Udalak

Bilbo. XIX. mendeko hirigintza XXI. mendearen hasieran

XIX. mendearen lehen erdian, Bilbo planik gabe hazi zen. Zabaltzea galarazten zion udal mugape baten barruan, ostatu-eskaria hiri-sarea altueran handituz eta okupazio-dentsitatea handituz konpontzen zen. Madozek, 1842an, Hiribilduaren deskribapena egin zuen, hiria zabaltzeko proiektu handi baten beharra planteatzen hasi baino lehentxeago bere egoeraren adierazgarri gisa balio dezakeena. 10.243 biztanle zituen, eta 36 kaletan banatutako 900 bat etxetan bizi zen. Osorik, eraikitakoak Alde Zaharra eta bertako errebal tradizionalak hartzen zituen. 1860an, Abandoren anexio-dekretua eta Amado de Lázaroren Zabalgune Plana abian jarri baino urtebete lehenago, biztanleak 15.747 ziren, eta eraikinen %90ek hiru solairu edo gehiago zituzten. Eraikitako azalera osoa, 1842an ia berdina zena, 28,94 Ha-koa zen. Beraz, anexioa iritsi zenean, hiri komertzialak bazuen dentsitate-muga arriskutsu bat.

Azkenik, 1861ean Isabel ii.aren dekretua aldarrikatu zen, Bilbo Abandoko ibarrean eta Begoñako zati batean zabaltzeko aukera ematen zuena. Plana Amado de Lázarori eskatu zitzaion. Haren erreferentzia nagusia Ildefonso Cerdák Bartzelonarako egindako plana zen, eta haren zati grafikoa bakarrik ezagutzen zuen, ez aparatu kontzeptual osoa. Hari dagokio 113 metroko etxesail karratu eta irekiaren erabilera, izkinak alakan dituela, beste hainbat gauza bezala. Amado de Lázarok oinarri hau zuen: Bilbok 50.000 biztanle gehiago izango zituela hurrengo 150 urteetan. Cerdáren dentsitate-estandarra hartzen zuen, biztanleko 40 m2 emanez. Horretarako, bere planaren azalera osoaren erabileraren kalkulu osoa egiten zuen: %35 patio eta lorategietan, beste %35 orubeetan eta %30 kalean.

1862an proiektua aurkeztu zuen. 254 Ha inguru betetzen zituen; horietatik 229 Abandoko ibarrean zeuden eta funtsezko zatia ziren. Trazadurari dagokionez, oso irtenbide interesgarria aukeratu zen. Alde batetik, bi ardatz egituratzaile nagusi definitu ziren, bata iparraldetik hegoaldera eta bestea ekialdetik mendebaldera, erdigunean gurutzatzen zirenak. Orientazio hori hautatzean, hiria itsasadarraren ibilguaren mugan sartzen zen, eta dartsena bat aurreikusten zen, trenbidearekin lotzeko. Aldi berean, estazioa funtsezko erreferentzietako bat zen bilbe osorako, arteriarik garrantzitsuena hartatik abiatzen baitzen. Baina etxadietako erretikuluak ez zuen ardatz nagusien orientazio bera. Ez zegoen iparraldetik hegoaldera begira, baizik eta 45º biratu zen erdiko ardatzekiko, eta ipar-ekialdetik hego-mendebaldera geratzen zen. Horrek kale diagonal asko agertzea ekarri zuen. Arazo horren aurrean, Lázarok etxadien formak doitu zituen kale nagusietan sarrerak perpendikularrak izan zitezen. Hala, bilbea lau koadrantetan banatzen zuen, erdiko gurutzetik artikulatuta. Koadrante horien barruan, kaleak diagonalean antolatzen ziren, etxadi karratuekin. Erdiko ardatzen eta ardatz horiekiko 45º aldatutako koadranteen arteko bidegurutzean baino ez zen ikusten etxadi pentagonalak eta hexagonalak antolatzera behartua, ardatzekiko eraikuntza-bilbearen errotazio hori ebazteko. Etxadiak irekita geratzen ziren eta bi edo hiru aldetan bakarrik eraikiko ziren. Erabaki horri esker, fronte eraikiekin babestu zituen ipar-mendebaldeko haizeek gehien jotzen zituzten aldeak. Zabalgunearen mugan arboladi perimetraleko pasealeku bat zegoen, hegoaldean plaza erdizirkular handi batek eta mendebaldeko muturrean parke batek errematatua. Kaleen zabalerari dagokionez, oro har 20 metro zabal izatea aurreikusten zuen, eraikinaren altuera berdinerako. Ardatz egituratzaileko kaleei 50 metro ematen zizkien eta ingurabideari 30. 20 metroko kaleen elkargunean, zabalera 40 metrora handitu zen. Horrela, zirkulazio-arazoak kaudimenarekin konpontzen ziren.

Plana utopikoa eta gehiegizkoa izan zen, estali nahi zen denbora, espazio eta azalera eraikitzailearengatik. Anbizio handiegia eta eginezina eman zitzaion, baina kalitatea ez zen zalantzan jarri. Amado de Lázarok zenbait akats egin zituen, baina ez zen konturatu, traza ona izan arren, akats horiek gaitzetsi egiten zutela. Lehenik eta behin, planteatutako kale-zabalerak bideraezinak ziren Udalarentzat, obra gehienak urbanizaziorako ordaindu beharko bailituzke, lurzorua lortu edo desjabetze bidez, edo jabeekin akordioak lortu. Lazarok zabalgune bat definitu zuen, non lurzoru guztiaren heren bat bide-lanetarako erabiliko baitzen. 84 hektarea inguru ziren. Bilboko Udalak hirigintza-kudeaketaren arloan zuen gaitasuna erabat gainezka zegoen. Bigarrenik,% 35 orube eraikigarrietan bakarrik erabiltzen zen. Lurzoruaren jabeek ikusten zuten, beraz, zabalgunean zuten jabetzaren herenaren errentagarritasuna bakarrik lortuko zutela. Beste bi heren kale, lorategi eta patioetarako utziko dira. Zoruaren aprobetxamendua hain txikia izanik, ezen jabeentzat onartezina izango baitzen, denak aurka izatea lortu zen. Baina, gainera, bi faktore horiek gurutzatu egiten ziren, eta hirugarren eragozpen handia sortzen zuten. Udalak plana onartzen bazuen, hitzarmenak egin beharko lirateke eta lurzoruaren jabeekin akordioak egin, bideen lurrak lortu eta urbanizazioari ekiteko. Beraz, guztia jabeen eta Udalaren arteko tirabira etengabean konpondu behar zen. Horiek Planari aurre egin behar ziotenez, Udalaren edozein urratsi dagokion jabeak jarritako administrazio-errekurtso batek jarraituko zion, ustez, eta izapideak zaildu eta luzatu egingo zituen, ezinezkoa izan arte. Urte asko geroago, Bilboko Hiriaren Barne Erreformarako proiektua, Secundino Zuazok 1921ean proiektatua, hil egin zen, ukitutako jabe gehienek eta haien maizterrek proiektua Administrazioaren aurrean helegitea jartzeko mehatxua egin zutelako. Udalbatzarentzat eta alkatearentzat suizidio politiko bat ez ezik, hura abian jartzen saiatzea ere izan zen; gainera, ukituen oposizioa gaindiezina izango zen.

Zoritxarrez, Amado de Lázarok akats bat egin zuen: hirigintza-aprobetxamendu oso txikia ematea, eta, gainera, Planean zehatz-mehatz definitzea. Ez da aprobetxamenduaren ikuspegitik egindako plana, eta ez du dokumentu grafikoan garbi erakusten. Horixe da Plan honen eta Alzola, Atxukarro eta Hoffmeyerren 1876ko ondorengo planaren arteko alderik nabarmenenetako bat. Onartu zen bigarren zabalgune horrek ezin hobeto definitzen zuen eraikigarria zena eta ez zena, etxadiak itxiz eta jabeentzat irabazizkoak eta interesgarriak ziren lurzoruaren erabilerak handituz.

Hemendik aurrera, Bilboko hiri-historian, aprobetxamendua funtsezkoa izango da planek arrakasta izan dezaten. Jabeak hiria eraikitzera bultzatzeko beharra behin betiko ezarriko da 1864ko Herrien Zabalguneari buruzko Legearen ondoren. Amado de Lázarok bere porrotarekin azaldu zuen aldagai berri hori hirigintzako panoraman zegoela. Jadanik ez zen aski orientazioa, osasungarritasuna edo zirkulazioa kontuan hartzea, aprobetxamendua jabeak asetzeko bezain handia izatea.

1870ean Bilboko behin betiko jurisdikzioa finkatu zen, 1861eko Dekretuan eta 1862ko Amado de Lázaroren Planean zehaztasunez definitu ez zena. Gainera, 1871n Udalak Alzola eta Hoffmeyer ingeniariak eta Severino Achúcarro arkitektoa izendatu zituen Zabalgune Plan berria diseinatzeko. 1876an 2. Karlistaldia amaitu eta proiektua aurkeztu zen. 1876an Alzola Bilboko alkate izendatu zuten. Bi ingeniariek eta arkitektoak egin zuten Zabalgune Planari dagokionez, pragmatismoa izan zen aurrekoaren ezaugarri nagusia. Lehenik eta behin, lurzoru urbanizagarria 150 hektareakoa izan zen; Lazarokoa, berriz, 254 hektareakoa. Ez da ahaztu behar hiri finkatuak, Hiriguneak eta bere errebalek 31,63 Ha hartzen zituela, Areatzarik gabe. Aldea oso handia izaten jarraitzen zuen arren, onartuagoa zen. Biztanleko kalkulatutako espazioa 40 m2tik 30 m2ra pasatzen zen. Biztanleria-hazkundearen aurreikuspena hobeto finkatzen zen, eta autoreek ondorioztatu zuten Bilbo 1876ko 18.417 biztanletik 1924ra pasako zela, orduan zabalgunea erabat eraiki behar baitzen.

Planaren bilbeari dagokionez, oraingo honetan hirigintza-aprobetxamendua kontuan hartuta egina zegoen. Eraikigarria zehaztasunez definitzen zen, eta kaleen zabalera nabarmen murrizten zen espazio libreetarako erabilerarekin batera, lorategiak edo patioak izan. Baina autoreek beste urrats bat eman zuten, eta etxesailak jarri zituzten, halako moldez non lehendik zeuden eraikinak, gehienak etxebizitza handiak, lorategi-lur handien barruan, eraikigarritasunaren barruan geratuko baitziren. Horrela, bideak eraikitzeko higiezinak desjabetu eta eraisteko kontu korapilatsua saihestuko litzateke. Egileak saiatu ziren kaleak lehendik zeuden lorategi-zatiekin bat etor zitezen, eraikinak salbu. Horrek azaltzen du, neurri handi batean, etxesailen kokapen bitxia eta horietako batzuen geometria anbiguoa, bereziki trenbide-geltokitik hurbilen daudenena. Xedapen horren oinarrian jabeak pozik uzteko beharra sumatzen zen, desjabetze zailak saihesteko. Ondorioz, planaren aldeko sektore pribatuarekin eta Udala gai izango litzatekeen karga urbanizatzaile batzuekin, hiri-proiektu errealista eta bideragarria egiten zen, testuinguruaren mugez askoz ere kontzienteagoa eta pragmatikoagoa.

Trazadurari dagokionez, hiri finkatua berriarekin lotzeko beharretik abiatzen zen. Horretarako, Areatzako zubitik kale bat ateratzen zen, geroago Geltokiko kalea, trenbidearen geltokiaren ondoan zegoen plaza zirkular batean amaitzen zena. Handik irteten zen arteria nagusia, Kale Nagusia, hiria erditik zatitzen zuena. Ibilbidearen erdialderantz gutxi gorabehera plaza eliptiko bat irekitzen zen, bi ardatz diagonalek zeharkatua. Kale Nagusia San Mamesera eta Olabeagako kaietara iristen zen, eta han dartsena handia zegoen. Planaren alderdi interesgarri bat itsasadarrarekin muga egiten zuen industrialde bat eratzea zen, Bilbotik Portugaleterako trenbidearen bidez etxebizitzagunetik bereizten zena. Zabalgunearen erdian zegoen parke handia ere eremu horri lotuta zegoen, eta bizitegi-erabilera eta industria-erabilera bereizten zituen, desnibel handia gordetzeaz gain. Portuko Obren Batzordeari kaiak, biltegiak eta industriak jartzeko eremu berri bat ikusten zuela kontatzeko konponbide nahiko zentzuzkoa izan zen. Etxebizitza-eskaria asetzeko ere izan zen, bi arloak sendo banatuz.

Langileen auzoekiko lotura Hurtado de Amezaga kaletik egiten zen, Plaza Zirkularraren eta Zabalburu plaza izango denaren artean. Hala ere, estazioak argi eta garbi bereizten zuen zabalguneko langile-eremua, eta San Frantzisko kalea luzatu egin zen, baina zabalera ez zen handitu. Horren ondorioz, estazioak hartzen zuen lur zabala oztopo handia zen, eta, aurrerantzean, eremu burgesa eta langilea bereiziko zituen. Hegoaldeko zabalgunearen muga San Mames zumardiak hartzen zuen, Zabalburu plazatik Erruki Etxeraino eraikin-frontea ixten baitzuen. Kaleen zabalerari dagokionez, Kale Nagusia zen handiena, 26 metro zabal. Gainerakoak 18, 15, 12 eta 10 metro bitartekoak ziren.

Plana garatzeko eta kudeatzeko, funtsezkoak izan ziren Alzola Bilboko alkate izendatzea 1876an eta Atxukarro zinegotzi izendatzea, eta Udalean Herri Lan Saila sortzea, plantilla finkoarekin. Alzolak, bestalde, mugarri garrantzitsua ezarri zuen pribatuekin hitzarmen ofiziodun baina indarrean bat ezartzean, lurzoruak lortzeko eta jabeen laguntzarekin urbanizatuz joateko. Hitzarmen hori ordenantza paraleloa izan zen.

Hainbat arrazoirengatik, hala nola espekulazio-erretentzioagatik, 1876ko zabalgunea pixkanaka eraikinez betetzen joan zen, eta horrek edozein behatzaile harrituko zuen. 1890ean Abandoko elizatetik geratzen zena anexionatu zen. Berehala, urbanizaziorako oso egokia zen lurzoru-azalera handi bat merkaturatu zen. Baina 1876ko Planetik kanpo hirigintza-erregulaziorik ez zegoenez, lurzoru hori, haren bazterrean geratzen zena, "Kanpoaldeko" lurzoru izendatu zuten. Horrek esan nahi zuen ezin zela bertan eraiki. Jabeen presioaren aurrean, eta ikusirik orubeek zabalgunean zituzten prezioak debekagarriak zirela, Udalak berriz ere pentsatu zuen lurzorua merkatzeko modua eskaintza urbanizagarrian haren kopuru handi bat sartzea zela, prezioa jaisteko. 1896an Enrique Epalza udal arkitektoak zabalgunea hedatzeko beste plan bat egiteko agindua jaso zuen.

1898an Epaltzak bere lehen plana aurkeztu zuen, San Mames zumardia eta Cantalojasetik Olabeagarako trenbidea mugatzat zituena. Bere ibilbidean Alzolako dama-jolea luzatzera mugatu zen, aldaketa handirik egin gabe. Plana zuzentzat jo zen, baina kanpoan geratu ziren jabeen presioa eta haiek asetzeko eta merkatuan are lurzoru gehiago sartzeko handitzeko aukera indarra hartuz joan ziren. Hala, bigarren plan bat eskatu zitzaion berehala, Santanderrerako burdinbidearen kanpoko muga izango zuena. Horren ondorioz, Basurtu, Olabeaga eta Zorrotza zabalgunean eta merkatuan sartu ziren.

AAZ