Bai Foru Aldundiak errepideen arloan hirigintza-plan bat estaltzeko duen eskumenean oinarritzen jakiteak, bai eskualde-ikuspegiaren argitasunak, bai proposatzen zuen zonifikazioaren zentzuzko argitasunak, 1923an aurkeztutako plana funtsezko erreferentzia bihurtu zuten etorkizuneko Bilborako. Gainera, behin betiko sartu zuen Asua haranerako sarbidea etorkizuneko Bilbo metropolitarrerako lurzoruaren erreserba gisa. Ideia hori berria ez izan arren, dokumentu grafiko batean benetako aukera gisa formalizatzen zen lehen aldia zen. Deustu, Begoña eta Erandioren zati bat 1925ean anexionatuta, eztabaida amaitu egiten zen. Bilboko Udalak lehiaketa baterako deia egin zezakeen Aldundiaren menpe egon gabe. Hala ere, Bastidako plana errespetatu egin zen, eta parte-hartzaileei eman zitzaien aldez aurreko informazioan sartu zen, lurralde-antolamenduko erreferentzia gisa, eta harekin izan behar zuten. Hala, nolabaiteko indarra izatea lortu zuen.

Baina hiri-hedapena ez zen hirigintzako kezka bakarra. 1895ean Herri Handien Erreforma eta Saneamenduari buruzko Legea aldarrikatu zenetik, Hirigune Zaharretan lan egiteko aukera, kaleak zabaltzeko eraikinak eraitsiz, negozio erakargarria bihurtu zen hiri batzuetan. Bilbon baziren proposamen batzuk, baina garrantzitsuena Secundino Zuazok eta Manuel Cristobal Mañasek 1921ean aurkeztutakoa izan zen. Azken hori urte askoan izan zen Madrilgo Kale Nagusia kudeatzeko eta egiteko udal-bulegoaren arduraduna, agian 1895eko legearen arabera abian jarri ziren proiektu garrantzitsuenen artean. Proiektuaren justifikazioa Areatzako zubian eta Hirigunean sortzen zen trafiko arazoa konpontzeko beharra zen. Horretarako zubia zabaldu eta Arriaga antzokitik San Anton elizaraino Hirigunea zeharkatzen zuen hiribide handi bat ireki zen. Hemen operazioak Haussmannek Parisen egindako operazioen aipamen argiak zituen. Itsasadarraren beste aldean, Erripako kaiaren inguruan, bi etxadi handi proposatzen zituen, Chicagoko Eskolak egindakoa gogorarazten zuen eraikin handi bat kokatzeko. Erripan maila desberdinetako portu-zerbitzuen eremua sortu zen, Areatzako zubia zabaldu zen eta zubi mugikor bat jarri zen Udaletxearen ondoko oinezkoen pasabidearen parean. Eragiketa oso espekulatiboa zen, eta zirkulazio-arazoak aitzakia hutsa baino ez ziren. Proiektua oposizio masiboaren eta ukitutako guztien multzoan hil zen. Onarpen ofizial guztiak izan arren, ezin izan zen martxan jarri eta paperean gelditu zen. Federico Moyua alkatea bera ere ez zen ausartu Primo de Riveraren diktaduraren garaian lanak hastera.

Baina zirkulazio-arazoak konponbideak behar zituen, Bilbon sartzen zen trafiko guztia Areatzako zubitik sartzen baitzen, Portugaleteko burdinazko zubi famaturaino zegoen zubi bakarretik. 1925ean, Ricardo Bastidak soluzio bat proposatu zuen, Zuazo eta Mañasekoen oso bestelakoa. Areatzako zubiko botila-lepoa beste aukerarik eman gabe zabaltzeko ahalegina egin ordez, eraispenak ahazteko eta zirkulazioaren gainean bakarrik jarduteko proposatu zuen. Horretarako, Begoñako sarrera hobetzea pentsatu zuen, trafikoa beste zubi finko batera bideratzeko. Zubi hori Udaletxearen inguruan eraikiko zen, eta bertatik zuzenean sartuko zen zabalgunera, Areatzako zubiaren korapilo beldurgarria kenduz.

Bere ideiak zentzua izan zezan eta eraginkorra izan zedin, Udaletxearen pareko zubi berriak finkoa izan behar zuen, ez mugikorra, Zuazok diseinatutakoa bezalakoa. Eta hori zen eragozpenik handiena, zubi finko batek Areatzako eta Erripako kaiak ixten baitzituen nabigaziorako, eta puntu horretatik aurrera gabarrak bakarrik igaro zitezkeen. Han, Bilboko Portuko Obren Batzordeak ez zuen amore emango. Hain zuzen, zubia mugikorra eraiki zen, halako moldez non erdigunetik ireki eta bi erdiak altxatzen baitziren ontzi bat pasatzean. Bastidaren aburuz, horrek asko kondenatzen zuen konponbidea; izan ere, zubi finko batetik, trafikoa etenik gabe igaro zitekeen, eta, bestetik, zubi mugikor batetik, ontzi bat pasatzen zen bakoitzean itxaron beharko litzatekeelarik, gidari gehienek lehenaren alde egingo lukete, irtenbide berria erabili gabe.

Nolanahi ere, Bastidak frogatu zuen 1895eko legearen pentsaera gainezka egin zuela zirkulazio-arazoak konpontzeko tresna gisa, eta askoz eraginkorragoa izango zela zirkulazioa zentzuz antolatzea, eraispen masibo traumatikoetara jo gabe. Horrez gain, Bilboko Portuko Obren Batzordearen (JOPB) presentzia eta garrantzia azaldu zen; hemendik aurrera, Bilboko hirigintza-sarearen protagonista garrantzitsuenetako bat izango zen. Zubi finkoekiko aurkakotasunak eta San Antondik Abraraino itsasadarraren inguruan egiten zen guztia egiteko baimena behar izateak behartu egin zuten zubi hori izatera. Ibaiertzak kontrolatzen zituen administrazio-erakundea zen JOPB. Estatuaren eta Bilboren mende zegoen, bere eskumena udalez gaindikoa zen eta ezin ziren bere domeinuak ukitu, eta are gutxiago zubiak eraiki bere baimenik gabe. Horrela, 1925. urtearen inguruan, Deustu, Begoña eta Erandioko zati bat anexionatu zirenean, eta Udala hedapen-plan berri bat tramitatzeko prest zegoenean, metropoli-hazkundea bideragarri egiteko bere posizioak hurbildu behar zituzten hiru eragile nagusiak Bilboko Udala, JOPB eta Bizkaiko Foru Aldundia izan ziren. Azken horrek jarrera asko galdu zituen anexioaren ondoren, baina Bastidari eskatu zion plana, lehen Eskualdeko Planaren hasiera zena, lehiakideei eman zitzaien kontuan har zezaten eta beren proiektuak idaztean errespeta zezaten. Hiru erakundeek osatutako Sarbideen Batzorde bat eratu zen. Batzorde horren esparruan, Bastidako jarduerak egin ziren, eta gero hiltzen utzi zen, udalak hirigintzaren arloko eskumen osoa eskuratu zuenean.

Hiri-hedapenera itzuliz, Udala berehala mobilizatu zen hedapenerako aurreproiektuen lehiaketa antolatzeko. Ideia onenak bildu nahi ziren, gero udal bulegoek behin betiko proiektua idatz zezaten. Oinarriak 1926an formulatu ziren. Lehen saria Josef Stübben Alemaniako hirigintza-maisu handiarentzat izan zen, eta Ricardo Bastidak gonbidatu zuen. Behin betiko plana 1927an prest egon zen, baina bertan sartu behar izan zen JOPBren Deustuko kanalaren proiektu berria, eta horrek idazketa berria ekarri zuen, azkenean 1929an osatu zena. Bertan, zirkulazioa funtsezko elementua zen eta lauki-sare klasikoa baztertu egiten zen, Bilboko orografiara hobeto egokituko zen sare malguago batera igarotzeko. Beraz, Begoñan bihurgunetako kaleak nagusitzen ziren Artxandako hegaletik igota, eta espazio hori Etxe Merkeen politikan ohikoak izan ziren familia bakarreko etxe atxiki edo binakakoentzat ezin hobea zen; Deustun, berriz, eskema ortogonalago batera itzultzen zen, zabalgunearen kasuetatik hurbilago.

Errepublikaren garaian beste urrats bat eman zen. Indalecio Prieto Herri Lanetako ministro izendatu zutenean, Bastidari Trenbide-Loturen Plana egiteko eskatu zion, Bilbo bere eragin-eremuarekin lotzeko trenbideen bilbea arrazionalki antolatzeko. Plana 1933an egin zen. Trenbideetako geltokiak berrantolatu nahi zituen, elkarren artean lotzeko eta bi ertzetako lineen arteko erlazioa artikulatzeko eta bide zabaleko trazaduren eta estuko trazaduren arteko ukipen-arazoak konpontzeko. Horrela, hiria portuarekin eta haren eragin-eremuarekin lotzeko ordena jarri nahi zen. Prietoren eta Bastidaren apustu guztiz interesgarri horrek esan nahi zuen ibilgailuen trafikoaren ordezko zirkuitu eraginkor bat antolatzeko aukera zegoela, eta, horrela, aurrerantzean haren gainean eroriko zen karga arindu egin zitekeen. Gaur egungo zirkulazio-eredua, metropoli-eremu osorako garraio merke eta erosoa ekarriko lukeena. 1936ko Gerra Zibilak prozesua zapuztu zuen.

1934an beste ekimen garrantzitsu bat izan zen. Estanislao Segurolak, Hiri Ikasketetarako Udal Bulegoko buruak, egin zuen proposamena, Bilbok Asuako Haranean izango zuen garapena bideratzeko ideiaren gainean. Ideia zaharra zen jada, eta urtetan aukera gisa baloratu zen. Horri buruz ezer egin ez bazen, prozesu osoa Artxanda mendia tunel baten bidez zulatzetik pasatzen zelako izan zen, eta azpiegitura-lan indartsuegia zen 1925eko anexioen eta 1927-29ko Plan berriaren ondoren urbanizaziorako lurzoru ugari zuen udalerri batentzat. Martin Wagnerren Berlingo bulegoetara egindako bisitaren ondoren, Alemaniako Siedlungen taldeak eragin handia izan zuen Segurolan, eta, haren ustez, 225.000 pertsona bizi daitezke bertan.

Gerra Zibilaren ondoren, ideia berreskuratu zen, berreraikitzearen beharrak hain handiak ziren arren, urte luzez bertan behera utzi zen. Hala eta guztiz ere, Asua ezinbesteko erreferentzia bihurtu zen Bilboren etorkizunerako, Deustu eta Begoñaren anexioak aurreko hamarkadan bezala. Gerra ondoren, Bilboko sarbideak berreraikitzea izan zen lehen lehentasuna. Puntu horretan, Bastidak markatutako ildoari jarraitu zion gogoetak, non garrantzitsuena trafikoen banaketa arrazionala baitzen. Zuazoren eta 1895eko legearen barruko erreformak gaindituta zeuden. Baina Udalak Asuarekin jarraitu zuen eta 1937an plan bat eskatu zion Guillem Busquetsi. Bilboko falangistek, oligarkia industrialaren interesekin guztiz bat, metropoli-garapenarekin jarraitu nahi zuten, baina gerraosteko lehen fase horretan ikusi zuten Estatu berriak bizkarra ematen ziela. Busquets-en plana paperean geratu zen. Hala ere, aurrera jarraitu zen eta 1940an Erandioko udal mugapetik geratzen zena atxikitzea lortu zen. Bien bitartean, etxebizitzaren arazoa larria zen, eta txabola-herrixkak kontrolik gabe hazten hasi ziren, lan bila Bizkaiko hiriburura iristen ziren etorkin pobreak hartzeko. Beste behin ere, etxebizitza beharra zabaltzeko beharraren justifikazio bihurtu zen. Etxe Merkeen politikaren familia bakarreko etxearen eredua utzi eta zenbait altuerako blokearen konponbidera jo zen. 1941ean hasi ziren Torremadariaga eta Enekuriko lanak.

1943. urtera arte ez zen hirigintza-plan handietara itzuli, berreraikitzeak udal-ahalmen guztia xurgatu baitzuen. Baina emaitza batzuk lortu ziren, hala nola, 1939an tranbia-zerbitzua udalekotzea, trafikoak arrazionalizatzeko ahaleginean, lehendik zeuden elementuak aprobetxatuz. Hirigintza-plan handi baterako bidean arrakasta izateko aukera zuten lehen mugimenduak 1942tik aurrera egin ziren. Joaquín Zuazagoitia alkate izendatu zuten 1942an, eta Pedro Bidagor iritsi zenean, aldeak nabaritzen hasi ziren. Bidagor Arkitektura Zuzendaritza Nagusiko Hirigintza Ataleko burua zen eta Madrilgo Hedapen Planaren arduraduna. 1943an Hirigintza Atalak Bilborako bere plana idatzi zuen. 21 udalerritako mankomunitatearen oinarri administratiboan oinarrituta, Bilbo Handiko Planak Bastidako Eskualde Planaren herentzia jasotzen zuen eta azken ondorioetaraino eramaten zuen.

Proiektuaren oinarria ibai-, trenbide- eta ibilgailu-komunikazioen sarea zen itsasadarraren inguruan, eta multzo osoaren bizkarrezur bihurtu zen. Errepideak lehenetsi ziren beste bi aukeren aldean, Bidagorrek hirigune berriak zabaltzeko muga gisa erabili baitzituen. Inguru horretan jarduten zuten erakundeen interesak eta planak kontuan hartzen saiatu ziren, bereziki JOPBrenak, eta ahalegin bateratzailea egin zen konponbideei kongruentzia emateko eta interes-gatazkak saihesteko. Planak, jarduketaren muga geografikoak zehazteaz eta JOPBren proiektuak kontuan hartzeaz gain, erabilerak eremuka mugatzen zituen, azkenean Bastidako aldarrikapen zaharra kontuan hartuta. Gainera, herrixka satelite berrien kokapena eta forma definitzen zituen, eta saneamendu-sareak eta berdeguneen antolamendua arretaz aztertzen zituen. Azkenik, proiektatutakoa gauzatzeko behar ziren denborak kalkulatzen zituen.

Bost eremu mugatu ziren zonifikazioaren ondorioetarako. Lehenengoak Bilbo eta Asua hartzen zituen, bigarrenak Leioa/Lejona eta Axpe biltzen zituen, eta gero lantegiko eta meatzaritzako herriak zeuden. Laugarren eremuak Portugalete, Getxo eta Santurtzi biltzen zituen, eta azkena Basauri, Galdakao eta Ariz. Hala, Bilbo administrazio-zentro gisa uzten zen, eta Asuari bizitegi-erabilera ertaina ematen zitzaion, industria-eremuak izateko aukerarekin. Barakaldo, Sestao, Basauri eta Galdakao industriarako eta langileen egoitzetarako geratzen ziren. Getxo eta Portugalete turismorako eta bizitegi-erabilerako segmenturik luxuzkoenerako erreserbatu ziren, Santurtzi inguruko herriak baino etxebizitza apalagoak zituen arrantza-sektore gisa zuela. Bereizketa horrekin, Bidagorrek zonifikazioa hartzen zuen metropoli-espazioa artikulatzeko funtsezko bigarren elementua, lehenengoa zirkulazio-eskeletoa izan baitzen.

Plana 1946an onartu zen. Baina lege berri bat behar zuen garatu ahal izateko, zonifikazioa ez baitzegoen indarrean dagoen legediaren tresna gisa. Beraz, plana onestearekin batera, hura gauzatzeko behar den lege-multzoa ere lortu zen. Gainera, hainbesteko hedadura eta edukiak zituen plangintza-figura batek garapen-planen eredu bat behar zuen, sektore bakoitzaren bilbea erabat zehazteaz arduratuko ziren plan txikiagoak. Puntu horretan, Bidagorrek Plan Partzialak diseinatu zituen. Oso figura garrantzitsua da Espainiako hirigintzan, gaur egun arte iritsi baita. Plan Partzial horiekin, Bidagorrek arkitekturaren eskalara iristea lortuko luke, hiriaren forma altxatuan ere definituz. Hala, hiriaren sorkuntzaren segmentu osoa zeharkatzea lortzen zuen, hasi lurraldearen bide-egitura seinalatzen zuen Eskualdeko Planetik, zonifikaziotik eta sektoreetatik, eta baita Plan Partzialetara ere, non hiriaren azken forma ikus baitzitekeen bere eraikinetan. Inoiz ez zen lortu urbanizazio-prozesua hain zorrotz kontrolatzea, ez eta pribatuen prerrogatibak hain gogor murriztea ere, jabetza-eskubidearen edukiari dagokionez. Plan partzialak 1947 inguruan idatzi ziren. Lehenengoa Deustukoa izan zen, 1946ko amaieran. 1947an, Bilbo Handiko Udalbatzak, 43ko Plana gauzatzeko eta gidatzeko sortua, eta Estatuak dokumentu grafiko berria onartu zuen Deusturako. 1947ko erdialdean, Bilboko hegoaldeko Plan Partzialerako lehiaketarako deialdia egin zen, Errekaldeberri, Urizar Dorre, Larraskitu eta San Adriango inguruak barne. Baina bere prozesua oso motela izan zen eta ez zen 1952 arte onartu. Hirugarrena Erandioko Plan Partziala izan zen, 1952an argitaratu zena. Azkena Begoñakoa izan zen. 1952an ordenantza bereziak argitaratu ziren horiek guztiak egiteko, eta azken hirurak ez ziren 1957ra arte bukatu. Baina praktikak erakutsi zuen Plan Partzialak baino irudi txikiagoa falta zela hura gauzatzeko. 1956ko lurzoruaren lege berriak poligonoen figura sartu zuen, plan partzialen barruko jarduera-eremu gisa. Haiekin garapenaren azken mailara iristen zen. 1956ko legea onartu eta berehala, Bidagorrek Barakaldorako Plana egin zuen.

Baina 1957an Etxebizitza Ministerioa sortzeak erabat aldatu zuen panorama instituzionala. Ministerio horrek etxebizitzak nola eraiki behar ziren bilatu zuen, eta planek ezarritako eraikigarritasunak gainditu eta handitu egin ziren, sustatzaile pribatuak etxebizitza-auzoak eraikitzera erakartzeko. 1958an, Bilboko txabolismoaren arazoak 25.000 pertsonari baino gehiagori eragiten zien. Hain zuzen, 1959an Bizkaiko Gizarte Larrialdietarako Plana onartu zen. Horren berehalako ondorioa Otxarkoaga auzoa sortzea izan zen, 3.672 txabolista hartzeko. Bidagorren planen zorteari dagokionez, zehaztasun handiegiarekin, hiriari buruzko guztia mugaraino definitzeko behar ia obsesiboarekin konprometitu nintzen. Haren ibilbidea eta gaitasunak ikaragarriak ziren, baina malgutasunik ezak egoera aldakorretara eta Arresek Etxebizitza Ministro gisa markatutako bide berrietara egokitzeko gaitasuna indargabetzen zuen. Arreserekin, Etxebizitzaren Institutu Nazionalaren jarduera hirigintza-planetatik bereizi zen, eta haren zehaztapenak alde batera utzi ere egin ziren ahalik eta ostatu gehien eraikitzeko. Bidagor Bilbo Handiko Udalbatzatik banandu zen eta 43ko Planaren indarraldia mantendu egin zen, nahiz eta Plan Partzialak indargabetu.

AAZ