Pintoreak

Aguiar Carmona, Waldo

Pintore, eskultore eta grabatzailea. 1930ko azaroaren 11n jaio zen Madrilen eta hiri berean hil zen 2000ko maiatzaren 21ean.

Batxilergoko ikasketak egin ondoren, 18 urterekin San Fernando Arte Ederren Goi-eskolan sartu zen eta marrazketako irakasle titulua eskuratu zuen.

Espainiak Brasilen duen enbaxadaren babesletzari esker egin zuen lehen erakusketa. Urrezko domina jaso zuen Madrilen antolatu zen Afrikako pintoreen IX. erakusketan. Afrikako plaza eta probintzien Zuzendaritza Nagusiak pentsioa (diru-laguntza) eman zion Gineako lurraldeetara joan zedin, orduan Espainiaren mendekoak. 1962an Grabatuko Bigarren Domina eta Pinturako Hirugarrena jaso zituen Madrileko Arte Ederren Erakusketa Nazionalean eta urte hartan bertan Frantziako Gobernuak emandako diru-laguntza batekin Parisera joan zen (1962) ikasketak sakontzera. 1963an March beka jaso zuen. Grabatuko bigarren domina eta pinturako hirugarrena jaso zituen Madrileko Arte Ederren Erakusketa Nazionalean.

1970ean Portugaleteko (Bizkaia) Irakaskuntza Ertaineko Institutu Nazionalaren marrazketako katedra irabazi zuen oposizio bidez. Hiri hartan bizi izan zen 1977. urtera arte.

1973an San Fernando Arte Ederretako Akademiako urgazle izendatu zuten eta Monumentu Historiko eta Artistikoko Bizkaiko Batzordeko kide.

Bere obra sarritan izan da ikusgai. Azken erakusketa 2010ean antolatu zen, bere heriotzaren hamargarren urteurrena zela medio. Erakusketa antologikoa izan zen eta Pozuelo de Alarconeko MIRA Kultur Espazioan paratu zen.

Estiloari dagokionez espresionista da Aguiar Carmonaren lana eta beti arreta berezia ipini du emakumearen irudian. Era berean, natura hila, paisaia eta loreak landu ditu bere lanetan.

Bere lana Reina Sofia Museoan, Afrikako Museoan, Brasilgo São Paulo Museoan, Madrilgo Arte Ederretako Zirkuluan, Liburutegi Nazionalean, Bilboko Euskal Artisten Museoan eta Madrileko Santamaria Fundazioan ikus daiteke.

Portugaleterekin sustraiturik egon zen garaian euskal gaiak garrantzia handia izan zuen Waldoren obran. Mario Angel Marrodanek zera idatzi zuen horri dagokionez 1972an:

"La estadía portugaluja de Waldo Aguiar ha supuesto en su pintura una nueva tendencia: la comunión y comunicación con el alma de nuestras tierras y de nuestras gentes. Fruto de asimilación y conocimiento de un artista íntegro de la geografía en que vive. El montaje ponderado de estas obras, en función de la monumentalidad de la temática euskérica, cuyas raíces ha penetrado Waldo de manera culminante, ha supuesto algo básico en él: la exaltación del trabajo con el vigor y la fuerza del muralismo, la epopeya vasca (como tal grandeza y cruda magnificencia). En sus obras de temática vasca se palpa el tejido, la presencia humana en una gran cantera de temas recogidos por él sin localismos ni folklore. Ahí está la aventura humana de los hombres de Vizcaya, y el martirologio ferruginoso ante el hecho fatal, heroico e irremediable de la vida humana. En la interpretación pictórica de los altos hornos quizá esté el cuadro más waldoniano de cuantos hasta ahora el pintor trajo a la vida. Esta buena y sólida pieza de museo es su plástico plato fuerte.

Waldo se ha encontrado providencialmente con los cielos metalúrgicos de Vizcaya y su paleta, en consecuencia, ha dado aliento universal partiendo de lo de aquí. La preocupación dramática ha ennegrecido dicha paleta, pero tal gama de óxidos y negro, de mugres y de sequedad, ha huido de la igualdad y de la monotonía para canalizarse en el portentoso tono de los minerales."

  • LÓPEZ SAINZ, Celia. Primer quién es quién en Vizcaya. Diccionario de vizcaínos, naturales o adoptivos, de destacada proyección pública en las distintas actividades y profesiones, Ed. La Gran Enciclopedia Vasca, Bilbao, 1975.
  • Pintores y escultores vascos de ayer, hoy y mañana, Ed. La Gran Enciclopedia Vasca, 1973, 22 libk.
  • Waldo Aguiar [Web]. [Kontsulta data: 2016ko ekainak 13].

  • "Waldo Aguiar, pintor". El País, 23-05-2000. [Kontsulta data: 2016ko ekainak 13].