Lekaide eta lekaimeak

ASBAJE, Juana de

Bere literatur lanean eta komentu bizitzan Sor Juana Inés de la Cruz. Poetisa eta prosista euskal-mexikarra, «Fenix de México» deitua. Nepantlako San Migelen jaio zen, 1651ko azaroaren 12an Bergarako Pedro Manuel de Asbajeren eta Isabel Ramirezen alaba. Ama, dirudienez, Catalina Xuárez de Marcaida Hernán Cortésen lehen emaztearen ondorengoa zen. Txikitan Unibertsitatean pentsatzen hasi zen. Cecilia G. de Guilartek (Sor Juana Inés de la Cruz. Claro en la Selva. Ekin. Buenos Aires, 1958), aipu autobiografikoa dakarkigu: "... nire ama hiltzen hasi nintzen, behin eta berriz eta behar ez bezalako eskariekin, jantziz aldatuz, Mexikora bidal nintzan, neuzkan senide batzuen etxera, Unibertsitatean ikastera: berak ez zuen egin nahi izan, eta oso ondo egin zuen". Kontuan hartu behar dugu emakumeek ez zutela unibertsitaterako sarbiderik, eta, horregatik, gizonez janzteko ideia.

Juana de Asbajek jakinduriarenganako zuen oldar hori eskolan agertu zen, non maistra eta bere ama bera engainatuz irakurtzen ikasi baitzuen. 8 urterekin Mexikora eraman zuten, amaren aldeko aitonaren etxera. «Baina nik aitonak zituen liburu asko irakurtzeko gogoa piztu zitzaidan, eta ez zen aski izan hura oztopatzeko zigorrik edo errietarik». Bere lehen liburua irabazi zuen Sakramentu Santuari festa baterako Loa bat osatuz. Latina, erretorika eta filosofia ikasi zituen osaba. Pedro José de Olivas apaizarekin. Leonor de Castro erreginordearen dama izan zen. Haren edertasun, adimen eta dohatsutasunak dohainak dir-dir egiten zuten Erregeordetzako gortean.

Palazion ikasteari ekin zion eta fakultate guztien azterketa publikoa egin zioten, erregeordearen jauregian, unibertsitateko 40 irakasle, teologo, filosofo, humanista eta matematikarien aurrean, eta harridurarako arrazoi orokorra izan zen. Bere dohain apartek, bere edertasunak, bere gaztetasunak, bere adimen poetikoak eta gortean zuen posizioak etorkizun sozial bikaina iragartzen ziotenean, bizitza monastikoa aukeratzen du. 1667ko abuztuaren 14an, Delcalzas karmeldarren San Jose komentuan sartu zen. Handik 3 hilabetera irten zen, gaixorik zegoelako. Eta 18 urterekin, 1668ko otsailaren 23an San Jeronimo komentuan sartu zen behin betiko.

Komentuan 10 urte zeramatzala jaio zen Paredesko kondesa erreginarekin zuen adiskidetasun handia. Cabreraren erretratuak, ezagutzen dugun moja jeronimoaren jantziaz, ez du zalantzarik uzten bere edertasun fisikoari dagokionez. Edertasun argi, fin eta biribil horietakoa da, Gipuzkoako bailara berde eta mamitsuetatik zuzen datorrena. (C. G. Guilarte).

Bere obra literarioa bertsoz eta prosaz egina da. Menendez eta Pelayoren arabera, bere maitasun profanoko bertsoak «emakume lumatik atera diren leun eta delikatuenetakoak» dira. Neurri berri bat asmatu zuen, 10 silabako bertso solteekin, lehena beti proparoxitonoa esdrujula, gogortasun bitxia ematen diona. Ia bere lan guztia Madrilen inprimatutako 3 liburukiz osatuta dago: I. alea, 1714an, 335 orrialde ingurukoa; 2. liburukia, 470ekoa, 1745ean, eta 3. liburukia, Fama y obras póstumas del Fénix de México... izenekoa, 320koa, 1714an. Azken hau Juan Ignacio de Castorena y Ursua, Prebendado de la Santa Iglesia Metropolitana de Mexikok argitaratu zuen. Erref.: Sor Juana Inés de la Cruz poetisa de estirpe vasca, por G. Garriga, en «B. A. (de) E. V.», nº s. 7 eta 8.

Sor Juanaren obra literarioa honela banatzen da: Obra poetiko txikiak, Antzezlanak eta Prosazko idatziak. Lehenengoan soneto ugari daude – hirurogei baino gehiago-, glosak hamarrenetan, erromantzeak, letrak, eresiak, gabon-kantak, etab., dohain eta buru-argitasunez beteak eta beti jariakorrak (G. Garriga). Gabon kantetan koplak tartekatzen zituen latinez, portugesez, gineeraz, mexikeraz eta euskaraz, aitaren hizkuntzan. Bere antzezlanak auto erlijiosoak, historiko-alegorikoak eta teologikoak eta komediaren bat dira. Sakramentu-auto batzuk aipatuko ditugu: San Hermenegildo, Divino Narciso, El Mártir del Sacramento, El cetro de José, etab. Bere meritu handieneko komediak hauek dira: Los empeños de una casa eta Amor es más laberinto. Bere prosazko lanak bere garaiko gaztelaniazko idazlerik onenenekin lehia daitezke. Aipagarrienak hauek dira: Crisis sobre un sermón (34 orrialde) eta Respuesta a Sor Filotea (52 orrialde).. Hau da garrantzitsuena, dituen datu autobiografikoengatik, emakumeen adimenaren defentsa eta kulturarako eta irakasletzarako duen eskubidea aldarrikatzeagatik. Emakumeen eskubideen defentsa horregatik, Juana de Asbaje -Sor Juana- munduko feminismoaren aitzindari eta sortzailea da.

Bere literatur garaipenaren betetasunean, Sor Juanaren bizitzan Carta Athenagoricaren (1690) pasartea sortu zen, eta horrek atsekabe handiak sortu zizkion. Manuel Fernandez de Santa Cruz Pueblako gotzainaren iradokizunez, P. Antonio Vieira (1608-1697) jesuita portugaldarraren sermoi baten iritzi edo kritikak sortu zuen Sor Juanaren giza, erlijio eta are literatur kalitatea frogan jarri zuen kasu hau. Aipatutako Prelatua P. Vieiraren otoitz sakratuen irakurlea zen maiz. 1650eko ostegun santuan Lisboan esandako sermoiaren kontzeptu batzuek harritu egin zuten. Gotzainak eta Sor Juanak izandako hizketaldien ondoren, honek bere iritzia idatziz bidali zion: «berorri obeditu diot hala esan didanean bidali zidanean: nahiz eta paper hau hain pribatua izan, soilik idazten dut berorrek agintzen duelako...». Gotzainak argitaratu zuen berak asmatutako Carta Athenagorica izenburuarekin. Aita Nuñez de Mirandak, jesuita eta Sor Juanaren aitorlea, gogor gaitzetsi zuen. Bere adiskidetasuna kendu zion eta zentsuran beste apaiz batzuk eta baita Mexikoko artzapezpiku Francisco de Aguiar y Seixas ere mankomunatu nahi izan zituen (G. Garriga). Maniobra horrek ez zuen aurrera egin, poetak ospe handia baitzuen eta defendatzaileak soberan baitzeuzkan. Hispaniar-amerikar-portugaldar letren mundua hunkitu egin zen. Pueblako gotzainak, zirudienez nahigabe, zalaparta hau guztia eragin zuenak, Sor Juanari gutun bat idatzi zion, funtsean maitekorra, baina errieta bat, «arimaren kukuluraino zauritzen duena, letra profanoekiko maitasunak jainkotiarrenak murrizten zutelako uste izateak» (G. Guilarte). Gutun publiko hori Sor Filotea de la Cruz ezizenarekin sinatuta zegoen. Sermoi horri egindako kritikaren ondorioak, itxuraz neurrigabeak, ez dira ulertzen P. Vieiraren nortasuna alde batera utzita. Cecilia G. de Guilarte egile miretsiak sintesi biografiko ona aurkezten digu lehen aipatutako bere lanean. P. Vieirari dagokionez, Raynal abadeak uste du bere sermoietako bat, Bahian 1640an emana, «pulpitu kristauan inoiz esan den ohiz kanpokoena» dela. Apartekoak izango ziren bere guztiak, Joan IV.a Portugalgo erregearen mesedea ekarri baitzioten, baita errege predikari eta gobernu-arazoetarako aholkulari egin. P. Vieirari dagokion guztian bada zerbait neurrigabea. 1635ean ordenatu zen, 1647an karrera diplomatikoari hasiera eman zion, eta buruargitasun, ausardia eta zakarkeria handiz distiratu zuen.

Erregearen autoritateak eta mesedeak soilik eragotzi zuten Jesusen Lagunditik kanporatzea. Brasilen, bere gauza guztietan jartzen zuen gogo biziaz, indiarren eta beltzen defentsari eskaintzen dio bere burua, nagusien eta politikarien gehiegikerien aurka, hauen zigortzaile gupidagabe bihurtzen baita. Azkenean, irakasteko, predikatzeko eta idazteko eskubidea galduta, Inkisizioarekin dituen etengabeko zailtasunengatik, Erromara jotzen du eta bere epaia berrikustea lortzen du, eta errurik gabe ez ezik loriaturik ere ateratzen da. Portugalera itzul daiteke garaile, Portugalgo Inkisidore Handiaren (Guilarte) boteretik salbuesten duen aparteko Brebe baten jabe. Sor Juanak bere sermoia inpugnatu zuenean, P. Vieira Brasilen zegoen, probintziako nagusi gisa, bere sermoiak berrikusten eta argitaratzen. Ez dakigu ezer P. Vieiraren erreakzioaz. Konpainiaren artxiboak diren mundu itzel horretan murgildu beharko ginateke, eta aztertu Kideen biografiak, liburuki sail luzeetan argitaratuak asko (P. Astrain: Historia de la Compañía de Jesús eta beste batzuk). Sor Juanari Jesusen Lagundiari erasotzea leporatu nahi izan zioten, baina berak ohiko argitasun eta graziarekin defendatu zuen bere burua. Zalantzarik gabe, Sor Juanaren balentria bere garaiko mundu intelektualeko gertaerarik irtenena izan zen. Hispaniar-lusitaniar mundu zabalean bere garaiko hizlari sakraturik bikainenari kontra egin zion. Ez da ahaztu behar P. Antonio Vieirak obra literario itzela utzi zuela, bere sermoien 15 liburuez gain, eta portugaldar klasikoen artean lehen prosistatzat hartzen dela.

Sor Filotea de la Cruzi emandako Erantzuna da agian Sor Juanaren onena. Bere obra literarioa ixten duen urrezko amaiera bezalakoa da. Ez ditu poema profano gehiago idatziko. Honez gero, bere santutzearen obrari baino ez dio eskainiko suhartasun handiz, penitentzia latzez, bere osasun delikatua gorabehera. Europan bere lanak argitaratzen ziren bitartean, bere liburutegi aberatsa (4.000 liburuki), tresna artistiko eta zientifikoak, bere obra literarioaren miresleek bidalitako opari baliotsuak alde batera utzi askatzen zen, eta bere odolarekin bi fede-protesta idatzi zituen. Dena saldu zuen eta pobreen artean banatu. Bere lanen zati batean, batez ere Gabon kanta eta gutun batean, bere euskal jatorria, euskalduna izatea eta bere jatorrizko herriarekiko maitasuna berresten ditu. Zoazte bi Bi ahapaldi hauek, eta bere gabon kantaren leloa, dira horren erakusgarri. «Inork ez dezala euskara mormuratu betiko Jainkoari zin egiten diozula, hemen nire aitona-amonen hizkuntza moztu bera dela». Bere arima eskuzabalak zera proposatzen dio Arantzazuko Ama Birjinari: «Guacen galanta, contigo guacen nere lastana que al cielo todo Vizcaya (Euskal Herria) vas de entrar». Bere lelo hunkigarria: «Galdunaiz ¡ay! que se va nere vici gucico galdunaiz». Juan de Orbe y Arbietori bidalitako gutunean argi eta garbi adierazten du bere euskal jatorria: «Bizkaiko adar naizenez eta berori bere familia nobleetatik, Orbe eta Arbietoko etxeetatik, itzul bitez fruituak bere enborrera, eta nire hitzaldietako errekastoek ordain bitzate beren korronteak jatorria aitortzen duten itsasora».

Juana de Asbajeren -Sor Juana- irudia bere obraren argitan aztertzen da. Sor Juana eta Santa Teresa aldi berean aztertzen dira. G. de Guilarte idazle tolosarrak, lehen aipatutako bere lanean, ohar bat eman digu horri buruz: «Santa Teresa eta Sor Juanaren bizitzak erkatzeak -dio Ermilo Abreu Gómezek- desadostasunak eta balio antagonikoak azaleratzen ditu. Naturan eta ahalmen espiritualen erabileran oinarritzen dira desadostasunak. Sor Juanarengan pentsamenduak agintzen du, Santa Teresarengan sentiberatasunak. Lehenengoan ezagutza logikoa, bigarrenean infusoa. Santuaren asmoak, haurtzarotik, Jainkoaren maitasunaren aldeko sakrifiziorantz joan ziren; mojarenak, berriz, letrak eta bizitza ikastera mugatzen ziren. Sor Juanak mundua ezagutu eta Unibertsitatean sartu nahi izan zuen; Santa Teresak fedegabeen lurretatik joan nahi izan zen burua ken ziezaioten».

1695ean izurrite bat zabaldu zen Mexikon, eta horren biktimen artean San Jeronimoko erlijiosoak ere izan ziren. Sor Juanari buruz, Callejak hau diosku: "Karitatea zen bere bertute nagusia: janaria egiteko edo gaixotzen zirenei erremedioak prestatzeko ez bazen, ez zuen oheburutik alde egiten". Bera ere gaixotu egin zen. Bere egoeraren berriak Mexiko hiri osoa hunkitu egin zuen. Komentuak, erregeordearen gorteak eta herriak bat egin zuten otoitz handi batean. 1695eko apirilaren 17an hil zen. Hileta Elizkizun Poetikoetara garaiko idazlerik ospetsuenak agertu ziren.

--

Jatorrizko testua: Mariano Estornés Lasa

Itzulpena: ELIA itzultzaile automatikoa

Itzulpenaren berrikusketa: Agustín Arostegi eta Joseba Rodriguez Zuazua